روغن گیری کنجد در حضور مشتری؛ مفهومی که به دنبال استقبال زیاد مردم از روغن کنجد و روغن های طبیعی به تازگی وارد بازار شده است. فروشگاه های سنتی با قراردادن دستگاه های روغن گیری در مغازه خود در حضور مشتری روغن کنجد را استخراج کرده و آن را به مشتری می دهند. اما برخی افراد در جایگاه علمی مدعی هستند که چنین روغن هایی نه تنها مفید نیست بلکه برای سلامتی انسان مضر و خطرناک هم می باشد. حال سوال این است که مصرف روغن کنجد تهیه شده به روش سنتی مفید است یا مضر؟ برای دریافت پاسخ این سوال و اطلاع از واقعیت به شما توصیه می کنیم حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

در سال های اخیر که به دنبال مصرف روغن های صنعتی و خوراک ناسالم بیماری های قلبی و عروقی افزایش یافته خیلی از مردم به عنوان راه چاره به مصرف روغن های طبیعی و سنتی روی آورده اند. اساتید حوزه طب سنتی توصیه می کنند که برای پیشگیری از ایجاد بیماری های قلبی و عروقی و ابتلا به بیماری های ناخواسته به جای روغن های ناسالم و صنعتی از روغن های طبیعی همچون روغن کنجد، روغن ارده کنجد، روغن زیتون و روغن های حیوانی همچون شحم گاو و روغن زرد استفاده شود. این در حالی است که پزشکان نظر دیگری دارند.

روی دیگر سکه پزشکان هستند که در نظری کاملا مخالف می گویند که باید از روغن های مایع صنعتی همچون روغن آفتابگردان، روغن ذرت، روغن کانولا و … استفاده کنید و استفاده از روغن های سنتی همچون روغن کنجد که به صورت سنتی و اصطلاحا «در حضور مشتری» تهیه شده اند خطرناک بوده و برای سلامتی مضر است. نکته جالب این است که هر دو روی سکه متخصصین پزشکی هستند که یک روی آن سنتی و روی دیگر آن مدرن می باشند. حال مسئله و دغدغه مردم این است که واقعیت ماجرا چیست و بالاخره کدام روغن برای سلامتی مفید بوده و مصرف کدام یک از روغن ها به سلامتی زیان می رساند؟

شواهد مضر بودن روغن های بازاری را نشان می دهد

علیرغم این که پزشکان طب جدید مدعی هستند که باید به جای روغن های سنتی همچون روغن کنجد از روغن های صنعتی و کارخانه ای موجود در بازار استفاده شود، شواهد و قرائن حاکی از این است که مصرف این نوع روغن ها باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی شده است. در حقیقت نوع روغن مصرفی انسان رابطه مستقیمی با سلامت وی و ابتلا به بیماری های قلبی دارد. کسانی که بیشتر از روغن مایع های صنعتی استفاده می کنند بیشتر به بیماری های قلبی دچار شده اند.

مضر بودن روغن مایع کارخانه ای

با وجود چنین شواهد و واقعیت هایی متاسفانه همچنان شاهد این هستیم که روغن های مضر و تراریخته همچون روغن سویا، کانولا، ذرت، پالم و … در بازار به وفور وجود دارد و مسئولین حوزه سلامت ضمن اطلاع از آن هیچ هشداری نسبت به مضر بودن آن نمی دهند. بدتر این که نه تنها نسبت به مضر بودن روغن های تراریخته هشدار داده نمی شود بلکه مردم به مصرف این روغن ها توصیه می شوند و از مصرف روغن های سالم سنتی منع می شوند!

به دلیل هشدارهای بی دلیل مسئولین بهداشتی در مورد روغن های سنتی شاهد اکنون شاهد این هستیم که برخی افراد اقدام به انتشار مطالب غیرعلمی و کاملا غلط در این حوزه نموده اند که نتیجه آن بدگمانی و بی اعتمادی مردم نسبت به روغن های سالم گیاهی همچون روغن کنجد می باشد. جالب این است که این مطالب غلط و غیرعلمی از جانب برخی کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی مطرح شده است!

ادعای غیرعلمی و غلط در مورد روغن گیری در حضور مشتری

یکی از این ادعاهای غلط پزشکان و مسئولین وزارت بهداشت در مورد مراکز روغن گیری کنجد در حضور مشتری است. با عنایت به این که در سال های اخیر شاهد استقبال مردم به روغن کنجد بوده ایم مراکز عرضه و تهیه روغن کنجد در حضور مشتری در سطح شهر افزایش یافته است. یعنی تعداد زیادی فروشگاه یا عطاری با هدف تولید روغن کنجد در حضور مشتری و عرضه آن به صورت مستقیم راه اندازی شده است که به صورت مستقیم روغن کنجد را تهیه کرده و به فروش می رسانند. این مراکز با استفاده از دستگاه های مخصوص روغن گیری اقدام به روغن کشی کنجد نموده و روغن حاصل را می فروشند. حال مخالفین این اقدام طبیعی و سنتی در مطالب غیرعلمی و مجعول مدعی شده اند که روغن های حاصل ناسالم بوده و مصرف آن خطرناک است. به مطلب زیر توجه کنید:

«این دستگاه های روغن کشی که در عطاری ها و فروشگاه های محصولات سنتی مورد استفاده است دستگاهی است که در ابعاد بزرگ تر در کارخانه های روغن گیری وجود دارد. این دستگاه ها تنها بخش کوچکی از خط تولید روغن کنجد را تشکیل می دهند و قبل و بعد از این دستگاه نیز فرآیندهایی وجود دارد که طی ان روغن خام استخراج شده تصفیه شده و آزمایش هایی روی آن انجام می شود. متاسفانه فرآیند قبل و بعد از این دستگاه ها در فروشگاه های سنتی وجود ندارد و از دانه های کنجد روغن استخراج می شود که فرآیند روغن گیری هم در شرایط غیربهداشتی و دور از نظارت مسئولین بهداشتی می باشد.

همه روغن های مایع گیاهی فاسد شدنی هستند. مخصوصا روغن های خام و تصفیه نشده. همین روغن گیری در حضور مشتری که طی آن روغن کنجد و سیاهدانه استخراج شده و به مشتری داده می شود هم روغن خام و تصفیه نشده است. چنین روغن هایی باید پس از استخراج یا سریعا مصرف شده یا این که تصفیه شود تا عناصر اضافی همچون صمغ، موم، ذرات ریز، اسیدهای چرب آزاد و … از آن حذف شود. اگر این روغن ها تصفیه نشوند در مجاورت هوا، نور و رطوبت محیط فاسد و مسموم می شوند!»

این یک نمونه از اظهارات بی پایه و اساس یکی از به اصطلاح متخصصین پزشکی کشور است. یک کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی نیز اظهارات بی اساس دیگری ارائه کرده است.

«این کارگاه های به اصطلاح روغن گیری در حضور مشتری تنها یک دستگاه پرس دارند که با آن روغن استخراج می شود. روغن خروجی این دستگاه بدون این که هیچ عملیات تصفیه روی آن انجام شود به مشتری داده می شود در حالی که باید پیش از مصرف روغن باید آن را تصفیه کرد. روغن تصفیه نشده حاوی مقادیر زیادی مواد مضر همچون فلزات سنگین، مواد حساسیت زا، فیتات، اگزالات و … می باشد»

روغن های گیاهی سالم

روغن کنجد تهیه شده با دستگاه پرس در حضور مشتری سالم است

با مشاهده این دو اظهار نظر مسئولین و متخصصین پزشکی این سوال ایجاد می شود که آیا جدا روغن های سنتی مثل روغن کنجد که به صورت سنتی و در حضور مشتری روغن گیری می شوند ناسالم و مضر هستند یا این که اهداف دیگری در پس این ماجرا وجود دارد؟! برای اطلاع از پشت پرده این اظهارات جانب دارانه نظر دکتر رضا منتتظر از پزشکان که یکی از اساتید حوزه طب سنتی است را ذکر می کنیم. ایشان در مورد ادعای خطرناک بودن روغن کنجد تهیه شده در حضور مشتری با دستگاه های پرس چنین گفته است:

«اگر کسی می خواهد نقد و انتقاد طبی انجام دهد باید مستند و علمی باشد. در غیر این صورت این ادعاها مستند نیست و هر کسی می تواند برای خود ادعایی مطرح کند. به شما توصیه می کند در فضای مجازی به مطالبی که دارای گوینده یا منبع مشخص نیست توجه نکنید.

روغن ارده و روغن کنجد دو روغن بسیار مرغوب و سالم هستند که اصلا نیازی به تصفیه کردن ندارند. اگر کسی ادعا کند که این روغن ها ناسالم هستند و نیاز به تصفیه دارند باید ادعای خود را با مستندات علمی اثبات کند. یعنی هر کسی که ادعا می کند باید ادعای خود را اثبات کند. بنابراین هیچ مشکلی از بابت روغن های سنتی و طبیعی مثل روغن کنجد، روغن زیتون و از این دست روغن ها وجود ندارد.

این مسئولین و کارشناسان که اینقدر نگران سلامتی مردم هستند و مردم را از مصرف روغن کنجد منع می کنند چرا طی این سال ها که روغن های جامد و تراریخته توسط مردم مصرف می شد اظهار نظر نکردند. وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفتند که این روغن ها تراریخته و سرطان‌زا هستند پس چرا کسی مطلبی در مورد آنها ننوشت و همه سکوت کردند؟! مگر می شود در یک مسئله دلسوز مردم باشیم و در مسئله دیگر که اتفاقا مهم تر و خطرناک تر است ساکت شویم؟!

روغن کنجد بهتر است یا روغن کلزای تراریخته!

به نظر خودتان کدام یک از این روغن ها برای سلامتی خطرناک تر است؟ روغن کنجد تصفیه نشده یا روغن پالم و روغن کلزای تراریخته که در تبلیغات به دروغ گفته می شود که از پنبه دانه و آفتابگردان است؟!»

همانطور که مشاهده کردید نظر این متخصص طب سنتی این است که روغن های تهیه شده در حضور مشتری هیچ خطری برای سلامتی ندارند و اتفاقا مصرف آنها به جای روغن های تراریخته کارخانه ای بسیار مناسب است. با کمی دقت و تامل در این مسئله به خوبی مشخص می شود که این ادعاهای دروغین در مورد ناسالم بودن روغن کنجد تنها مطالبی کذب و بی اساس می باشد که توسط عده ای شیاد ارائه شده که هدف آنها نه سلامت مردم بلکه منافع شخصی بوده است.

با کمی بررسی متوجه می شوید که روغن کنجد یکی از بهترین و سالم ترین روغن های مایع گیاهی است که استفاده از آن علاوه بر حفظ سلامتی باعث بهبود برخی بیماری ها نیز می شود. از روغن کنجد و روغن ارده می توان برای پخت غذا، سرخ کردن با شعله ملایم، مالش به پوست و درمان بیماری ها استفاده کرد. روغن کنجد از صدها و هزاران سال پیش توسط انسان مصرف شده است و اکنون نیز به جهت فواید و خواص بی شمار روغن کنجد همچنان مورد مصرف خواهد بود.

چند نکته برای خرید روغن تهیه شده در حضور مشتری

اگرچه در بالا مطالب مخالف روغن کنجد کذب دانسته شد و گفته شد که روغن کنجد بسیار سالم و مفید است اما باید دقت کنید که الزاما هر روغن گیری در حضور مشتری به معنی سالم و مرغوب بودن روغن کنجد نیست. روغن کنجد فی نفسه مشکلی ندارد و یک روغن سالم و طبیعی است. اما روش استخراج آن نیز اهمیت دارد. در مورد دستگاه های کوچک روغن گیری که در عطاری ها وجود دارد همانطور که ذکر شد مسئله خاصی مطرح نیست.

روغن کنجد تهیه شده در حضور مشتری

اما به این معنی نیست که تمام این روغن ها خالص و اصل هستند. همانطور که می دانید مهمترین مولفه روغن کنجد سالم بودن آن است. بنابراین روغن کنجد در صورتی سالم خواهد بود که کاملا اصل باشد. به عبارتی روغن کنجد باید صد درصد خالص و طبیعی باشد تا بتوان با خیال راحت از آن برای خوراک و درمان استفاده کرد. اگر روغن کنجد دارای ناخالصی یا ترکیب دیگر روغن ها باشد به هیچ عنوان فایده ندارد.

پس نکته اول این که باید دقت کنید که روغن گرفته شده در حضور شما دقیقا همان روغن استخراج شده از دانه های کنجد باشد. در این صورت می توان اطمینان یافت که روغن تهیه شده سالم و اصل است. نکته دیگر در مورد بهداشتی بودن محیط است. باید محیط تهیه روغن و دستگاه روغن گیری کاملا تمیز و بهداشتی باشد. قیمت روغن هم تا حدودی اهمیت دارد. دانه های روغنی معمولا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد دارای روغن هستند. یعنی در بهترین حالت یک کیلو روغن نیاز به دو کیلو دانه کنجد دارد. پس قیمت روغن باید با قیمت کنجد مصرفی تناسب داشته باشد.

مشاهده کردید که چه افرادی با چه اهدافی در مورد روغن های سنتی و روغن کنجد بدگویی می کنند. بنابراین از این پس دیگر می دانید که هدف برخی از پزشکان و مسئولین بهداشتی برای مخالفت با روغن های سنتی چیست. در پایان به شما توصیه می شود برای حفظ سلامت خود از روغن های سنتی داتام استفاده کنید. روغن کنجد داتام جزء بهترین و مرغوب ترین روغن های گیاهی است که با روش های سالم و بهداشتی تهیه می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *