استفاده از روغن کنجد برای سرخ کردن غذا

حتما شما هم مثل بسیاری از خانواده های ایرانی در طول هفته چند وعده از غذاهای سرخ کردنی استفاده می کنید که آن هم در روغن های مخصوص سرخ کردنی موجود در بازار سرخ شده است. اما بد نیست بدانید که روغن های بهتر و سالم تری برای سرخ کردن غذا وجود دارد که می توانید آنها را جایگزین روغن سرخ کردنی کارخانه ای کنید. یکی از این روغن ها روغن کنجد است.

روغن کنجد به خاطر داشتن خواص و ویژگی های متعدد نظیر عطر و طعم مطبوع، حرارت پذیری (نقطه دود) بالا و خواص درمانی یکی از بهترین روغن ها برای سرخ کردن غذا و آشپزی است که مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. از روغن کنجد برای بخش های مختلف آشپزی از جمله سرخ کردن، پخت و پز و سالاد می توان استفاده کرد.

در ادامه توضیحات مفصل تری در مورد علت مناسب بودن روغن کنجد برای سرخ کردن غذا ذکر شده است که به شما توصیه می کنیم آن را از دست ندهید. پس با ما همراه باشید تا این مطلب را با همراهی هم به پایان برسانیم.

آیا روغن کنجد برای سرخ کردن غذا مناسب است؟

این سوالی است که در ذهن خیلی از افراد وجود دارد و هنوز پاسخ قانع کننده ای برای آن پیدا نکرده اند.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، روغن کنجد برای سرخ کردن غذا بسیار مناسب است. روغن کنجد به دلیل داشتن نقطه دود ۲۳۲ درجه سانتی گراد به شما اجازه می دهد از آن برای سرخ کردن مواد غذایی در دمای متعادل استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که این نقطه دود برای روغن کنجد تصفیه شده است و روغن کنجد خام نقطه دود ۱۷۷ درجه ای دارد.

علاوه بر این عطر و طعم دلنشین روغن کنجد به همراه خواص درمانی آن باعث شده روغن کنجد به عنوان یکی از بهترین روغن های سرخ کردنی به شمار آید. بر همین اساس به شما توصیه می کنیم در صورتی که توان خرید روغن کنجد را دارید حتما از آن برای سرخ کردن غذا و مواد غذایی استفاده کنید و مصرف روغن های کارخانه ای و صنعتی را متوقف کنید. 

استفاده از روغن کنجد برای سرخ کردن غذا

برخی از افراد که متاسفانه پزشک هم هستند ادعا می کنند که روغن کنجد سالم نیست و به مردم توصیه می کنند که به هیچ عنوان از روغن کنجد برای آشپزی استفاده نشود و به جای آن از روغن های تصفیه شده کارخانه ای و صنعتی که مخصوص سرخ کردن است استفاده شود.

در حالی چنین ادعاهای توسط این افراد ارائه می شود که نه تنها خودشان دلیل علمی و قانع کننده ای برای آن ندارند بلکه برخی از پزشکان و همکاران این افراد هم در تضاد با ادعای آنها روغن کنجد را برای آشپزی و حتی سرخ کردن غذا مناسب می دانند! ما در ادامه چند دلیل منطقی و قانع کننده ارائه کرده ایم که نشان می دهد روغن کنجد برای سرخ کردن بسیار مناسب است.

۴ دلیل منطقی برای سرخ کردن غذا با روغن کنجد 

ویژگی روغن کنجد در بخش قبل به صورت کامل معرفی شد و نتیجه گرفتیم که روغن کنجد برای آشپزی و پخت و پز غذا بسیار مناسب است. در مورد سرخ کردن غذا در روغن کنجد هم دقیقا به همین صورت است. یعنی تمام مولفه های ذکر شده در بخش قبل برای روغن کنجد هم صدق می کند. علاوه بر این یک مولفه دیگر هم در روغن کنجد وجود دارد که اصلی ترین مولفه برای روغن سرخ کردنی مناسب است.  

۱. نقطه دود بالا

اگر نگاهی به فهرست نقطه دود روغن های گیاهی بی اندازید متوجه می شوید که روغن کنجد جزء روغن های دارای نقطه دود بالا است. نقطه دود روغن کنجد تصفیه شده ۲۳۲ درجه سانتیگراد و نقطه دود روغن کنجد خام ۱۷۷ درجه سانتیگراد می باشد. این نشان می دهد که روغن کنجد حرارت پذیری بالایی دارد و می تواند در برابر حرارت ناشی از سرخ کردن غذا مقاومت کند و نسوزد.

مهم ترین مولفه برای روغن های سرخ کردنی نقطه دود بالا است که در روغن کنجد این عدد بسیار بالاست و نزدیک به نقطه دود روغن های آفتابگردان و کانولا است که جزء برترین روغن های مایع از نظر نقطه دود هستند. بنابراین می توان گفت که روغن کنجد یک روغن ایمن برای سرخ کردن مواد غذایی است که تحمل حرارتی بالایی داشته و در هنگام سرخ کردن نمی سوزد.

مقاومت روغن کنجد در برابر حرارت بالا و دود کردن

البته باید دقت داشته باشید که منظور از حرارت پذیری و نقطه دود بالا باز کردن شعله گاز تا آخر نیست چون در چنین حرارتی هیچ روغنی سالم باقی نمی ماند. حتی روغن های صنعتی کارخانه ای که مخصوص سرخ کردن هستند هم در چنین حرارت هایی می سوزند و دودشان بلند می شود.

۲. خواص درمانی

بر کسی پوشیده نیست که دانه های کنجد جزء پرخاصیت ترین دانه های گیاهی هستند. به همین دلیل از کنجد در صنایع غذایی مختلف استفاده می شود. روغن کنجد هم عصاره دانه های کنجد است و بر همین اساس تمام خواص و فواید دانه های کنجد را در خود دارد.

در مورد خواص و فواید درمانی روغن کنجد در اینترنت مطالب متعددی نگارش شده و خواص بسیاری برای آن عنوان شده است. برخی از این خواص عبارت اند از: رفع خشکی و یبوست، حفظ سلامت قلب، کمک به بهبود فشار خون، کمک به رفع بیماری های پوستی، ضد سرطان، کمک به سلامت چشم و بهبود عملکرد اعضا مختلف بدن. 

کسی که به دنبال مصرف غذای سالم و سلامت است بهتر است از روغن کنجد به جای روغن های کارخانه ای استفاده کند.این کار باعث می شود مصرف غذا نه تنها در بدن فرد بیماری ایجاد نکند بلکه برخی از بیماری ها و مشکلات اون هم رفع شده و عملکرد اعضای بدن بهبود پیدا کند. تنها با جایگزین کردن روغن های کارخانه ای با روغن کنجد اصل و خالص می توان به این هدف دست پیدا کرد.

۳. عطر و طعم دلپذیر

به طور کلی روغن های طبیعی که به صورت مستقیم از دانه های گیاهی استخراج شده می شود اگر تصفیه نشده باشند یعنی فرآیند بوگیری که یک فرآیند صنعتی است روی آنها انجام نشده باشد دارای عطر و طعم دانه های منشاء خود هستند که عطری بسیار دلپذیر است. روغن کنجد بکر هم همین وضعیت را دارد و عطر و مزه دلپذیر دانه های کنجد به مقدار زیادی در آن وجود دارد. 

روغن کنجد خالص و اصل دارای عطر و مزه کنجد است که استفاده از آن برای سرخ کردن غذا باعث می شود غذای شما عطر و طعم ملایم و آجیلی به خود بگیرید و طعم متفاوتی نسبت به قبل داشته باشد. البته این مورد تا حدی سلیقه ای است و ذائقه برخی افراد با روغن کنجد و مزه آن سازگار نیست. شاید علت این اتفاق استفاده مکرر از روغن های صنعتی بی مزه و بی بو باشد. 

۴. طبیعی و سالم

روغن کنجد یک روغن کاملا طبیعی و سالم است که استفاده از آن برای انسان مضر و بیماری زا نیست. در مقابل روغن های کارخانه ای و صنعتی هستند که منجر به ایجاد بیماری در بدن انسان می شود. چیزی که امروز به خوبی شاهد آن هستیم. بیماری های گوناگون از جمله بیماری های قلبی که به خاطر مصرف روغن های ناسالم ایجاد شده است.

لذا در موضوع مواد غذایی مخصوصا روغن های خوراکی سلامت حرف اول را می زند. خوراکی که سالم و طبیعی نباشد در نهایت منجر به ایجاد بیماری در بدن انسان می شود. روغن کنجد به دلیل طبیعی بودن هیچ ماده افزودنی و شیمیایی ندارد و خالص بودن آن به این معنی است که روغن های گیاهی دیگر همچون روغن پالم در آن ترکیب نشده است.

روغن کنجد کارخانه ای

مصرف چنین روغنی ابدا منجر به ایجاد بیماری های مختلف در بدن نمی شود. البته منظور روغن کنجد خالص، اصل و کاملا طبیعی است؛ نه روغن کنجدی که همچون دیگر روغن های موجود در بازار فرآیند های تصفیه صنعتی را طی کرده باشد. 

روغن کنجد بکر بله؛ روغن کنجد تصفیه شده خیر

یک نکته دیگر در مورد روغن کنجد بکر یا تصفیه شده بودن آن است. احتمالا می دانید که روغن کنجد به دو نوع بکر و تصفیه شده تقسیم می شود. روغن کنجد بکر به آن روغنی گفته می شود که به صورت طبیعی و بدون افزودن هیچ ماده ای از دانه های کنجد گرفته می شود. یعنی دانه ها با دستگاه پرس فشرده می شود و روغن آنها خارج می شود. روغن حاصل جمع آوری شده و پس از صاف شدن داخل بطری ریخته می شود.

این می شود روغن کنجد اصل و کاملا سالم که هیچ ماده اضافی به آن افزوده نشده است. روغن کنجد سالم و طبیعی مد نظر ما همین روغن است، روغن کنجد بکر. اما روغن کنجد تصفیه شده یک فرآیند دیگر دارد. یعنی پس از استخراج روغن با استفاده از روش های صنعتی و شیمیایی بو و مزه روغن گرفته می شود. از این جهت است که به روغن کنجد تصفیه شده روغن کنجد بی بو هم گفته می شود.

علتش هم این است که ذاعقه خیلی ها مزه کنجد را نمی پسند. در حالی که مزه کنجد اصلا بد نیست. به هر صورت طی این فرآیند علاوه بر بو و مزه برخی از خواص مفید روغن کنجد هم از آن گرفته می شود و عملا شما یک بی بو و بی مزه که برخی خواص خود را از دست داده است خریداری می کنید. چیزی شبیه به روغن های کارخانه ای. چنین روغنی مد نظر ما نیست چون یک روغن خالص و طبیعی حساب نمی آید.

به طور کلی در مورد روغن های طبیعی و ارگانیک مثل روغن زیتون، روغن کنجد، روغن ارده و … بهترین نوع روغن بکر یا فرابکر است. این نوع از روغن است که کاملا طبیعی استخراج شده و استفاده از آن برای شما مفید است. دیگر انواع این روغن ها به جهت نوع استخراج برخی خواص خود را از دست داده اند و ممکن است به دلیل فرآیند تصفیه حتی مضر شده باشند.

روغن کنجد کارخانه ای چطور است؟

همانطور که در بخش قبل ذکر شد بهترین روغن کنجد روغن کنجد بکر است که هیچ فرآیند صنعتی روی آن انجام نشده باشد. چنین روغنی خالص و اصل است و خواص دانه های کنجد را در خود دارد. بنابراین اگر طبیعی بودن این روغن حفظ نشود دیگر استفاده از آن توصیه شده نیست.

اما در مورد کارخانه ای بودن روغن کنجد یک نکته وجود دارد. اگر منظور از کارخانه ای بودن این است که با همان روش پرس سرد صرفا در کارخانه تولید می شود و نهایتا یک تصفیه ساده روی آن انجام می شود مشکلی وجود ندارد چون فرآیند شیمیایی و مضری روی روغن انجام نشده است.

ولی اگر در کارخانه از روش های پرس گرم برای استخراج روغن کنجد استفاده شده باشد و پس از آن برای تصفیه روغن از روش های شیمیایی و کاتالیزور استفاده شود این روغن روغن کنجد مورد نظر ما نیست و توصیه ای برای مصرف آن نداریم. چون فرآیند تولید کاملا شبیه به فرآیند تولید روغن های صنعتی مخصوص سرخ کردن است که هم خواص روغن را از بین می برد و هم با فرآیندهای شیمیایی روغن را از حالت طبیعی بودن خارج می کند.

روغن کنجد طبیعی: سالم ترین روغن برای سرخ کردن غذا

در مورد خواص و فواید روغن کنجد برای سلامتی انسان هیچ اختلاف نظری بین متخصصین وجود ندارد. همه بر این باور هستند که روغن کنجد یکی از بهترین و سالم ترین روغن های خوراکی گیاهی است که مصرف آن برای سلامتی انسان بسیار مفید است. اما در مورد سرخ کردن غذا با روغن کنجد اختلاف نظرهایی وجود دارد که ما در بخش قبل با دلایل منطقی ثابت کردیم که روغن کنجد برای سرخ کردن غذا هم بسیار مناسب است و یک گزینه عالی به حساب می آید.

اما روغن کنجد برای سرخ کردن غذا هم بر دیگر روغن ها برتری دارد. ما در مطلب «بهترین و سالم ترین روغن های سرخ کردنی» روغن های خوراکی گیاهی را به صورت مفصل مورد بررسی قرار داده ایم و هر یک از این روغن ها را از بر اساس مولفه های لازم و ضروری برای روغن سرخ کردنی ارزیابی کرده ایم.

در نتیجه این ارزیابی روغن کنجد، روغن آفتابگردان و روغن کانولا سه روغن سالم و مناسب برای سرخ کردن غذا تشخیص داده شدند. از میان این سه روغن سالم و طبیعی که برای سرخ کردن غذا بسیار مناسب هستند قطعا روغن کنجد بهترین گزینه است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که روغن کنجد بهترین و سالم ترین روغن برای سرخ کردن غذا و مواد غذایی می باشد.

آیا روغن ارده هم برای سرخ کردن مناسب است؟

روغن ارده یک روغن طبیعی است که به روش سالم و سنتی تولید شده است. روغن ارده هم تاحد زیادی شبیه به روغن کنجد است. یعنی منشا هر دو روغن یکی است که آن دانه های کنجد است. اما در روش تهیه و تولید کمی با هم تفاوت دارند. برای اطلاع از تفاوت های این دو روغن به مطلب «تفاوت های روغن کنجد و روغن ارده» مراجعه کنید. به هر صورت این دو روغن تفاوت چندانی ندارند بنابراین استفاده از روغن ارده به جای روغن کنجد برای سرخ کردن غذا هم مشکلی ندارد.

سرخ کردن غذا با روغن ارده کنجد

به عبارتی سرخ کردن غذا با روغن ارده کنجد نه تنها مشکلی ندارد بلکه از نظر طب سنتی توصیه شده هم می باشد. اطباء طب سنتی بر این باور هستند که وقتی کنجد به ارده تبدیل می شود خواص آن بیشتر می شود. لذا مصرف روغن ارده کنجد به جای روغن کنجد بهتر است. در مورد سرخ کردن با روغن ارده هم همین شرایط وجود دارد.

قیمت بالا؛ تنها عیب روغن کنجد

در بخش های قبل فواید بسیاری از روغن کنجد مطرح شد که آن را به یک روغن مناسب برای سرخ کردن، پخت و پز، مالش و درمان تبدیل کرده است. در فواید و ویژگی های مثبت روغن کنجد هرچه بگوییم کم است اما در کنار این همه خاصیت یک عیب بزرگ در روغن کنجد وجود دارد که آن هم قیمت بالای روغن کنجد است.

روغن کنجد اصل و طبیعی قیمت بالاتری نسبت به دیگر روغن های خوراکی مثل روغن آفتابگران و روغن کانولا دارد. شاید علت قیمت بالای روغن کنجد میزان تولید پایین کنجد باشد. شاید هم به خاطر ارزشمندی کنجد در برابر دیگر دانه ها باشد. علت هر چه که هست باعث شده قیمت روغن کنجد بسیار بالاتر از دیگر روغن های خوراکی باشد و مردم نتوانند با خیال آسوده از روغن کنجد برای سرخ کردن غذا استفاده کنند.

کاملا طبیعی است که با قیمت بالای روغن کنجد عموم مردم سراغ آن نمی روند رو به جای روغن کنجد از روغن های دیگر برای سرخ کردن غذا استفاده می کنند.

روغن کنجد سرخ کردنی را از کجا بخریم؟

تا اینجا نکات مهم و اساسی در مورد روغن کنجد ذکر شد و توضیح داده شد که استفاده از روغن کنجد چه فوایدی دارد. اما با توجه به تمام این نکات مسئله اصلی این است که چطور می توان روغن کنجد اصل و طبیعی را تهیه کرد. مشکل اصلی پیدا کردن روغن کنجد خالص است.

اما باید بدانید که این مسئله چندان مشکل نیست. همانطور که در فروشگاه ها شما می توانید انواع روغن های خوراکی کارخانه ای را پیدا کنید، در فروشگاه های ارگانیک هم انواع روغن های سالم و طبیعی یافت می شود. فروشگاه هایی تحت عنوان فروشگاه محصولات ارگانیک و برخی عطاری های بزرگ روغن های سالم و طبیعی می فروشند. روغن زیتون، روغن کنجد، روغن ارده و از این دست روغن کنجد خالص و دیگر روغن های طبیعی و سالم را می توانید از این فروشگاه ها تهیه کنید.

برخی از فروشگاه ها تنها فروش انجام می دهند اما برخی دیگر در حضور مشتری اقدام به روغن گیری کنجد می کنند. از هر کدام که خواستید می توانید روغن کنجد را تهیه کنید. تنها نکته مهم این است که روغنی که می خرید باید بودار باشد یعنی بوی کنجد بدهد. در این صورت که می توانید مطمئن شوید که روغن مورد نظر طبیعی است.

نتیجه گیری

از روغن کنجد نه تنها می توان برای سرخ کردن غذا استفاده کرد بلکه روغن کنجد یکی از بهترین و سالم ترین روغن های سرخ کردنی است که مصرف آن برای حفظ سلامتی بسیار مفید است. نقطه دود بالا، خواص درمانی بسیار، خالص و طبیعی بودن و عطر و طعم دلپذیر روغن کنجد علت مناسب بودن آن برای سرخ کردن غذا و پخت و پز می باشد.

در پایان به شما توصیه می شود برای تهیه روغن کنجد خالص و طبیعی از فروشگاه داتام اقدام به خرید کنید. فروشگاه داتام انواع روغن های ارگانیک و طبیعی را با بالاترین کیفیت به صورت اینترنتی به فروش می رساند که روغن کنجد هم یکی از آنهاست. شما با خرید روغن کنجد از داتام می توانید مطمئن باشید که یک روغن اصل و خالص خریداری کرده اید. ما در داتام تلاش می کنیم بهترین و باکیفیت ترین روغن ها را از دانه های کنجد تهیه کرده و با قیمتی مناسب دست شما مصرف کننده عزیر برسانیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *