روغن کنجد از جمله روغن های گیاهی محبوب و پرمصرف در میان مردم است که متقاضی زیادی دارد. اما اکثر مردم و حتی بسیاری از مصرف کنندگان روغن کنجد در مورد آن سوالات متعددی دارند. خیلی ها در مورد خود روغن کنجد سوال دارند و بسیاری در مورد خواص و فواید آن. برخی نیز در مورد نحوه استفاده از روغن کنجد می پرسند و بعضی نیز در مقایسه روغن کنجد با روغن های دیگر می پرسند. اگر شما هم سوالی در مورد روغن کنجد دارید و یا این که تمایل دارید بیشتر در مورد روغن کنجد بدانید حتما این مطلب را مطالعه کنید تا پاسخ سوالات متداول در مورد روغن کنجد را دریافت کنید. پس با ما همراه باشید.

– روغن کنجد چیست؟

ساده ترین سوال می تواند همین باشد. روغن کنجد چیست؟ روغن کنجد به روغن بدست آمده از دانه های کنجد گفته می شود که دارای خواص بسیاری است و جزء پرخاصیت ترین روغن های مایع گیاهی به حساب می آید. روغن کنجد یک روغن گیاهی یا نباتی است چون از یک دانه گیاهی بدست می آید. در میان روغن های گیاهی همچون روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن پنبه دانه و … روغن کنجد یکی از بهترین ها است به طوری که مصرف آن نه تنها برای ما ضرری ندارد بلکه از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. روغن کنجد هم برای خوراک و هم برای درمان مناسب مصرف می باشد

– روغن کنجد چطور بدست می آید؟

روغن کنجد از دانه های کنجد بدست می آید. یعنی از این دانه ها استخراج می شود. احتمالا می دانید که دانه های روغنی همچون آفتابگردان، کنجد، زیتون و … در خود دارای مقادیر زیادی روغن هستند که می توان آن را با فشردن استخراج کرد. یعنی با استفاده از دستگاه پرس مخصوص این دانه ها را تحت فشار قرار داد تا روغن درون آنها خارج شود. به این صورت روغن های گیاهی بدست می آیند. روغن کنجد هم دقیقا به همین صورت استخراج شده و بدست می آید. البته این یکی از روش های ساده برای استخراج روغن است. روش های دیگری هم برای استخراج روغن کنجد وجود دارد که البته هر یک ویژگی های خاص خود را دارد.

– آیا روغن کنجد خواص ویژه ای دارد؟

احتمالا در مورد خواص فوق العاده روغن کنجد چیزهایی شنیده اید. به طور کلی روغن های طبیعی و سنتی همچون روغن کنجد و روغن زیتون خواص و فواید بسیاری دارند که باعث می شود مردم به استفاده از آنها تمایل پیدا کنند. دانه های کنجد نیز خواص بسیاری دارند که از آن می توان برای درمان بیماری ها و بهبود عملکرد بدن بهره گیری کرد. اگر روغن کنجد به روش صحیح استخراج شود تمام این خواص مفید موجود در دانه های کنجد به روغن حاصل از آن منتقل می شود. یعنی با مصرف روغن کنجد می توان از تمام این خواص بهره مند شد. پس روغن کنجدی دارای خواص ویژه است که به روش صحیح استخراج شده باشد.

روغن کنجد برای سلامت قلب و عروق مفید است. به کاهش فشار خون کمک می کند و سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد. همچنین سطح کلسترول خوب خون را بهبود می بخشد. برای پیشگیری از دیابت مفید است و از ایجاد یبوست جلوگیری می نماید. روغن کنجد برای جلوگیری از بروز سکته های قلبی عروقی بسیار نافع بوده و از بسته شدن عروق جلوگیری بعمل می آورد. روغن کنجد باعث پیشگیری از بروز سرطان شده و به درمان کم خونی کمک می کند. البته روغن کنجد برای پوست نیز مفید است. این روغن به حفظ شفافیت و لطافت پوست کمک کرده و سلامت آن را حفظ می نماید. از روغن کنجد برای رفع مشکلات مو از جمله سفیدی و شوره می توان استفاده کرد. ویژگی های ساختاری روغن کنجد باعث این روغن برای رفع اضطراب و حفظ آرامش مفید باشد. روغن کنجد ده ها خاصیت دیگر نیز دارد که برای اطلاع از آن باید به مطلب «فواید فوق العاده روغن کنجد» مراجعه کنید.

– روغن کنجد بکر یا بودار چیست؟

یک سوال رایج در مورد روغن کنجد همین سوال است. به طور کلی روغن های سنتی و طبیعی به دو نوع بکر و تصفیه شده تقسیم می شوند. روغن کنجد بکر یا بودار یا تصفیه نشده به روغن کنجدی گفته می شود که به روش پرس سرد تهیه شده باشد. یعنی دانه های کنجد هنگام پرس شدن در دستگاه حرارت نمی بینند و به همین جهت تمام خواص کنجد در آنها حفظ می شود. روغن کنجد بکر یا روغن کنجد فرابکر بهترین نوع روغن کنجد هستند که توصیه به مصرف آن می شود. وقتی هم که گفته می شود روغن کنجد خاصیت دارد و از آن استفاده کنید دقیقا منظور همین نوع از روغن کنجد است.

– روغن کنجد تصفیه شده یا بی بو چیست؟

نوع دیگر روغن کنجد (که البته روغن های طبیعی و سنتی هم از این نوع دارند) روغن کنجد تصفیه شده یا بی بو است. این نوع از روغن کنجد به روش پرس گرم استخراج می شود یعنی دانه های کنجد تا حد مشخصی حرارت دیده و دمای آنها زیاد می شود و سپس زیر دستگاه پرس قرار می گیرند. به علاوه این که پس از استخراج، روغن حاصل با روش های صنعتی و شیمیایی به اصطلاح تصفیه می شود. یعنی ناخالصی های آن گرفته می شود که البته طی این فرآیند بو، طعم و خاصیت روغن کنجد هم از بین می رود. مصرف این نوع از روغن کنجد برای بهره مندی از خواص و یا درمان اصلا مناسب نیست چراکه اصلا خاصیتی از کنجد را در خود ندارد.

– تفاوت روغن کنجد بکر و روغن کنجد تصفیه شده در چیست؟

همانطور که نام هر دو روغن مشخص است روغن کنجد بکر کاملا بکر و دست نخورده باقی مانده و تمام خواص طبیعی کنجد در آن وجود دارد. اما روغن کنجد تصفیه شده در فرآیندهای صنعتی تصفیه شده است که متاسفانه در این فرآیندها خواص روغن هم از بین می رود. روغن کنجد بکر دارای بو و عطر کنجد است اما روغن تصفیه شده هیچ عطر و بویی از کنجد را ندارد. یعنی کاملا بی بو است. طبیعتا کسانی که از روغن کنجد استفاده می کنند به دنبال خواص آن هستند لذا استفاده از روغن کنجد تصفیه شده تقریبا بی معنی است.

– چه نوعی از روغن کنجد مناسب مصرف است؟

در میان دو نوع روغن کنجد بکر و تصفیه شده طبیعتا روغن کنجد بکر یا بودار بهتر است. درست است که روغن کنجد بکر دارای بو و مزه کنجد است و خیلی ها از این عطر و بو متنفر هستند اما باید بدانید که اصلا همین عطر و بو است که باعث وجود چنین خواص درمانی داخل روغن کنجد است. روغن کنجدی که بو و عطر نداشته باشد تصفیه شده است و اصلا خاصیتی برای شما ندارد. پس روغن کنجد بکر برای مصرف مناسب است و بهتر است از روغن کنجد تصفیه شده استفاده نکنید.

– روغن گیری در حضور مشتری خوب است یا نه؟

در بسیاری از عطاری ها و فروشگاه محصولات سنتی یک دستگاه روغن گیری قرار داده شده که از یک طرف دانه های کنجد وارد می شوند و از سوی دیگر روغن کنجد استخراج می شود. این مغازه ها در حضور مشتری روغن کنجد را استخراج کرده و آن را به مشتری می دهند. برخی پزشکان و حتی مسئولین بهداشتی بدون توجیه و استدلال علمی می گویند روغن تهیه شده در حضور مشتری (یعنی روغن خام و تصفیه نشده) ناسلام است و مصرف آن بسیار خطرناک می باشد. در حالی که این چنین نیست و این ادعا کذب است. روغن کنجد یکی از بهترین روغن ها است که اصلا باید به صورت سنتی و دست نخورده مصرف شود. بنابراین مصرف روغن های تهیه شده در عطاری ها و مغازه ها فی نفسه مشکلی ندارد.

– روغن کنجد سنتی بهتر است یا کارخانه ای؟

وقتی می گوییم روغن کنجد سنتی منظور روغن کنجدی است که به صورت طبیعی و سنتی استخراج شده باشد. منظور از روغن کنجد کارخانه ای هم روغنی است که در کارخانه و با روش های صنعتی و شیمیایی تولید می شود. خب طبیعی است که روغن کنجد سنتی بهتر از کارخانه ای است. ما از روغن کنجد استفاده می کنیم تا از فواید آن بهره مند شده و سالم بمانیم. در حالی که روغن کنجد کارخانه ای به روش های صنعتی و شیمیایی تولید می شود که خود برای ما مضر است. به علاوه این که طی فرآیند تصفیه این روغن ها خواص روغن کنجد از آن حذف می شود. در این صورت دیگر دلیلی ندارد که روغن کنجد بی خاصیت را مصرف نماییم.

– آیا روغن کنجد موجود در بازار صد درصد خالص و اصل است؟

این یک سوال کلی است و نمی توان به صورت دقیق به آن پاسخ داد. یعنی روغن های موجود در بازار الزاما خالص نیستند و صد درصد هم تقلبی نمی باشند. اما در مورد روغن کنجدهایی که در کارخانه و به صورت صنعتی تولید می شوند باید گفت که این روغن ها در فرآیندهای شیمیایی و صنعتی قرار می گیرند که باعث می شود هم خواص روغن از بین برود و هم مواد مضر وارد روغن شود. بنابراین روغن کنجد بسته بندی کارخانه ای خالص و اصل نیست. مگر این که روش تولید آن متفاوت باشد. در مورد روغن های تولید شده به روش سنتی این دغدغه وجود ندارد. یعنی روغن های سنتی دارای مواد افزودنی شیمیایی نیستند اما ممکن است تولیدکننده روغن های دیگری در آن ترکیب کرده باشد و از این جهت روغن کنجد مورد نظر ناخالصی داشته باشد.

– چطور روغن کنجد اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

به طور کلی روش دقیقی برای تشخیص اصل و تقلبی بودن روغن کنجد وجود ندارد. همانطور که این روش برای خیلی از مواد غذایی وجود ندارد. اما یک شاخصه ساده و کاربردی بو و مزه روغن است. برای تشخیص اصل بودن روغن های طبیعی مثل روغن کنجد و روغن زیتون به بو و مزه آنها توجه کنید. اگر روغن کنجد دارای بو و مزه کنجد بود پس می توانید متوجه شوید که این روغن واقعا روغن کنجد است. اما در صورتی که روغن کنجد مورد نظر بو و مزه نداشته باشد یعنی یک روغن نامرغوب و تقلبی است.

البته اگر روغن بو داشته باشد الزاما صد درصد خالص نیست. چون ممکن است تهیه کننده روغن داخل آن از روغن های ارزان دیگر ترکیب کرده باشد و به این صورت روغن را ناخالص کرده باشد. بهترین راه برای تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی تجربه و شناخت است. از فروشگاه های شناخته شده و فروشنده های متدین خرید کنید و کیفیت محصول آنها را بررسی نمایید. اگر کیفیت محصول قابل قبول بود مجددا از همان فروشگاه خرید کنید.

– از روغن کنجد برای سرخ کردن هم می توان استفاده کرد؟

روغن کنجد یک روغن طبیعی و باکیفیت است که از آن برای تمام مصارف می توان استفاده نمود. هم برای سالاد و هم برای پخت و پز غذا می توانید از روغن کنجد استفاده کنید. برای تفت دادن مواد غذایی هم مصرف روغن کنجد مشکلی ندارد. اما برای سرخ کردن با روغن کنجد توجه کنید که حتما باید از شعله ملایم استفاده کنید. روغن های طبیعی حرارت پذیری مشخصی دارند که حرارت گاز نباید از آن بیشتر شود. لذا این روغن ها را تنها روی شعله ملایم می توان استفاده نمود. برای سرخ کردن عمیق با شعله زیاد این روغن دچار سوختگی شده و به جای مفید بودن مضر می شود.

– روغن ارده چیست؟ آیا همان روغن کنجد است؟

خیر، روغن ارده جدای از روغن کنجد است. البته هر دو روغنی هستند که از دانه های کنجد بدست می آید. روغن کنجد به صورت مستقیم و با پرس دانه های کنجد استخراج می شود. نحوه تهیه روغن ارده اما کمی تفاوت دارد. پیش از تهیه روغن کنجد ابتدا باید ارده تهیه شود. برای این کار دانه های کنجد آسیاب می شوند. سپس خمیر حاصل کمی حرارت می بیند و تفت داده می شود. در این مرحله کنجد به ارده تبدیل می شود. در واقع ارده همان خمیر کرم رنگ حاصل از آسیاب شدن کنجد است. پس از این ارده وارد دستگاه روغن گیری شده و روغن آن استخراج می شود. روغن بدست آمده همان روغن ارده است.

در این مطلب به بسیاری از سوالات رایج شما در مورد کنجد، روغن کنجد، خواص آن و نحوه استفاده از آن پاسخ مقتضی داده شد. بنابراین حالا دیگر بیشتر در مورد روغن کنجد می دانید و با آن آشنا هستید. به شما توصیه می کنیم برای خرید روغن کنجد مرغوب به فروشگاه اینترنتی داتام مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *