روغن خوراکی یکی از خوراکی های مهم و موثر در سلامت انسان است. در سفره مصرفی خانوار روغن های گیاهی مختلف وجود دارد که برخی سالم و برخی نیز ناسالم هستند. طبیعتا هر فردی دوست دارد روغنی سالم مصرف کند تا سلامت جسم و جانش حفظ شود. بنابراین شما هم تمایل دارید بدانید کدام یک از روغن های گیاهی خوراکی ما سالم هستند و به نوعی سالم ترین روغن های گیاهی کدام یک می باشند. ما این مطلب را نگاشته ایم تا با بررسی دقیق روغن های خوراکی گیاهی و بررسی مولفه های مختلف در نهایت روغن های سالم گیاهی را پیدا کنید. پس با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

همانطور که می دانید روغن خوراکی یکی از پرمصرف ترین مواد خوراکی انسان است که تاثیر بسزایی در سلامت انسان دارد. در زندگی امروز روغن های ناسالم و بعضا سرطان زا وجود دارند که مصرف مداوم آنها توسط انسان بیماری های عدیده مخوصا سرطان های گوناگون گریبان گیر انسان می شود. بنابراین باید توجه بیشتری به مسئله روغن داشت و در انتخاب روغن مصرفی دقت بیشتری به خرج داد. این کار نیازمند اطلاع از ماهیت روغن ها و نحوه استخراج و تولید روغن ها می باشد و لازم است انسان اطلاعات دقیقی از کم و کیف تولید روغن داشته باشد.

علاوه بر این اطلاع از مولفه های اساسی و مهم سالم بودن یک روغن هم لازم است. با در اختیار داشتن موارد فوق می توان یک روغن سالم و بی ضرر را پیدا کنیم که مصرف آن برای ما ضرر نداشته باشد. اگر شما از موارد مذکور اطلاع ندارید پس توصیه می شود حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا ضمن اطلاع از مولفه های مهم در سلامت یک روغن، با بررسی روغن های مختلف بهترین و سالم ترین روغن گیاهی را پیدا کنید.

روغن سالم چه ویژگی هایی دارد؟

خب همانطور که پیش تر ذکر شد برای انتخاب یک روغن گیاهی سالم ابتدا باید بدانید که روغن های سالم چه ویژگی هایی دارند. زمانی که از ویژگی های روغن سالم اطلاع پیدا کردید با تطابق این ویژگی ها با روغن های موجود در بازار و سفره خانوار می توان سالم یا غیرسالم بودن آن را تشخیص دهید. پس ابتدا مولفه های تعیین کننده سلامت یک روغن را یک به یک بررسی می کنیم. در ادامه این مولفه ها ذکر شده اند.

– طبیعی باشد

اولین و اصلی ترین شرط سلامت یک روغن طبیعی بودن آن است. حتما می دانید که انسان های گذشته زندگی های سالم ترین نسبت به ما داشتند. یک علت این زندگی سلامت استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی است. مواد غذایی که در طبیعت وجود دارد برای مصرف انسان و دیگر موجودات زنده خلق شده اند. هیچ لزومی ندارد که این مواد غذایی طبیعی را کنار گذاشته یا آنها را دستکاری کنیم.

تا زمانی که ما مواد غذایی طبیعی در اختیار داریم نیازی نیست محصولات دست ساز و دستکاری شده تولید کرده و مصرف کنیم. پس مولفه اول که اصلی ترین هم هست طبیعی بودن روغن می باشد. حالا ببینید کدام یک از روغن های موجود در بازار و سفره خانواده ها طبیعی است؟ مشخص است که این مقدار زیاد نیست.

روغن های مایع موجود در بازار

به عنوان مثال روغن های مایعی که در بازار وجود دارد را در نظر بگیرید. این روغن ها همگی از دانه هایی استخراج می شوند که قیمت خود دانه ها از روغن آنها گران تر است. در صورتی که نیمی از دانه را روغن تشکیل می دهد. لذا باید قیمت روغن از قیمت دانه بیشتر باشد نه این که یک سوم قیمت دانه باشد. همین نشان می دهد این روغن ها طبیعی نیستند و در پس ماجرا نکته ای وجود دارد.

– غیرشیمیایی باشد

شاید با بررسی روغن های گیاهی وجود در بازار فکر کنید تعداد زیادی از آنها طبیعی هستند. یعنی از گیاهان طبیعی تولید و استخراج شده اند. بله این درست است. تقریبا اکثر روغن های خوراکی موجود که به روغن های گیاهی معروف هستند از دانه های روغنی گیاهان استخراج شده اند. با این وجود پس چرا گفتیم تعداد روغن های طبیعی کم است؟

درست است که یکی از شروط سالم بودن روغن طبیعی بودن آن است. اما این در صورتی است که این طبیعی بودن تا آخر حفظ شود. اکثر روغن های مایع موجود در بازار گیاهی و به نوعی طبیعی هستند. در حالی که اکثر آنها با استفاده از روش های صنعتی و شیمیایی استخراج و تولید می شوند. یعنی در کارخانه روغن گیری برای استخراج روغن دانه ها از فرآیندهای مخرب استفاده شده یا از ترکیبات شیمیایی استفاده می شود.

در چنین حالتی حتی اگر بهترین، طبیعی ترین و سالم ترین روغن هم که باشد در این فرآیند شیمیایی سلامت خود را از دست می دهد و در نهایت همان روغن ناسالم و مضر بدست می آید. پس طبیعی بودن شرط لازم است اما کافی نیست.  

– غیرتراریخته باشد

موضوعی که این روزها در مورد مواد غذایی گیاهی مخصوصا روغن های گیاهی بسیار مطرح می شود تراریخته بودن است. تراریخته یا دستکاری ژنتیکی شده یعنی یکسری متخصصین برای افزایش کارایی و کاهش معایب یک گیاه ژنتیک آن را دستکاری کرده و گیاه جدیدی از آن نوع تولید کنند. این اقدام اگرچه عیوب گیاه را رفع کرده و کارایی آن بهبود می بخشد اما سلامت گیاه و محصولات تولیدی آن نیز دستخوش تغییر می شود.

به عنوان مثال در مورد همین گیاهان روغنی برخی دستکاری ها انجام شده تا هم گیاه در برابر خشکسالی و آفت ها مقاومت داشته باشد و هم روغن بیشتری تولید کند. این اهداف اگرچه بدست آمده اما در عوض سلامت دانه های روغنی و به تبع آن روغن تولید شده از بین رفته است. مشاهده می کنید که امروز بیماری های متعددی برای انسان ها ایجاد می شود که از جمله آن همین سرطان های گوناگون است.

در این مورد هم مشاهده می کنید که اگرچه روغن کاملا گیاهی و طبیعی است اما از نسخه دستکاری شده آن گیاه دریافت شده که همین باعث می شود سلامت محصول تحت الشعاع قرار بگیرد.

– بدون پالم باشد

مسئله ای که اخیرا در مورد روغن های خوراکی خیلی مطرح شده همین مسئله بدون پالم بودن است. روغن پالم روغنی است که از میوه درخت پالم که همچون نخل خرما است گرفته می شود. این روغن به دلیل مضراتی که برای انسان دارد مصرف خوراکی نداشته و تنها برای مصارف صنعتی مورد استفاده است. در حالی که چندی پیش مشخص شد برخی شرکت های تولیدکننده روغن خوراکی برای کاهش هزینه های تولید درصد بالایی از یک محصول را با روغن پالم پر می کنند.

پس از رسانه ای شدن موضوع و توجه افکار عمومی به آن در نهایت استفاده از روغن پالم در تولید روغن خوراکی ممنوع شد. اگرچه این ممنوعیت اعمال شده اما همچنان شاهد هستیم که یک قوطی روغن به قیمت بسیار پایین تری از دانه های آن روغن به فروش می رسد. وجود پالم در روغن خوراکی باعث می شود سلامت آن روغن هم تحت تاثیر روغن پالم قرار گرفته و در نهایت تمام روغن ناسالم شود.

کدام روغن های گیاهی سالم هستند؟

حال که مولفه های یک روغن سالم و غیرمضر برای انسان مطرح شد دیگر خودتان هم می توانید از میان روغن ها سالم ترین را پیدا کنید. با این حال برای بهتر جا افتادن موضوع روغن های گیاهی سالم را به شما معرفی می کنیم. البته نه همه روغن های سالم را، بلکه برخی از معروف ترین های آن را.

روغن زیتون

– روغن زیتون

احتمالا پیش بینی می کردید که روغن زیتون گزینه اول سالم ترین روغن ها باشد. در میان مولفه هایی که در بالا ذکر شد، روغن زیتون هیچ یک از آنها را ندارد. یعنی روغن زیتون هم یک روغن طبیعی است. چون از دانه های طبیعی زیتون تولید می شود. هم غیرتراریخته است چون بذر زیتون که در حال حاضر مورد استفاده است و از آن روغن گیری می شود دستکاری نشده است. روغن زیتون یک روغن خالص و بدون پالم است و در آن هیچ ترکیب دیگری از روغن ها وجود ندارد.

تنها گزینه ناسالمی که می تواند در مورد روغن زیتون وجود داشته باشد مورد شیمیایی است. روغن زیتون سه نوع فرابکر، بکر و تصفیه شده (بی بو) را دارد. روغن زیتون فرابکر و روغن زیتون بکر هر دو به روش طبیعی و بدون استفاده از ترکیب های شیمیایی تولید می شوند. از این روی بو و طعم زیتون در آن مشهود است. اما روغن زیتون تصفیه شده که به آن روغن زیتون بدون بو هم گفته می شود به کمک روش های صنعتی و با استفاده از ترکیب های شیمیایی استخراج می شود تا بو و طعم زیتون از روغن گرفته شود.

روغن زیتون تصفیه شده یکی از شرایط روغن سالم را ندارد چون در آن ترکیبات شیمیایی استفاده می شود و اصلا این ترکیبات است که بو و طعم روغن را از بین می برد. متاسفانه این ترکیب شیمیایی در کنار بو، بخشی از خواص روغن زیتون را هم از بین می برد که این خیلی بد است. اما در مورد روغن فرابکر و بکر اینطور نیست. چون این دو روغن با روشی کاملا طبیعی و بدون استفاده از ترکیبات شیمیایی و یا روش های صنعتی خاص استخراج و تولید می شوند و روغن حاصل هم کاملا طبیعی و سالم است.

به غیر این موارد روغن زیتون خواص و فواید فوق العاده ای دارد که هم در علم پزشکی و هم در روایات به مصرف آن توصیه شده است. بسیاری از خواص زیتون در روغن زیتون هم وجود دارد و از این جهت به مصرف آن توصیه شده است.

– روغن کنجد

کنجد هم همچون زیتون دارای خواص بسیار زیادی است که این خواص در روغن آن هم وجود دارد. در عین حال روش تهیه روغن کنجد هم تا حدودی شبیه به روغن زیتون است و در روغن کنجد هم دو نوع نوع بکر و تصفیه شده داریم. روغن کنجد بکر همان روغنی است که به روش طبیعی و بدون بکارگیری مواد شیمیایی تولید و استخراج می شود. اما روغن کنجد تصفیه شده روغنی است که با استفاده از روش های شیمیایی و صنعتی تولید می شد و هدف از بکارگیری این روش ها از بین بردن طعم و بوی طبیعی کنجد از روغن آن است.

روغن کنجد

در این مورد هم کاملا مشخص است که روغن کنجد تصفیه شده یا همان روغن کنجد بی بو به دلیل روش تولید آن شرایط یک روغن کاملا سالم و طبیعی را ندارد. اما روغن کنجد بو دار یا همان روغن کنجد بکر یک روغن کاملا طبیعی و سالم است که به روش طبیعی تولید می شود.

البته باید توجه داشت که وقتی می گوییم روغن زیتون تصفیه شده یا روغن کنجد بی بو شرایط یک روغن سالم را ندارد به این معنی نیست که این روغن به کلی مضر است و اصلا نباید از آن استفاده کرد. بلکه منظور این است که این روغن تمام شرایط یک روغن سالم را ندارد. اما همچنان برخی از خواص زیتون و کنجد را دارد. با تمام این اوصاف هرچه که باشد از روغن های غیرطبیعی و دست ساز بهتر است. اما ترجیه بر این است که نوع بکر آن مصرف شود.

– روغن ارده کنجد

روغن ارده در حقیقت یکی از محصولات دانه های کنجد است. یعنی تا حدودی شبیه به روغن کنجد است اما در تولید کمی تفاوت دارد. تفاوت روغن ارده در این است که ابتدا دانه های کنجد تفت داده می شوند و پس از آن آسیاب می شوند. طی این فرآیند ماده ای خمیری و کرم رنگ به نام ارده بدست می آید. حالا از این ماده خمیری روغن گیری انجام می شود که به روغن حاصل از آن روغن ارده گفته می شود.

روغن ارده بر خلاف روغن های قبلی دسته بندی های بکر و تصفیه شده ندارد. یعنی همه روغن های ارده به روش بکر تولید می شوند و نوع تصفیه شده در آن وجود ندارد. بنابراین می توان گفت که روغن ارده یک روغن کاملا طبیعی و سالم است که تمام مولفه های یک روغن سالم را دارد.

مشاهده کردید که روغن های سالم و غیرمضر برای انسان چه ویژگی هایی دارد. بنابراین از این پس دیگر برای انتخاب یک روغن سالم و سلامت مشکلی ندارید و به راحتی می توانید از میان روغن ها سالم ترین روغن را انتخاب کنید. همچنین در مورد روغن های طبیعی زیتون، کنجد و ارده هم اطلاعاتی کسب کردید. در پایان به شما توصیه می کنیم جهت حفظ سلامت خود از روغن های سالم و طبیعی داتام استفاده کنید. ما در شرکت داتام انواع روغن های سالم و طبیعی همچون روغن کنجد و روغن زیتون را تولید کرده و با قیمتی نازل در اختیار شما مشتریان عزیز قرار می دهیم. با روغن های داتام سلامت را به خود و خانواده خود هدیه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *