در بازار مصرف روغن های مایع خوراکی برندهای مختلفی وجود دارند که هر یک محصولات متعددی را عرضه می کنند. یکی از این محصولات روغن بدون پالم است که چند سالی می شود که وارد بازار شده است. جدیدا برندهای تولیدکننده روغن در میان محصولات خود روغنی تحت عنوان روغن بدون پالم عرضه می کنند که لازم است در مورد آن توضیحاتی به شما ارائه شود. در صورتی که شما هم نمی دانید روغن پالم و روغن بدون پالم چیست و از ویژگی های آن اطلاع ندارید پس حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا اطلاعاتتان در این خصوص افزایش پیدا کند. پس با ما همراه باشید.

در سال های اخیر مفهوم جدیدی به عرصه تولید و مصرف روغن های خوراکی تحت عنوان روغن بدون پالم اضافه شد. این مفهوم جدید به نحوه تولید روغن های خوراکی اشاره دارد و منظور گونه ای از روغن ها هستند که در آن پالم وجود ندارد. اگر برای خرید روغن مایع به فروشگاه های بزرگ مراجعه کنید به خوبی متوجه این موضوع می شوید.

قفسه های بخش روغن خوراکی انباشته از انواع روغن های مایع با برندهای گوناگون است که هر یک نام و عنوانی متفاوت دارد. در میان این عناوین عنوان بدون پالم نیز به چشم می خورد. اما این که پالم چیست و روغن بدون پالم چه ساختاری دارد نیاز به توضیحات بیشتری دارد. در ابتدا و پیش از توضیح در مورد پالم لازم است کمی در مورد صنعت تولید روغن توضیحاتی ارائه شود.

پالم چیست؟

پالم درختی همچون نخل خرما است که میوه هایی همچون خرما دارد. میوه های پالم همچون بسیاری از دانه های روغنی در خود روغن بسیاری دارد. یعنی بخش اعظمی از میوه این درخت را روغن تشکیل می دهد و از این جهت برای روغن گیری بسیار مناسب است. بنابراین برخی افراد و شرکت ها با استفاده از این درخت و میوه های حاصل از آن روغنی به نام روغن پالم تولید می کنند.

روغن پالم مصارف گوناگونی دارد که البته تمام آنها خوراکی نیستند و از روغن پالم برای مصارف غیرخوراکی هم استفاده می شود. اصلا محل مصرف اصلی برای روغن پالم حوزه مصارف غیرخوراکی است. در حالی که برخی از برندهای تولید روغن خوراکی از روغن پالم برای تولید روغن خوراکی استفاده می کنند. در مورد این شرکت ها در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

همانطور که ذکر شد اصلی ترین محل مصرف روغن پالم صنایع غیرخوراکی هستند. محصولات آرایشی و بهداشتی، شوینده ها، تولیدات صنعتی و … اصلی ترین مصرف کنندگان روغن پالم هستند. در مورد مصرف خوراکی روغن پالم نظرات ضد و نقیضی وجود دارد. برخی بر این باورند که روغن پالم خوراکی است و فوایدی دارد. برخی هم مصرند که روغن پالم بسیار خطرناک و زیان بخش است.

روغن پالم

اما چیزی که مشخص است این که در حال حاضر در کشور ما استفاده از روغن پالم در تولید روغن های خوراکی ممنوع اعلام شده و هیچ یک از برندهای تولیدکننده روغن مایع حق ترکیب کردن روغن پالم در محصولات خود را ندارد. از این جهت می توان پی برد که روغن پالم نه تنها مفید نیست بلکه برای انسان خطرناک نیز می باشد و می تواند به سلامت ما خسارت وارد کند. همین موضوع باعث شد مفهوم جدیدی وارد عرصه روغن های خوراکی شود که آن مفهوم همان «روغن بدون پالم» است.

روغن بدون پالم چیست؟

منظور از روغن بدون پالم روغنی خوراکی است که در آن روغن پالم وجود ندارد. همانطور که ذکر شد چند سال پیش برخی برندهای تولید روغن برای کاهش هزینه های خود از روغن پالم در تولید محصولات خود استفاده می کردند تا به این وسیله بتوانند قیمت تمام شده روغن را کاهش دهند. وجود ترکیب روغن پالم در محصولات این شرکت ها باعث شد سر و صدای زیادی به پا شود و در نهایت استفاده از روغن پالم در تولید روغن خوراکی ممنوع شد. پس از آن برندهای تولید روغن عنوان «بدون پالم» را روی محصولات خود درج کردند.

هدف از درج چنین عناوینی این است که نشان دهند محصول آنها ضرری برای سلامت مصرف کننده ندارد. زیرا روغن پالم با توجه به مضرات گوناگونی که برای آن ذکر شده می تواند صدمات مختلفی به سلامت انسان وارد کند و همین نگرانی مصرف کنندگان روغن را در پی خواهد داشت. اما وقتی مصرف کننده مطمئن شود که روغن پالم در قوطی روغن ترکیب نشده از این بابت خیالش راحت خواهد بود.

چرا برندهای روغن مایع از روغن پالم استفاده می کنند؟

تولید روغن خالص و طبیعی هزینه بر است. معمولا دانه های روغنی مختلف حدودا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد روغن در خود دارند. یعنی از یک کیلو دانه روغنی حداکثر نیم کیلو روغن استخراج می شود. بنابراین برای تولید یک کیلو یا یک لیتر روغن مایع آفتابگردان نیاز است دو کیلو تخم آفتابگردان بدون پوست داشت. حالا قیمت تخمه آفتابگردان چقدر است و برای تولید یک لیتر روغن آفتابگردان باید چقدر هزینه صرف دانه کرد؟! این تازه هزینه اولیه تولید است و برای استخراج روغن هم هزینه هایی وجود دارد.

پس به این نتیجه می رسیم که تولید روغن طبیعی و خالص بسیار هزینه بر است و در نهایت هزینه تمام شده محصول را افزایش می دهد. مشتریان هم تمایل ندارند یک روغن گران قیمت خریداری کنند. از این جهت برخی از شرکتها برای کاهش هزینه تمام شده روغن خوراکی از روغن پالم استفاده کردند. یعنی در روغن خوراکی تولید شده روغن پالم ترکیب کردند. چون روغن پالم قیمت پایین تری دارد و این کار هزینه یک قوطی روغن مایع را کاهش می دهد.

در حال حاضر هم اگرچه استفاده از روغن پالم در روغن های خوراکی ممنوع شده اما قیمت روغن های مایع نشان می دهد همچنان روغن خالص و طبیعی درون بطری های روغن نیست. حالا ممکن است روغن پالم یا یک روغن ارزان قیمت دیگر در بطری ها باشد و یا این که به روش های صنعتی این روغن ها تولید می شوند.

استفاده از روغن بدون پالم چه لزومی دارد؟

وقتی استفاده از روغن پالم برای انسان مضر باشد طبیعتا استفاده از روغن بدون پالم می تواند مفید باشد. لزوم استفاده از روغن بدون پالم هم در همین است. یعنی باید از مصرف روغن پالم جلوگیری شود و شرط آن این است که روغن بدون پالم مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه برخی از فواید استفاده از روغن بدون پالم ذکر شده است.

– پیشگیری از گرفتگی عروق
روغن پالم دارای درصد بالایی از اسید چرب اشباع است که باعث می شود چربی خون افزایش یافته و کلسترول خون بالا برود. همین امر گرفتگی عروق را به دنبال خواهد داشت. روغن های بدون پالم نسبت به روغن پالم درصد پایین تری از اسید چرب را دارند.

– پیشگیری از بیماری های قلبی
برخی از مطالعات نشان مید هد که روغن پالم سطوح کلسترول LDL را افزایش می دهد که همین اتفاق باعث می شود بیماری های قبلی افزایش پیدا کند. طبیعتا استفاده از روغن بدون پالم از این اتفاق پیشگیری خواهد کرد.

– کاهش احتمال سرطان
برخی مطالعات نشان می دهد روغن پالم در سرخ کردن مواد غذایی به دلیل تجزیه گلیسرول از خود ماده ای سمی تولید می کند که می تواند باعث ایجاد بیماری های گوناگون و سرطان ها شود. وقتی از روغن بدون پالم استفاده شود دیگر از این بیماری اطمینان خاطر خواهید داشت.

– افزایش سلامت کبد
آزمایش ها نشان داده که استفاده از روغن پالم باعث می شود چربی ها به صورت فوری در کبد تجمع کرده و باعث افزایش تولید قند در آن شوند. همین امر باعث کاهش سلامت کبد می شود. استفاده از روغن بدون پالم سلامت کبد را افزایش می دهد.

برندهای روغن بدون پالم

برندهای عرضه کننده روغن بدون پالم

پس از تمام این توضحات لازم است به نتیجه اصلی برسیم. نتیجه شرکت هایی هستند که از روغن پالم در محصولات خود استفاده نمی کنند یا به عبارت دیگر روغن بدون پالم تولید می کنند. اگرچه اکثر برندهای روغن ادعا دارند که در محصولاتشان روغن بدون پالم وجود ندارد و البته شاهدی بر این ادعا هم وجود ندارد. اما در برخی برندها شاهد این هستیم که محصولی مجزا با عنوان بدون پالم عرضه شده است. ما در ادامه این محصولات را معرفی می کنیم.

– روغن بدون پالم غنچه

برند غنچه یکی از برندهای شناخته شده در حوزه تولید روغن خوراکی در بازار کشور است که محصولات متنوع آن در قفسه تمام فروشگاه ها یافت می شوند. روغن های مایع با برند غنچه در اکثر فروشگاه ها و مغازه ها وجود دارد. در میان محصولات متنوع این شرکت یک محصول با عنوان روغن بدون پالم وجود دارد. «روغن سرخ کردنی بدون پالم» غنچه تنها محصولی از شرکت غنچه است که با عنوان بدون پالم عرضه شده است.

البته شرکت غنچه اعلام کرده همه محصولاتش بدون پالم و زیروترانس هستند. با این وجود استفاده از عنوان بدون پالم در یک محصول بی معنی است و علت آن مشخص نیست. به هر صورت اگر دنبال روغن بدون پالم هستید می توانید از روغن سرخ کردنی بدون پالم غنچه استفاده کنید.

– روغن بدون پالم اویلا

شرکت اویلا چند سالی می شود که وارد عرضه تولید روغن شده و محصولات خود را با برند اویلا وارد بازار می کند. البته روغن خوراکی تنها تولید این شرکت نیست و محصولات دیگری همچون رب و تن ماهی هم در سبد محصولات اویلا وجود دارد.

برند روغنی اویلا انواع روغن های مایع و نیمه جامد را تولید می کنند که در میان آنها روغن بدون پالم هم وجود دارد. شرکت اویلا یک محصول بدون پالم با عنوان «روغن سرخ کردنی بدون پالم» تولید کرده که روغن مخصوص سرخ کردنی است. برای سرخ کردن مواد غذایی خود می توانید از این روغن بدون پالم استفاده کنید.

– روغن بدون پالم فامیلا

دیگر برند تولید کننده روغن بدون پالم برند فامیلا است که از جمله برندهای جدیدی است که اخیرا وارد صنعت تولید روغن های خوراکی شده است. در سبد محصولات فامیلا انواع روغن های مایع را پیدا می کنید. در کنار این محصولات «روغن مخصوص سرخ کردنی بدون پالم» نیز وجود دارد که به نظر می رسد یک روغن مخصوص برای سرخ کردن با حرارت بالاست.

معمولا روغن هایی که عنوان مخصوص سرخ کردن را دارند نقطه دود بالایی داشته و برای سرخ کردنی های عمیق مناسب هستند. بنابراین اگر دنبال یک روغن سرخ کردنی با حرارت پذیری بالا هستید احتمالا روغن مخصوص فامیلا گزینه مورد نظر شماست.

– روغن بدون پالم بهار

دیگر برند تولیدکننده روغن بدون پالم برند بهار است. بهار اولین برند عرضه کننده روغن سرخ‌کردنی در ایران (طبق ادعای این برند) است که حالا اقدام به تولید روغن بدون پالم نیز کرده است. «روغن مخصوص سرخ کردنی بدون پالم بهار الماس» همان روغن مورد نظر ماست.

برند بهار تنها دو محصول بهار الماس دارد که هر دو محصول بهار بدون پالم هستند. ویژگی جالب روغن های بهار این است این شرکت تنها دو محصول عادی و سرخ کردنی دارد که این دو محصول هر دو بدون پالم هستند. اگر روغن مایع بدون پالم می خواهید و یا نیاز به روغن سرخ کردنی بدون پالم دارید هر دو نیاز شما را برند الماس تامین کرده است.

– روغن بدون پالم لادن

برند لادن از برندهای معروف و شناخته شده در بازار روغن خوراکی ایران است که اکثرا آن را با روغن جامد لادن طلایی می شناسند. اما روغن جامد تنها محصول لادن نیست و الان دیگر انواع روغن های مایع و نیمه جامد در سبد محصولات این شرکت قرار دارد. یکی از این محصولات «روغن نیمه جامد زیرو ترانس بدون پالم» است که یک روغن بدون پالم است. این روغن هم بدون پالم و هم بدون ترانس است.

روغن جامد

 شرکت لادن به صورت تخصصی روی روغن های نیمه جامد کار می کند و این محصولاتش از محبوبیت بالایی برخوردار است. همچنین لازم به ذکر است که روغن های نیمه جامد که جدیدا تولید شده همان عطر و طعم روغن جامد را دارد اما از معایب آن دیگر خبری نیست.

– روغن بدون پالم آفتاب

برند آفتاب که جزء قدیمی ترین های روغن خوراکی در ایران است را می توانید در تمام مغازه ها حتی در دور افتاده ترین نقاط پیدا کنید. روغن های مایع آفتاب جزء بهترین های بازار روغن هستند که با بسته بندی های گوناگون عرضه می شوند. یکی از انواع روغن های آفتاب «روغن جامد بدون پالم» است.

همچنین «روغن مایع مخصوص سرخ کردنی بدون پالم» آفتاب هم دیگر محصول بدون پالم این شرکت است که برای مصارف سرخ کردن مورد استفاده قرار می گیرد. این شرکت هم روغن مایع و هم روغن جامد را به صورت بدون پالم تولید و روانه بازار می کند.

تا اینجا معروف ترین برندهای روغنی بازار ایران که روغن های بدون پالم تولید می کنند معرفی شدند. البته برندهای معروف دیگری همچون طبیعت، تبرک، هایلی و تک ماکارون هم وجود دارند که محصولی تحت عنوان بدون پالم عرضه نکرده اند. البته به این معنا نیست که روغن های این شرکت ها دارای پالم است. ممکن است روغن برندهای مذکور هم بدون پالم باشد اما دیگر از ذکر آن صرف نظر کرده اند.

مشاهده کردید که روغن پالم چه روغنی است و منظور از روغن بدون پالم چیست. همچنین با برندهای تولیدکننده روغن بدون پالم هم آشنا شدید. بنابراین از این پس برای خرید روغن خوراکی بدون پالم دیگر می دانید که باید کدام یک را خریداری کنید. در پایان لازم به ذکر است که شرکت داتام تولیدکننده انواع روغن های بدون پالم و طبیعی است که آن را با قیمتی ارزان به صورت اینترنتی به فروش می رساند. برای حفظ سلامت خود توصیه می شود از روغن های بدون پالم داتام استفاده کنید.

۱ دیدگاه

  • سلام سوالی دارم از کارشناسان شما
    چرا با این که روغن پالم مصرف غیر خوراکی دارد چرا نظارتی نمی شود امروز ازیک برند مطرح ایران خرید کردم که روی ترکیبات نوشته بود که از روغن پالم استفاده کردن وانگار نه انگار که مضر است ویاممنوع است پس این همه نظارت بهداشت اصناف این همه قانون گذاری در مجلس این همه پیگیری آخرش چه می‌شود بازم مردم بیچاره درصحنه آسیب می‌بینند مردم بیچاره درسته به دنبال قیمت مناسب هستند ول دستگاه های نظارتی مسول هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *