در تبلیغات تلویزیونی زیاد نام روغن شفاف یا روغن لایت را شنیده اید و احتمالا می خواهید بدانید که روغن سرخ کردنی لایت دقیقا چیست و چه خاصیتی دارد؟ روغن لایت یا شفاف نوعی روغن سرخ کردنی است که به خاطر ساختار خاص آن ظاهر بسیار شفافی دارد و از آن برای مصارف سرخ کردنی استفاده می شود. روغن های سرخ کردنی لایت بدون پالم هستند و با قرار گرفتن در یخچال حالت کدر و ماتی به خود نمی‌گیرند. در ادامه بیشتر در مورد روغن سرخ کردنی لایت توضیح داده شده است. با ما همراه باشید.

این روزها که مصرف غذاهای سرخ کردنی افزایش یافته و برای طبخ غذا از روغن های مخصوص سرخ کردنی بسیار استفاده می شود شاهد مفهوم جدیدی در این حوزه تحت عنوان روغن لایت هستیم. این مفهوم زمانی مطرح شد که برخی شرکت های تولید کننده روغن برای کاهش هزینه تمام شده خود از روغن پالم در محصولات خود استفاده کردند. به این صورت که یک بطری روغن آفتابگران این شرکت ها حاوی مثلا ۵۰ درصد روغن پالم و ۵۰ درصد هم روغن آفتابگران بود. اما مسئله اصلی این است که مگر روغن پالم چه مشکلی دارد؟ توضیح در مورد روغن پالم را در پاراگراف بعد بخوانید.

روغن پالم چیست؟

پالم نوعی درخت همچون نخل خرماست که از میوه آن روغن تهیه می شود. روغن پالم که زیاد نام آن را شنیده اید، نوعی روغن گیاهی (نباتی) است که از میوه درخت پالم گرفته می شود. روغن پالم مصارف مختلفی دارد اما تمام مصارف آن غیرخوراکی است و نباید از آن برای تولید محصولات خوراکی استفاده کرد. در حالی که برخی شرکت های تولیدکننده روغن مایع از آن برای تولید روغن سرخ کردنی استفاده می کردند. روغن پالم به خاطر این که ارزان و مقرون به صرفه است در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گرفته است.

روغن پالم

اینطور که گفته شده روغن پالم در نیمی از محصولات تولیدی شرکت ها مورد مصرف قرار می گیرد. محصولات فروشگاه ها از مواد آرایشی و بهداشتی تا شوینده ها هر یک میزبان میزانی از این روغن معروف هستند. برخی بر این باور هستند که روغن درخت پالم کالری بالایی دارد و حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ترانس است و می توان از آن برای سرخ کردن مواد  غذایی و پخت و پز غذا استفاده نمود.

حال آنکه بسیاری می گویند که مصرف خوراکی روغن پالم برای سلامت انسان بسیار مضر بوده و باعث ایجاد بیماری هایی همچون گرفتگی عروق و سرطان است. این موضوع به حدی جدی شد که چندی پیش استفاده از روغن پالم در تولید روغن مایع ممنوع شده است. تا اینجا با روغن پالم و ویژگی های آن آشنا شدید. حال به موضع اصلی که همان روغن لایت است باز می گردیم. روغن پالم یکی از علل کدری روغن مایع است. به همین دلیل شرکت های تولیدکننده روغن خوراکی توانستند روغن سرخ کردنی لایت را بدون استفاده از روغن پالم تولید نمایند.

روغن لایت یا همان روغن شفاف چیست؟

همانطور که از نام این روغن مشخص است به روغن های سرخ کردنی شفاف و زلال روغن لایت گفته می شود. روغن سرخ کردنی لایت به خاطر ساختار ویژه خود با قرار گرفتن در یخچال و محیط های سرد دچار کدری و ماتی نمی شوند و همانطور شفاف باقی می مانند. علت این امر این است که در روغن های لایت به هیچ عنوان از روغن پالم استفاده نشده است. همانطور که پیش تر ذکر شد یکی از عوامل کدر شدن روغن مایع استفاده از روغن پالم در آن است. حال آن که روغن های لایت در خود هیچ مقداری از روغن پالم ندارند و از این جهت است که ظاهر آنها شفاف و زلال می باشد.

روغن سرخ کردنی لایت گزینه مناسبی برای سرخ کردن های عمیق با حرارت بالا هستند. چراکه طراحی آنها به گونه ای است که نقطه دود بالایی دارند و قابلیت تحمل حرارت بالا را دارند. لذا هنگام حرارت دیدن دچار سوختگی نمی شوند و سلامت ماده غذایی را به خطر نمی اندازند. به علاوه این که در صورت باقی ماندن روغن در تابه می توان پس از سرد شدن آن را در یخچال نگهداری کرده و مجددا از آن استفاده نمود.

روغن سرخ کردنی لایت چه ویژگی هایی دارد؟

حال که به طور کامل با روغن لایت آشنا شدید بهتر است و متوجه شدید که به چه روغن هایی روغن لایت گفته می شود بهتر است برخی از ویژگی های شاخص این نوع روغن ها نیز برای شما ذکر شوند. در ادامه به ذکر برخی از ویژگی های روغن سرخ کردنی شفاف می پردازیم.

۱- شفاف و زلال

از نام روغن های لایت مشخص است که اصلی ترین ویژگی آنها شفافیت است. زلال بودن روغن و شفافیت آن یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع روغن هاست. چراکه این شفافیت ناشی تصفیه دقیق و عدم وجود ترکیبات اضافی همچون روغن پالم در آن است. همین امر باعث کیفیت بالاتر روغن های لایت می شود و حرارت پذیری بالاتر آن را به دنبال دارد. چیزی که برای روغن های سرخ کردنی تحت عنوان نقطه دود مطرح می شود. روغن های لایت این ویژگی مهم را در خود دارند و با دارا بودن نقطه دود بالا یک روغن سرخ کردنی مناسب برای شما خواهند بود.

۲- بدون پالم

در سال های اخیر که مضرات روغن پالم بر همگان روشن شد و حتی استفاده از این روغن سرطان زا در تولید روغن های خوراکی ممنوع شد روغن لایت وارد بازار شد که در آن از روغن پالم استفاده نشده است. با توجه به بدون پالم بودن روغن لایت می توان از بابت سلامت غذا و زیان بخش نبودن آن آرامش خاطر داشت.

استفاده مجدد از روغن سرخ کردنی

۳- امکان استفاده مجدد از روغن

کسانی که از زیاد از روغن سرخ کردنی برای سرخ کردن غذا استفاده می کنند با مشکل مصرف زیاد روغن مواجه هستند و تمایل دارند روغن مصرفی را نگه داری کرده و مجددا در آن غذا سرخ کنند. اگر روغن کیفیت مناسب را نداشته باشد با یک بار سرخ کردن تغییر رنگ داده و بلااستفاده خواهد شد. روغن های لایت به دلیل کیفیت نقطه دود بالای خود در سرخ کردن های عمیق دوام می آورند و می توان از آنها چند بار برای سرخ کردن استفاده کرد.

۴- کدر نشدن روغن در یخچال

روغن سرخ کردنی شفاف یا همان روغن لایت با قرار گرفتن در یخچال و محیط های سرد ساختار خود را حفظ می کند و دچار تیرگی و کدری نمی شود. چیزی که در روغن های دیگر مشهود است و با قرار گرفتن در یخچال تغییر رنگ می دهند. اما روغن های لایت اینطور نیستند و در یخچال هم همچون حالت اولیه خواهند بود. بنابراین نگرانی از بابت نگه داشت آنها در یخچال وجود ندارد.

۵- بدون تغییر رنگ

روغن لایت ضمن این که با ماندن در محیط اتاق و حتی محیط یخچال دچار کدری نمی شود و حالت خود را حفظ می کند، بر روی حرارت و گرما هم تغییر رنگ نداده و پایداری خود را حفظ می نماید. یعنی روغن سرخ کردنی شفاف هم در سرما و هم در گرما تغییر رنگ نمی دهد.

۶- مقاومت در برابر حرارت

برای یک روغن سرخ کردنی حرارت پذیر بودن یک مولفه اساسی است. اصلا روغن سرخ کردنی از این جهت ایجاد شده است که در برابر حرارت های بالا و سرخ کردن های عمیق مقاومت داشته. یکی از انواع باکیفیت روغن های سرخ کردنی روغن لایت و شفاف است که دارای نقطه دود بسیار بالا می باشد. علاوه بر آن پایداری مناسبی در برابر حرارت سرخ کردن دارد که یک سرخ کردن عمیق و سالم را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

۷- اسید چرب اشباع بالا

روغن سرخ کردنی لایت دارای مقادیر زیادی اسید چـرب اشباع است که همین باعث حرارت پذیری بالای آن شده است. هرچه اسید چرب اشباع بالاتر باشد مقاومت حرارتی روغن نیز بالاتر خواهد بود. چیزی که در روغن سرخ کردنی شفاف به میزان کافی وجود دارد.

برخی از برندهای روغن سرخ کردنی لایت

در کشور ما شرکت های مختلفی روغن مایع و روغن مخصوص سرخ کردن تولید کرده و با برندهای مختلفی همچون طبیعت، غنچه، بهار، آفتاب و … در بازار مصرف توزیع می کنند. با این حال تعداد اندکی از این برندها روغن لایت تولید می کنند. در ادامه برخی از برندهای روغن لایت را معرفی می کنیم.

۱- روغن سرخ کردنی لایت طبیعت

یکی از معروف ترین برندهای روغن سرخ کردنی شفاف و لایت، روغن بدون پالم لایت طبیعت است. روغن لایت طبیعت یکی از بهترین انواع روغن‌های سرخ کردنی است حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب همچون امگا ۶ و امگا ۹ است که این روغن را گزینه ای مناسب برای پخت و پز غذا کرده است. با در نظر گرفتن این که در این دوران بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی بسیار زیاد شده است و مردم تغزیه ناسالمی دارند استفاده از چنین روغن های سالمی بسیار مناسب و ایده آل است.

باید بدانید که در تولید روغن های سرخ کردنی شفاف طبیعت از روغن پالم استفاده نمی شود. به همین دلیل این روغن ها ظاهری بسیار شفاف و زلال داشته و این شفافیت را طی استفاده نیز حفظ می کند. بدون پالم بودن این روغن مهمترین ویژگی آن است؛ چراکه یکی از علل اصلی بیماری های فعلی و سرطان ها همین روغن پالم می باشد.

روغن سرخ کردنی لایت طبیعت

در فرایند تولید روغن لایت طبیعت از روغن های ذرت و کانولا به جای روغن پالم استفاده شده است که این تغییر در ترکیبات تولیدی آن باعث شده روغن در دمای یخچال هم حالت کدری نداشته باشد و ابری نشود.

روغن سرخ کردنی لایت طبیعت فاقد هرگونه اسید چرب ترانس بوده و از این روی در برابر حرارت های بالا و سرخ کردن های عمیق پایداری خوبی از خود نشان می دهد. شما می توانید از این روغن چند مرتبه برای سرخ کردن استفاده کنید. خاصیت آنتی‌اکسیدانی موجود در روغن لایت طبیعت باعث شده که این روغن به عنوان روغن همه کاره شناخته شود. یعنی شما می توانید علاوه بر سرخ کردن و پخت و پز از آن در سالاد هم استفاده کنید.

بطری این روغن شفاف دارای آنتی یو وی است یعنی از نفوذ اشعه آفتاب به محتویات داخل بطری جلوگیری می‌کند و باعث می شود ماندگاری روغن افزایش پیدا کند. یک ویژگی دیگر روغن طبیعت ترکیب چند روغن خوراکی در آن است که باعث شده نقطه دود روغن افزایش یافته و در روغن در برابر حرارت و تغییر رنگ مقاومت داشته باشد.

۲- روغن سرخ کردنی مازو لایت

دیگر برند روغن شفاف، مازو لایت است که محصول آن میزان اسید‌ چرب ترانس بسیار پایینی دارد و برای سلامت انسان مشکلی ایجاد نمی کند. روغن سرخ کردنی مازو‌ لایت مقاومت بالایی در برابر حرارت سرخ کردن دارد و ضمن حفظ پایداری خود، سلامت غذا را نیز حفظ می کند. قطعا می دانید که بهترین نوع روغن سرخ کردنی روغنی است که بیشتر در حرارت مقاومت داشته باشد. این ویژگی مهم را روغن مازو لایت دارد.

با توجه به این که بسیاری از غذاهای فعلی ما سرخ کردنی است و روغن های گیاهی سالم همچون روغن کنجد و روغن زیتون نیز قیمت بالایی دارند، بهترین کار مصرف روغن های مخصوص سرخ کردنی است. روغن های همچون روغن مازو لایت با ساختار ویژه ای که دارند برای سرخ کردن بسیار مناسب هستند.

آیا روغن لایت بهترین روغن سرخ کردنی است؟

با توجه به مطالب ارائه شده در بالا و ذکر ویژگی های روغن های مختلف از جمله روغن لایت احتمالا تا کنون متوجه تفاوت های این روغن با دیگر روغن ها شده اید. اما احتمالا این سوال را داشته باشید که آیا در حال حاضر روغن لایت بهترین روغن برای سرخ کردن است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در مورد روغن های سرخ کردنی نمی توان به طور صد درصد اظهار نظر کرد به هر صورت استفاده از غذاهای سرخ کردنی در حال حاضر عامل اصلی بسیاری از بیماری هاست. حتی با استفاده از بهترین و سالم ترین روغن های سرخ کردنی هم نباید در مصرف این نوع غذاها زیاده روی کرد.

اما چیزی که مشخص است این که در حال حاضر مناسب ترین روغن در میان روغن های مخصوص سرخ کردن همین روغن های لایت است. برای مصارف غیر سرخ کردن بهتر است از روغن های گیاهی غیرتراریخته همچون روغن زیتون و روغن کنجد و روغن ارده استفاده نمایید. روغن آفتابگران خالص و طبیعی هم می تواند جایگزین روغن های فوق باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *