ماساژ لثه و دندان با روغن طبیعی

می ‌دانیم که مسواک زدن روزانه برای داشتن دندان ‌هایی سفید، بدون حفره و نفسی تازه ضروری است. اما آیا می ‌دانستید که مراقبت از لثه نیز بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان محسوب می شود؟ بافت ‌های صورتی‌رنگِ اطراف دندان که به لثه معروف هستند، نه تنها از ریشه دندان در برابر انواع آسیب ها محافظت می ‌کند، بلکه به حفظ استخوان های فک نیز کمک می ‌کند. اما اگر به درستی از لثه‌ ها مراقبت نشوند، می ‌توانند مشکلاتی نظیر خونریزی، التهاب، عفونت و در نهایت تحلیل رفتن لثه را برای شما به همراه داشته باشند. 

بنابراین حتی اگر شما جزو افرادی هستید که به طور مرتب مسواک می ‌زنید و از نخ دندان استفاده می کنید، باز هم برای داشتن دهانی سالم ‌تر، نیاز به انجام اقدامات بیشتری دارید. ماساژ لثه با روغن های طبیعی، از این قبیل اقدامات است. ماساژ لثه روشی عالی برای بهبود یا حفظ سلامت لثه‌ ها محسوب می شود که شما می ‌توانید آن را به برنامه روزانه مراقبت از دهان و دندان خود اضافه کنید.

در این نوشتار، به طور اختصاصی به فواید ماساژ لثه با روغن ‌های طبیعی خواهیم پرداخت و بررسی می‌ کنیم که این کار چه نوع بیماری ‌های دهان و دندان را می تواند از شما دور کند.

ماساژ لثه = حفظ سلامت لثه و دندان

ماساژ لثه یک سبک ساده و در عین حال لطیف برای مراقبت از دهان و دندان است که به شما کمک می‌کند تا به لثه ‌هایی سالم‌تر و لبخندی زیباتر دست پیدا کنید. ماساژ لثه به شکل های مختلف مثل استفاده از بُرس نرم، محرّک های لثه و یا  نوک انگشتان با حرکات ملایم و دَوَرانی انجام می شود.

این عمل به تقویت گردش خون در لثه ‌ها کمک می ‌کند و به نوبه خود، مواد مغذی و اکسیژن بیشتری را به آنها می ‌رساند. این امر همچنین به تقویت و شادابی لثه ‌ها و بهبود ظاهر کلی آنها کمک می‌ کند. بر همین اساس ماساژ لثه را می ‌توان به راحتی به عنوان بخشی از برنامه روزانه بهداشت دهان و دندان خود در نظر گرفت.

ماساژ لثه چه فوایدی دارد؟

ماساژ لثه می‌ تواند به جلوگیری از بیماری ‌های لثه مثل ژنژویت و پریودنتال کمک کند. این کار با از بین بردن پلاک بین دندان ‌ها انجام می ‌شود. جایی که باکتری‌ ها می ‌توانند تجمع کنند و باعث التهاب و عفونت لثه و دندان شوند. بنابراین ماساژ لثه فواید متعددی برای سلامت دهان و دندان دارد که در این بخش به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

– کاهش پلاک: یکی از مهمترین فواید ماساژ لثه، کاهش و حتی جلوگیری از تجمع پلاک است. به این صورت که وقتی لثه‌ هارا ماساژ می ‌دهید، به طور طبیعی مواد غذایی و ذرات ریز را از بین دندان ‌ها و خط لثه از بین می ‌برید. این کار مانع از لانه کردن باکتری ‌ها روی سطح دندان‌ ها می ‌شود.

– کاهش رشد باکتری: ماساژ لثه ها به کاهش رشد باکتری کمک می کند. باکتری  ‌هایی که می ‌توانند باعث ایجاد حفره، التهاب لثه و سایر مشکلات دهان و دندان شوند. بنابراین با ماساژ منظم لثه ها، می توانید به دور نگه داشتن باکتری ها، تمیزی و سلامت دهان خود کمک کنید.

– افزایش جریان خون: ماساژ منظم لثه به افزایش گردش خون در لثه ‌ها و سایر نواحی دهان، و همچنین به اکسیژن‌رسانی بهتر سلول ‌ها از جمله سلول‌ های موجود در پالپ دندان (بافت داخلی دندان) کمک می‌ کند. این کار به نوبه خود باعث تقویت بافت لثه و کاهش التهاب می ‌شود که در نهایت منجر به ایجاد لثه ‌هایی سالم‌ تر و قوی ‌تر خواهید شد.

– تقویت عضلات لثه: عضلات لثه نقش مهمی در حمایت از دندان‌ ها و استخوان فک دارند. ماساژ لثه باعث می ‌شود این عضلات به طور مرتب منقبض و منبسط شوند و از ضعف و شُل شدن آنها جلوگیری شود. این امر به نوبه خود از عقب ‌نشینی لثه و نمایان شدن ریشه دندان که عامل اصلی تحلیل رفتن لثه است، جلوگیری می ‌کند.

– کاهش بوی بد دهان: بوی بد دهان و عفونت‌ های دهانی، می‌ توانند آزاردهنده باشند و اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار دهند. ماساژ لثه با افزایش گردش خون در لثه‌ ها، به جلوگیری از تجمع باکتری ‌ها، پلاک ‌ها، ترشحات و زخم ‌های دهانی که می ‌توانند باعث ایجاد بوی بد دهان و عفونت شوند، کمک می ‌کند. ماساژ لثه همچنین به افزایش ترشح بزاق، که یک دهانشویه طبیعی است کمک می کند. بزاقی که در کشتن باکتری ‌ها و جلوگیری از رشد آنها بسیار مؤثر است.  

– کاهش درد و حساسیت لثه: درد و حساسیت لثه می ‌تواند آزاردهنده و به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیرگذار باشد. ماساژ لثه با افزایش گردش خون در لثه‌ ها، به کاهش التهاب و تورم که از عوامل اصلی درد و حساسیت لثه هستند، کمک می‌ کند. این عمل ترشح هورمون ‌های اندورفین و سروتونین (که به عنوان هورمون‌ های شادی و آرامش بخش معروف هستند) را افزایش می دهد و باعث کاهش درد و احساس آرامش در فرد می شوند.

– جلوگیری از کشیدن دندان: بیماری پریودنتال، یک بیماری التهابی است که لثه ‌ها و استخوان ‌های اطراف دندان را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. این بیماری می‌ تواند در صورت عدم درمان، منجر به از دست دادن دندان شود. ماساژ منظم لثه می ‌تواند به عنوان یک روش موثر برای درمان بیماری پریودنتال و جلوگیری از کشیدن دندان به دلیل پوسیدگی یا آسیب لثه، بسیار کمک کننده باشد.

نحوه ماساژ دادن لثه ها با استفاده از روغن

ماساژ لثه با روغن طبیعی، یک روش ساده، موثر و سالم برای تقویت لثه ‌ها و جلوگیری از انواع بیماری‌ های لثه است. در این مطلب، به طور کاربردی و صحیح مراحل ماساژ لثه با روغن های ارگانیک را به شما آموزش می ‌دهیم تا لثه ای مقاوم و سالم داشته باشید.

۱. انتخاب روغن: برای این کار شما می توانید به مراکز فروش محصولات طبیعی مراجعه کنید و از بین روغن های ارگانیکی که در آنجا موجود است، یکی را با توجه به سلیقه خود انتخاب و خریداری کنید. از جمله روغن های طبیعی و سالمی که می تواند برای ماساژ لثه مناسب باشند، مواردی همچون روغن زیتون، کنجد، نارگیل و خردل هستند که از مواد مغذی فراوانی برخوردار هستند.

۲. شستشوی دهان: قبل از شروع به ماساژ لثه، ابتدا باید دست ها و دهان خود را به خوبی با آب گرم بشویید تا میکروب ها و باکتری های احتمالی از بین بروند. در واقع شما با این کار موانع و عوامل مزاحمی که احتمال ایجاد خلل در این فرآیند دارند را برطرف می کنید و درصد موفقیت و نتیجه گیری از ماساژ لثه را بیشتر می کنید.

۳. آماده سازی روغن: در این مرحله باید از یک ظرف کوچک مثل استکان یا نعلبکی استفاده کنید تا روغن را داخل آن بریزید. دقت داشته باشید که برای ماساژ لثه، به مقدار بسیار کمی از روغن نیاز است، لذا ظرفی هم که برای آن نیاز دارید، باید کوچک باشد. با این کار شما دیگر مجبور نیستید روغن اضافی که در نعلبکی باقی مانده و در واقع دستکاری شده را دوباره به ظرف اصلیِ روغن انتقال دهید و باعث کاهش کیفیت روغن (در مراحل بعدیِ استفاده) شوید.    

۴. آغشته کردن ابزار ماساژ به روغن: ابزارهای ماساژ لثه می تواند انگشت اشاره شما، برس نرم و یا مالشگر لثه باشد.بعد از اطمینان از تمیزی هر یک از این وسایل، آن را داخل ظرف کوچک مورد نظر فرو ببرید تا کاملاً آغشته به روغن شود. حالا می توان به راحتی ماساژ لثه را انجام داد.

۵. ماساژ لثه: پس ازروغنی شدن ابزار ماساژ، آن را وارد دهان کنید. سپس به ملایمت و آرامی با حرکات دَوَرانی و بالا و پایین، اطراف خط لثه و خود لثه را مالش دهید. این عمل روشی کارآمد برای تحریک بافت های لثه و افزایش گردش خون در آنهاست که بدون کمترین نارضایتی در فرد انجام می شود.

۶. ممارست در ماساژ: این حرکت را تا جایی ادامه دهید که تمام نواحی لثه به روغن آغشته شود و اطمینان حاصل کنید که تمام نقاط لثه از عمل ماساژ بهره مند شده اند. ماساژ لثه را شما می توانید به صورت روزانه، آن هم شب قبل از خواب انجام دهید. دلیل انتخاب این زمان این است که بیشتر قوای جسمانی شما در این زمان مشغول استراحت است و بهترین زمان برای فعالیت دیگر سلول ها مثل سلول های لثه می باشد که بتوانند کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

۷. شستشوی دهان و ابزارآلات ماساژ: پس از اینکه ماساژ را به طور صحیح انجام دادید، کمی صبر کنید تا روغن کامل به خورد لثه برود. سپس دهان و وسایل ماساژ را دوباره مانند اولِ کار، با آب گرم بشویید. این عمل روغن باقی مانده از بافت لثه و دهان، و همچنین ابزارآلات ماساژ لثه را به خوبی پاک و تمیز می کند. 

مواردی که حین انجام ماساژ لثه باید از آن پرهیز کرد

ماساژ لثه با روغن فواید زیادی برای سلامت دهان و دندان شما دارد. اما با این حال، در حین انجام ماساژ لثه باید از برخی موارد اجتناب کرد تا از خطر ابتلا به بیماری های لثه و از دست دادن دندان به دلیل تحلیل رفتن لثه جلوگیری کرد.

در ادامه به چند نکته مهم در این زمینه اشاره خواهیم کرد:

ـ عدم فشار زیاد: هنگام ماساژ لثه باید دقت داشته باشید که فشار بیش از می تواند باعث آسیب لثه شود که این موضوع بافت لثه را مستعد ابتلا به بیماری های مختلف می کند. بر همین اساس همواره ملایمت و لطافت را حین ماساژ دادن لثه باید رعایت کرد. اما اگر به هر دلیلی مشکلی برای لثه شما پیش آمد و تغییراتی در آن مشاهده کردید، حتماً با یک دندانپزشک ارتباط بگیرید و توصیه های او را انجام دهید.

ـ عدم استفاده از محصولات شیمیایی: هنگام ماساژ لثه و یا مراقبت از آن، از بکارگیری محصولاتی که حاوی الکل یا سایر مواد شیمیایی خشن هستند جداً خودداری کنید. زیرا این مواد می توانند بافت حساس لثه را تحریک کنند و منجر به التهاب، درد و ناراحتی های دیگر شوند.

ـ عدم ماساژ بیش از اندازه: ماساژ لثه به هیچ وجه جای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را نمی گیرد. چراکه مسواک و خلال برای از بین بردن باکتری های دندان، و ماساژ لثه برای افزایش گردش خون لثه و تحریک بافت های آن بکار می روند. از طرفی مدت زمانی که برای ماساژ لثه صرف می کنید، نباید بیش از 10 دقیقه باشد چون در غیر این صورت به بافت های لثه آسیب می رساند.  

کدام روغن برای ماساژ لثه بهتر است؟

هر یک از روغن های طبیعی دارای ویتامین ها و خواص منحصر به فردی هستند که استفاده از آنها می تواند کمبودهای قسمت های مختلف بدن را جبران کند. یکی از قسمت های بدن که نیاز مبرم به چنین ویتامین هایی دارد لثه است. لثه به عنوان محافظ دندان ها، نیاز به استقامت، شادابی و عاری بودن از هر نوع التهابی دارد. لثه این خصوصیات مثبت را می تواند به وسیله روغن های ارگانیک از طریق ماساژ به خوبی دریافت کند.

در این بخش به ۵ مورد از بهترین روغن های ارگانیک که برای ماساژ لثه مورد تأیید و اثبات مراکز علمی قرار گرفته اند، اشاره خواهیم کرد:

– روغن زیتون: روغن زیتون به دلیل ترکیباتی که در خود دارد، به خوبی می تواند با باکتری ها و تجمع میکروب ها مبارزه کند. یکی از محل هایی که مورد تجمع باکتری ها قرار می گیرد، دهان است. وجود چنین میکروب هایی در این محل، پس از مدتی می تواند علاوه بر پوسیدگی دندان ها، بوی بد دهان را نیز برای فرد به همراه داشته باشد. بنابراین شما با استفاده مرتب از روغن زیتون در ماساژ لثه، می توانید درصد بالایی از بوی بد دهان خود را کاهش دهید و از خوردگی دندان ها نیز جلوگیری کنید.  

– روغن کنجد: روغن کنجد از دیگر روغن های ارگانیک محسوب می شود که دارای خواص ضد قارچی و آنتی اکسیدانی است. این روغن می تواند به کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند. رادیکال هایی که منجر به ساییدگی لثه در فرد می شوند. بنابراین روغن کنجد گزینه بسیار مناسبی برای افرادی که دارای ساییدگی های لثه هستند، می باشد.

– روغن نارگیل: روغن نارگیل به خواص ضد التهابی و ضد میکروبی، معروف است. این گزینه برای افرادی که به دنبال کاهش بیماری های ناشی از التهاب لثه هستند، فوق العاده است. از طرفی به دلیل خاصیت ضد میکروبی ای که دارد می تواند به از بین بردن باکتری های موجود در دهان که منجر به پوسیدگی دندان و ایجاد بوی بد در دهان می شوند نیز کمک کند.

– روغن آفتابگردان: روغن آفتابگردان به دلیل طعم مطبوع و بوی ملایمی که دارد، از قدیم الایام مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. ماساژ منظم لثه با روغن آفتابگردان تا حد زیادی می تواند به کاهش تجمع پلاک روی دندان ها و همچنین لثه ها کمک کند. استمرار این عمل سبب بهبود بهداشت کلی دهان و دندان در دراز مدت خواهد شد.   

– روغن خردل: روغن خردل معمولاً با روغن ها یا عصاره های گیاهی دیگر ترکیب می شود. این ویژگی می تواند روند مبارزه با عفونت های مختلف مثل التهاب لثه و بیماری های پریودنتال را بهبود بخشد. استمرار این عمل، شما را در آینده نه چندان دور از بابت بهداشت دهان و دندان شگفت زده خواهد کرد.   

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *