در بازار محصولات طبیعی یکی از روغن های خالص و طبیعی روغن ارده کنجد است. خیلی ها اطلاعی در مورد ارده ندارند و اصلا نمی دانند که روغن ارده کنجد چیست و چه تفاوتی با روغن کنجد دارد. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید به شما توصیه می کنیم حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا بفهمید روغن ارده چیست و از تفاوت های روغن کنجد و روغن ارده اطلاع پیدا کنید. پس با ما همراه باشید.

در فروشگاه های طب سنتی و محصولات ارگانیک انواع روغن های طبیعی و سالم همچون روغن زیتون وجود دارد. در کنار این روغن ها حتما روغن ارده کنجد هم به چشم می خورد. از اسم این روغن مشخص است که یک ارتباطی با کنجد دارد. اما این که دقیقا ارتباط روغن ارده کنجد با کنجد در چیست بماند برای ادامه این مطلب.

کنجد؛ منبع انواع روغن های طبیعی

می دانید که کنجد یکی از دانه های گیاهی پرخاصیت است که هم مصرف خود آن و هم مصرف روغن های آن برای انسان بسیار مفید است. اما در مورد روغن های استخراج شده از دانه های کنجد باید گفت که از این دانه ها دو نوع روغن استخراج می شود. یکی روغن کنجد و دیگری روغن ارده کنجد. هر دو روغن جزء بهترین و سالم ترین روغن های گیاهی هستند که برای انسان بسیار مفید هستند. در ادامه بیشتر در مورد این دو روغن و تفاوت های آنها با یکدیگر توضیح داده خواهد شد. اما پیش از آن باید هر یک از روغن ها را بیشتر معرفی کنیم.

– روغن کنجد

کنجد هم همچون دیگر دانه های گیاهی در خود دارای روغن است. با روش های مخصوص روغن گیری می توان روغن موجود در این دانه ها را استخراج کرد. پس روغنی که از این دانه های بدست می آید روغن کنجد است. روغن کنجد بسته به نوع استحصال آن به دو دسته روغن کنجد بکر و روغن کنجد تصفیه شده تقسیم می شود. اگر روغن مورد نظر با استفاده از پرس سرد استخراج شود روغن حاصل روغن بکر نام می گیرد و اگر روغن به کمک پرس گرم حاصل شود روغن بدست آمده را تصفیه شده می نامند. البته این دو نوع روغن علاوه بر نحوه استخراج در خواص و ویژگی ها نیز با هم تفاوت دارند.

مثلا روغن بکر که نوع بهتری از روغن کنجد است تقریبا تمام خواص دانه های کنجد بعلاوه بو و مزه آن را دارد. کسانی که می خواهند از تمام خواص کنجد بهره مند شده و از بو و مزه آن نیز استفاده کنند این روغن برایشان بسیار مناسب است. روغن کنجد بکر به روشی کاملا طبیعی استخراج می شود. در فرآیند روغن گیری کنجد دمای دانه ها افزایش داده نمی شود و در فرآیند از هیچ ماده شیمیایی و روش خاص صنعتی هم استفاده نمی شود. تنها با استفاده از فشار زیاد روغن دانه های از آنها خارج شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در مصارف درمانی و طبی هم که از روغن کنجد سخن به میان آمده است منظور همین روغن بکر است.

در مقابل، روغن کنجد تصفیه شده است که بو و مزه دانه های کنجد را ندارد. فرآیند روغن گیری در این نوع با نوع قبلی متفاوت است. در فرآیند تولید این روغن دانه ها حرارت می بینند و سپس تحت فشار قرار می گیرند. به علاوه این که از مواد شیمیایی برای از بین بردن بو و طعم کنجد از روغن استفاده می شود. به خاطر استفاده از این مواد و از بین رفت بوی کنجد از روغن است که به آن روغن تصفیه شده گفته می شود. در کنار بو و طعم بخشی از خواص کنجد هم از روغن گرفته می شود که این اصلا خوب نیست. کسانی که به طعم کنجد تمایل ندارند می توانند از این نوع روغن کنجد استفاده کنند. البته که روغن کنجد تصفیه شده دیگر آن خواص درمانی ویژه را ندارد و تنها یک روغن مایع مصرفی است.

با توضیحات فوق کاملا متوجه شدید که روغن کنجد چیست و چند نوع از آن وجود دارد. باید بدانید که در مناسب طبی و پزشکی وقتی توصیه به مصرف روغن کنجد می شوید منظور روغن کنجد بکر و خالص است که خواص کنجد در آن وجود دارد. برای این کار نباید از روغن تصفیه شده استفاده کنید که به نوعی تفاله روغن کنجد است و خواص آن از دست رفته است.

– روغن ارده کنجد

حالا این سوال ایجاد می شود که وقتی از فشار دانه های کنجد روغن کنجد بدست می آید پس دیگر روغن ارده کنجد چیست؟ با کمی دقت می توان متوجه موضوع شد. از عنوان مشخص است که چیزی به نام ارده کنجد وجود دارد که روغن استخراج شده از آن روغن ارده نام دارد. دقیقا هم همینطور است. روغن ارده یا روغن ارده کنجد دیگر روغن کنجد نیست. به این جهت که روش تولید و استخراج آن کلا متفاوت است.

روغن ارده کنجد

برای تولید روغن کنجد دانه های خام کنجد در دستگاه مخصوص پرس قرار گفته و با دریافت فشار روغن آنها استخراج می شود. اما در روغن ارده وضعیت طور دیگری است. برای تولید روغن ارده کنجد ابتدا ابتدا دانه های کنجد تفت داده می شوند. با تفت دادن دانه ها تغییر رنگ پیدا کرده و خواص آنها نیز تغییر می کند. سپس دانه های تفت داده شده وارد آسیاب شده و آسیاب می شوند. پس از آسیاب شدن دانه ها ماده ای خمیری رنگ بدست می آید که ارده کنجد نام دارد. ارده شیره ای که برای صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد در حقیقت همین ارده کنجد است که با شیره ترکیب شده است.

حالا که دانه های کنجد به ارده تبدیل شدند نوبت به روغن گیری می رسد. خمیر کرم رنگ ما که همان ارده کنجد است وارد دستگاه پرس مخصوص روغن گیری می شود و با قرار گرفتن در فشار روغن آن خارج می شود. روغن ارده کنجد به نوعی یک روغن بکر و طبیعی است. یعنی در فرآیند آن هیچ ماده افزودنی شیمیایی مورد استفاده قرار نمی گیرد. از این جهت می توان به سالم بودن و طبیعی بودن آن اطمینان پیدا کرد.

روغن ارده کنجد و روغن کنجد چه تفاوتی دارند؟

خب تا اینجا به خوبی با دانه های کنجد، روغن کنجد، خمیر ارده و روغن ارده کنجد آشنا شدید و فهمیدید که هر یک از آنها دقیقا چه هستند. پس دیگر می توانید تفاوت های آنها را نیز متوجه شوید. اما با این حال ما برای درک بهتر موضوع کمی بیشتر در مورد تفاوت های روغن ارده با روغن کنجد توضیح می دهیم.

– منبع استحصال

اصلی ترین تفاوت روغن کنجد و روغن ارده در منبع استحصال آنهاست. به این معنی که منبع و محل تولید و استحصال این دو روغن با هم تفاوت دارد. اگرچه هر دو روغن فرآورده ای از کنجد هستند اما در مرحله آخر روغن گیری این دو با هم تفاوت پیدا می کنند. روغن کنجد از دانه های خام کنجد بدست می آید که آن هم در دو نوع است. اما روغن ارده از خمیر ارده بدست می آید که همان یک نوع بکر است. پس منبع استحصال یکی کنجد و دیگری ارده است.

– نحوه تولید

تولید این دو روغن هم با هم تفاوت دارد. روغن کنجد با ایجاد فشار روی دانه ها بدست می آید. یعنی دانه های کنجد زیر دستگاه پرس قرار می گیرند تا روغن شان استخراج شود. اما در روغن ارده کنجد پیش از آن که قرارگیری دانه ها در زیر دستگاه پرس هم حرارت می بینند (تفت داده می شوند) و هم آسیاب می شوند. این دو عملیات باعث می شود روغن حاصل به کلی با روغن کنجد تفاوت داشته باشد.

– خواص و ویژگی ها

همانطور که منبع تولید دو روغن با هم تفاوت دارد خواص و ویژگی های آنها هم با هم متفاوت خواهد بود. اگرچه به دلیل این که هر دو فرآورده ای از کنجد هستند هر دو خیلی از خواص کنجد را به صورت مشابه دارند اما در برخی جزئیات با هم تفاوت هایی دارند. اطبا و پزشکانی که توصیه به مصرف روغن سالم می کنند روغن ارده کنجد را ارجح به روغن کنجد می دانند. یعنی نظر دارند که روغن ارده خواص بیشتری از روغن کنجد داشته و برای مصرف (چه مصرف خوراکی و چه مصرف درمانی) بهتر است. حتی برخی می گویند روغن کنجد خواص اصلی کنجد را ندارد و این روغن ارده کنجد است که تمام خواص مورد نظر دانه های کنجد را در خود دارد.

شباهت های روغن کنجد و روغن ارده

وقتی تفاوت های روغن ارده و روغن کنجد ذکر شد بهتر است برخی از شباهت های این دو روغن هم گفته شود. همانطور که این دو تفاوت هایی دارند قطعا شباهت هایی نیز در آنها وجود دارد. چه بسا شباهت های این دو روغن بیشتر باشد چون به هر صورت هر جزء مشتقات کنجد هستند.

– بو و مزه

روغن ارده و روغن کنجد هر دو بو و مزه ای شبیه به هم دارند که این بو و مزه مربوط به دانه کنجد است. یعنی این روغن ها همان مزه کنجد را می دهند. شاید در جزئیات طعم این دو تفاوت هایی باشد اما برای عموم افراد این تفاوت طعم قابل درک نیست و همه آن را یکسان درک می کنند. بیشتر مردم مزه دو روغن را یکی می دانند و علت اصلی تنفر برخی از این روغن ها همین طعم طبیعی آن است.

– نقطه دود

می دانید که نقطه دود یک مولفه اساسی برای روغن های خوراکی مخصوصا روغن های سرخ کردنی است. روغن هایی که حین مصرف حرارت می بینند باید نقطه دود مناسبی داشته باشند تا روی حرارت مشکلی برای آنها ایجاد نشود. نقطه دود روغن کنجد ۲۳۲ درجه سانتی گراد است اما برای روغن ارده نقطه دود خاصی ذکر نشده است. با این حال به نظر نمی رسد نقطه دود روغن ارده تفاوت چندانی با نقطه دود روغن کنجد داشته باشد و احتمالا تا حد زیادی به هم نزدیک باشند.

– رنگ و ظاهر

رنگ و ظاهر روغن ارده و روغن کنجد هر دو تا حد زیادی شبیه به هم است. روغن ارده به رنگ زرد روشن و شفاف است و روغن کنجد هم تا حد زیادی همین ظاهر و رنگ را دارد. اگرچه ممکن است در جزئیات کمی با هم تفاوت داشته باشند. اما به هر صورت برای عموم مردم این دو ظاهر یکسانی دارند.

روغن ارده بهتر است یا روغن کنجد؟

با تمام توضیحات ارائه شده حالا یک سوال ایجاد می شود که کدام یک از این دو روغن بهتر است. روغن ارده بهتر و مناسب تر است یا روغن کنجد؟ پاسخ تا حد زیادی مشخص است. اگرچه هر دو روغن از دانه های طبیعی کنجد استخراج می شوند و تا حد زیادی خواص یکسانی دارند اما روغن ارده بهتر و سالم تر از روغن کنجد است. البته در موضوع سلامت منظور از روغن کنجد سالم روغن کنجد بکر است. چراکه روغن کنجد بکر است که به روش سالم و بدون مواد شیمیایی تولید می شود. با این حال می گوییم که روغن ارده بهتر از روغن کنجد بکر است.

تفاوت روغن ارده و روغن کنجد

در منابع طبی گفته شده روغن ارده به دلیل آن فرآیند تفت دادن و آسیاب کردن خواص کامل کنجد را پیدا کرده و برای مصرف انسان آماده شده است. در حالی که روغن کنجد به نوعی همچنان خام است و برای مصرف انسان آن خواص و سلامت مورد نظر را ندارد. به هر صورت آنطور که اطبا می گویند روغن ارده بهتر از روغن کنجد است. اما باید یک نکته را در نظر داشته باشید که این بهتر یا بدتر بودن در میان دو روغن تنها مختص این دو روغن است. هر دو روغن خوب است اما روغن ارده بهتر است.

اگر قرار باید شما از روغن های تراریخته و صنعتی که به روش های شیمیایی تولید می شوند استفاده کنید صد درصد بهتر است که روغن کنجد را مورد استفاده قرار دهید. طبیعتا روغن کنجد خواص و سلامت بسیار بیشتری از روغن های شیمیایی و صنعتی دارد.

مشاهده کردید که چه تفاوت ها و شباهت هایی میان روغن کنجد و روغن ارده کنجد وجود دارد. همچنین با خواص هر دو روغن آشنا شدید و دانستید که کدام یک از این روغن ها برای مصرف شما مناسب تر است. در پایان به شما توصیه می کنیم که برای حفظ سلامت خود و فرزندان تان از روغن های طبیعی و سالم داتام استفاده کنید. ما در داتام تلاش می کنیم روغن های سالم و خالص برای شما تهیه کنیم و آنها را با قیمتی مناسب در اختیار شما مشتریان عزیز قرار دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *