سرخ کردن مواد غذایی با جذب پایین روغن

همه آشپزها می دانند که غذاهای سرخ کردنی مصرف روغن بالایی دارند و در یک چشم به هم زدن تمام روغن موجود در تابه را جذب خود می کنند. بادمجان، کتلت و کوکو سرآمد غذاها در مصرف روغن سرخ کردنی هستند و درست کردن یکی دو وعده از این نوع غذاها کافیست تا بطری روغن سرخ کردنی شما خالی شود.

اینطور خالی شدن یکدفعه بطری روغن دل هر خانم آشپزی را به درد می آورد و او را به تکاپو می اندازد تا به دنبال روشی برای کاهش جذب روغن در غذاهای سرخ کردنی باشد. ما پس از بررسی کامل آموزش های موجود در این موضوع مجموعه ای از ترفندها برای کاهش جذب روغن سرخ کردنی هنگام سرخ کردن غذا را تهیه کرده ایم که در این مطلب پیش روی شما قرار دارد. امید است برای شما مفید واقع شود.  

آیا روشی برای کاهش چشمگیر جذب روغن در سرخ کردن غذا وجود دارد؟

همانطور که خودتان هم در گوگل جستجو انجام داده اید و می دانید برای موضوع پیش رو مطالب گوناگون با عناوین جذابی در اینترنت وجود دارد که روش های مختلفی در آنها بیان شده است. در مطالب مذکور عموما روش هایی نظیر استفاده از تابه تمیز، استفاده از سرخ کن، بکارگیری دستگاه هواپز و از این دست موارد مطرح شده است که چندان کاربردی نیست و عملا چیزی نصیب مخاطب نمی کند. بماند که تاثیری هم در میزان جذب روغن ندارد. 

علت این که اکثر سایت ها چنین روش هایی را معرفی می کند این است که واقعا روش مشخص و دقیقی برای کاهش مصرف روغن سرخ کردنی به صورت چشمگیر وجود ندارد. اینطور نیست که یک ماده یا ترکیب را در روغن بریزید یا یک کار ساده را انجام دهید و پس از آن دیگر جذب روغن توسط غذا نصف شود. چنین چیزی اصلا وجود ندارد. هر چه که هست نکات ریز و ترفندهای جزئی است که استفاده از آنها کمک می کند تا جذب روغن سرخ کردنی در غذا مقداری کاهش پیدا کند. 

بنابراین مطلب پیش روی شما هم قرار نیست ترفندی جادویی معرفی کند و با آن جذب روغن را نصف کند اما تلاش شده کاربردی ترین نکات و روش ها معرفی شود تا مخاطب با استفاده از آنها بتواند واقعا جذب روغن را کاهش دهد.

ترفندهای موثر در کاهش مصرف روغن در سرخ کردن

در این بخش برخی از موثرترین ترفندها برای کاهش جذب روغن در سرخ کردن غذا معرفی شده که استفاده از آنها می تواند به کاهش مصرف روغن سرخ کردنی شما کمک کند و باعث شود بطری روغن سرخ کردنی آشپزخانه دیرتر خالی شود.

– خیساندن یا آب پز کردن قبل از سرخ کردن

ساده ترین روش برای کاهش جذب روغن در غذای سرخ کردنی آب پر کردن غذا است. اگر غذا این امکان را به شما می دهد می توانید قبل از سرخ کردن آن را در آب بخیسانید یا آن را آب پز کنید. این کار باعث می شود آب به داخل غذا غذایی نفوذ کرده و فضای داخل آن را اشغال کند. اینطور در هنگام سرخ کردن مقدار کمتری روغن می تواند به داخل غذا نفوذ کند.

سیب زمینی سرخ کردنی را می توانید از قبل در آب بخیسانید. بادمجان را هم می توان در آب نمک قرار داد تا جذب روغن آن کمتر شود. سبزیجات و گوشت ها مواد غذایی هستند که می توانید قبل از سرخ کردن آنها را آب پز کنید تا هم مقداری مغزپخت شوند و هم جذب روغن آنها کاهش پیدا کند.

– اسپری کردن روغن

برای کاهش مصرف روغن و کاهش جذب آن در قدم نخست باید روغن کمتری در ظرف بریزید تا چیزی برای جذب شدن وجود نداشته باشد. برای این کار بهترین کار اسپری کردن روغن است. احتمالا برنامه بهونه شبکه سه اولین برنامه آشپزی بود که روغن را با اسپری در تابه می پاشید تا مصرف کم روغن را تبلیغ کند. پس شما هم می توانید این کار را انجام دهید.

اگر اسپری که بتواند روغن را بپاشد ندارید می توانید یک بطری نوشابه کوچک بردارید و درب آن را سوراخ کنید تا از سوراخ آن روغن به مقدار کمی خالی شود. اگر همینطور بطری روغن را در ظرف خالی کنید و قطعات غذا در روغن غرق شوند تا جایی که توان دارند روغن جذب می کنند و شما نمی توانید جلوی آنها را بگیرد.

– گرم کردن روغن قبل از شروع سرخ کردن

باید قبل از قرار دادن مواد غذایی در داخل روغن دمای روغن به اندازه کافی گرم شده باشد طوری که وقتی غذا را داخل روغن قرار می دهید فوراً از اطراف آن حباب های ریز خارج شود و شروع به سرخ شدن کند. اینطور جذب روغن در وضعیت عادی است. اما اگر این کار را انجام ندهید و غذا را در داخل روغن سرد یا دارای دمای پایین تر از حد بگذارید میزان جذب روغن افزایش پیدا می کند.

گرم کردن روغن قبل از سرخ کردن غذا

علت این است که ماده غذایی تا زمان رسیدن دمای روغن به اندازه مناسب در داخل روغن می ماند و اینطور زمان بیشتری در داخل روغن قرار می گیرد و طبیعتا هر چه غذا بیشتر در داخل روغن باشد میزان جذب روغن آن هم بیشتر می شود. این افزایش جذب روغن در سرخ کردن عمیق زمانی که غذا در ورغن غوطه ور می شود بیشتر است.

– نازک درست کردن قطعات غذا

قطعات نازک غذا به خاطر این که سریع تر سرخ می شود و زمان کمتری در داخل روغن می مانند جذب روغن کمتری دارند. برعکس قطعات ضخیم غذا دیرتر سرخ می شوند و باید زمان بیشتری در روغن باشند لذا روغن بیشتری به داخل آنها نفوذ می کند. قبل از سرخ کردن قطعات مواد غذایی را در اندازه های کوچک تر یا با ضخامت کمتر درست کنید. سیب زمینی و بادمجان را نازک تر خرد کنید و قرص کتلت و کوکو را نازک تر درست کنید تا روغن کمتری جذب کنند. 

– تفت دادن یا سرخ کردن سطحی (کم عمق)

سرخ کردن سطحی یا کم عمق زمانی اتفاق می افتد که مقدار کمی روغن در داخل تابه باشد و غذا با روغن کم سرخ شود. در مقابل آن سرخ کردن عمیق است که حجم روغن داخل تابه زیاد است و غذا در روغن غوطه ور می شود. برای کاهش مصرف و جذب روغن باید از روش سرخ کردن سطحی استفاده کنید و یا غذاها را تفت دهید. اگر روغن زیادی در تابه بریزید غذاها تا حد توان از آن روغن را جذب خود می کنند.

درست است که در سرخ کردن سطحی هم مواد غذایی همان میزان کم روغن داخل تابه را هم چند بار جذب می کنند و باید مجدد روغن در تابه بریزید اما در همین چند بار روغن ریختن هم اگر میزان کمی روغن ریخته شود جذب روغن غذا کمتر از حالت سرخ کردن عمیق با حجم زیادی روغن خواهد بود. چون غذا در نبود یا کمبود روغن با حرارت و روغن موجود در خود می پزد.

– سرخ کردن کوتاه و سریع (مخصوص سرخ کردن عمیق)

اگر از روش سرخ کردن عمیق (که غذا داخل روغن غوطه ور می شود) استفاده می کنید بهتر است سریع و در زمان کوتاهی انجام شود تا مصرف روغن آن در کمترین حد باشد. سرخ کردن سریع و کوتاه این مزیت را دارد که در این زمان کوتاه آب داخل غذا بخار نمی شود و طبیعتا روغن نمی تواند به مقدار زیادی وارد غذا شود.

اما اگر زمان سرخ کردن طولانی باشد آب داخل غذا بخار شده و فضای داخل مواد غذایی برای ورود روغن به آن باز می شود و روغن می تواند به میزان بیشتری جذب غذا شود.

– گرفتن روغن اضافی غذای سرخ شده

هر یک از روش های فوق را که اجرا کنید در نهایت مقداری روغن جذب غذا می شود به طوری که با برداشتن غذای سرخ شده از داخل تابه روغن از آن می چکد. برای کاهش مصرف روغن توسط غذا باید پس از سرخ شدن مواد غذایی در هنگام برداشتن آنها از تابه ابتدا آنها را در بالای تابه نگه دارید تا روغن های اضافی آن به داخل تابه برگردد. پس از آن غذا را روی یک توری قرار دهید تا بخش دیگری از روغن های اضافی جذب شده توسط غذا از آن خارج شود. حتی می توانید قطعات غذا را با قاشق فشار دهید تا روغن داخل آن کاملا خالی شود.

اما همه این کارها را باید در همان ابتدای خروج غذا از روغن و زمانی که هنوز داغ هستند انجام دهید چون با سرد شدن غذا روغن ها کاملا به خورد غذا رفته و دیگر از آن خارج نمی شوند. بعد از انجام این کارها می توانید قطعات غذا را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا بخش دیگری از روغن داخل آن جذب دستمال کاغذی شود. البته این روغن تنها از غذا خارج می شود و دیگر امکان استفاده از آن برای شما وجود ندارد.

روغن هایی که با این روش ها از داخل غذا خارج کرده اید را صاف کنید و اگر شفاف و بدون بو بود از آنها برای سرخ کردن های بعدی استفاده نمایید. استفاده مجدد از این روغن به معنای مصرف کردن روغن سرخ کردنی توسط شما است.

– استفاده از روش های جاگزین سرخ کردن

اگر چه این روش برای مخاطبین چندان دلچسب نیست اما در هر صورت یک روش است. می توان به جای سرخ کردن مواد غذایی آنها را با روش های دیگر طبخ کنید. کباب کردن، آب پر کردن، پختن در قابلمه، استفاده از هواپز و … روش هایی هستند که می توان آنها را جایگزین سرخ کردن در روغن کرد. قطعا مزه غذای طبخ شده با این روش ها به پای سرخ کردن نمی رسد اما در برخی موارد می توان به آنها فکر کرد.

نتیجه گیری

سرخ کردن غذا مصرف روغن بالایی دارد که در برخی موارد می توان این مصرف بالا را کاهش داد و در برخی موارد هم امکان کاهش جذب روغن در آن وجود ندارد. با استفاده از روش های معرفی شده در بالا می توان تا حدی از جذب روغن سرخ کردنی را کاهش داد اما این کاهش جذب به معنی نصف شدن مصرف روغن نیست. تنها می توانید مقداری از مصرف بالای روغن را کاهش دهید تا هم بطری روغن شما دیرتر خالی شود و هم با مصرف غذای کم چرب سلامت شما حفظ شود.  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *