روغن کنجد یکی از روغن های سالم و طبیعی موجود است که به دلیل خواص فوق العاده ای که دارد برای مصارف گوناگون همچون خوراک، درمان و مالش مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد خواص و فواید بی نظیر این روغن گیاهی نام آشنا سخن برای گفتن زیاد است. تا به حال ده ها خاصیت و فایده برای این روغن عنوان شده که با مصرف آن می توان از این خواص بهره مند شد. در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر در مورد روغن کنجد و فواید و خواص آن توضیح دهیم. پس ما ما همراه باشید.

در طبیعت گیاهان مختلفی وجود دارد که می توان از دانه های آنها روغن استخراج نمود که یکی از این دانه ها کنجد است. در میان گیاهان دارای روغن خوراکی هر یک خواص مختلفی دارند که با استفاده از روغن آنها می توان آن خاصیت و فایده را کسب نمود. به عبارتی روغن گیاهی بیشتر خواص دانه های گیاه را در خود دارد و مصرف آن روغن همچون استفاده از دانه آن گیاه است. از این روی اقبال زیادی به استفاده از روغن های گیاهی مخصوصا روغن های به اصطلاح ارگانیک وجود دارد.

در گستره روغن های گیاهی تعداد زیادی روغن طبیعی یا همان روغن ارگانیک وجود دارد که روغن زیتون، روغن کنجد، روغن بادام، روغن گردو، روغن کرچک، روغن هسته انگور، روغن نارگیل، روغن آفتابگردان و … برخی از آنها هستند. این روغن ها هر یک از میوه یا دانه یک گیاه استخراج می شوند که خاصیت ویژه ای در آن است. از جمله کنجد که خواص فوق العاده و بی نظیر آن در روغن کنجد هم یافت می شود. این روغن از صدها سال قبل مورد توجه انسان ها بوده و بسیاری از بیماری ها به وسیله این روغن درمان شده است.

روغن کنجد چه خواص و فوایدی دارد؟

تا حدودی در مورد روغن کنجد و پیشینه آن اطلاعات کسب کردید. حال می رویم سراغ اصل موضوع یعنی خواص روغن کنجد. خب همانطور که چندین بار ذکر شده روغن کنجد خواص بسیاری دارد که برای درمان بیماری ها و حفظ سلامتی می تواند موثر باشد. استفاده از روغن کنجد کمک کننده درمان و رفع بیماری ها است اما چه نوع بیماری هایی؟ در ادامه خواص روغن کنجد ذکر شده و بیماری هایی که به کمک روغن کنجد درمان می شود نیز معرفی شده اند.

– کمک به سلامت قلب و عروق

در دنیای امروز درصد بالایی از مرگ و میر مربوط به بیماری های قلبی عروقی است و بسیاری از انسان ها از این بیماری رنج می برند که علت اصلی آن استفاده زیاد از چربی و روغن های ناسالم است. روغن کنجد یک روغن سالم و طبیعی است که استفاده از آن باعث حفظ سلامتی قلب و رگ ها می شود. طی تحقیقات متعددی که روی این مسئله انجام شده مشخص شده که استفاده از غذاهای دارای چربی غیراشباع به شدت برای قلب مفید است.

از آنجایی که روغن کنجد بیش از ۸۰ چربی غیراشباع دارد می توان آن را یک روغن درجه یک برای قلب دانست که مصرف آن باعث می شود سلامت قلب شما افزایش پیدا کند. در عین حال روغن کنجد دارای مقادیر زیادی امگا ۶ است که نقش بسزایی در رفع بیماری های قلبی دارد. تحقیقات به خوبی نشان داده استفاده از روغن کنجد به طرز چشمگیری باعث پیشگیری از ایجاد بیماری های قلبی شده و حتی در موارد مبتلا باعث کند شدن توسعه بیماری شده است.

– رفع یبوست

احتمالا می دانید که یبوست (یعنی خشک شدن روده و باقی ماندن بیش از حد مدفوع داخل آن) یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد بیماری در انسان است که وجود مداوم و متوالی آن باعث می شود بیماری های عدیده ای سراغ انسان آید. یکی از بهترین درمانها برای یبوست استفاده از روغن کنجد است که از گذشته و زمان اطباء سنتی به عنوان یک ملین سالم و طبیعی شناخته شده است.

خواص روغن کنجد

روغن کنجد یک ملین ملایم است که استفاده مداوم از آن باعث می شود خشکی روده ها به آرامی رفع شده و یبوست در آن ایجاد نشود. در صورت وجود یبوست هم استفاده مداوم از این روغن به صورت خوراکی و همچنین به صورت مالشی روی شکم و کمر به همراه ماساژ آنها می تواند باعث حرکت کردن روده ها شده و در نهایت منجر به رفع یبوست شود. برای رفع یبوست می تواند هم روغن کنجد را در غذا بریزید و هم به صورت خام در طول روز مصرف کنید.

– کنترل قند خون و دیابت

روغن کنجد دارای مقادیر زیادی منیزیم است که تاثیر زیادی در کاهش قند خون دارد. افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند مصرف روغن کنجد برای آنها بسیار مفید می باشد. طبق مطالعات دانشمندان استفاده از روغن روغن کنجد طبیعی باعث می شود گلوکز پلاسما در افراد مبتلا به دیابت کاهش پیدا کند. روغن کنجد یک تنظیم کننده طبیعی قند خون است، مخصوصا برای کسانی که از دیابت رنج می برند.

در سال های گذشته تحقیقاتی انجام شده که نشان می دهد اگر بیش از ۴۰ روز کمتر از ۱۰ درصد وعده غذایی روغن کنجد باشد قند خون به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند. مطالعه ای دیگر نشان داد که استفاده از روغن کنجد برای مدت ۳ ماه باعث می شود قند خون و هموگلوبین فرد دارای دیابت نوع ۲ کاهش پیدا کند.

– جلوگیری از پوکی استخوان

همانطور که ذکر شد روغن کنجد دارای مقادیر زیادی از عناصر معدنی مس، روی و کلسیم است که نقش مهمی در قوت استخوان ها و کمک به تقویت اسکلت‌بندی بدن دارد. استفاده مداوم از این روغن باعث می شود در بلندمدت اسکلت بدن تقویت شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان کاهش پیدا کند. در حالی که بیماری پوکی استخوان افزایش یافته و بسیاری از زنان یائسه یا حامله با این بیماری درگیر هستند قرار دادن روغن کنجد یا روغن ارده در برنامه غذایی می تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

از روغن کنجد برای تقویت مفاصل و درمان دردهای موضعی هم کمک گرفته می شود. همچنین استفاده از این روغن استخوان ساز برای کودکان هم بسیار مفید است چراکه باعث می شود رشد اسکلت آنها به صورت صحیح و کامل انجام شده و در بزرگسالی مشکلی از بابت ضعف استخوان ها نداشته باشند.

– رفع بیماری های معده

روغن کنجد به دلیل ساختار خاص خود برای رفع بیماری های معده هم مفید است. کسانی که دچار رفلکس معده هستند و کسانی که زخم معده دارند با استفاده از روغن کنجد می توانند امیدوار به رفع مشکل خود باشند. علت این است که در دانه های کنجد و به تبع آن در روغن کنجد خواص ضد باکتریایی وجود دارد که استفاده از آن باعث می شود هلیکوباکتر پیلوری موجود در معده از بین برود. این مورد عامل ایجاد زخم معده است که با مصرف روغن کنجد از بین می رود.

در مورد رفلکس معده هم همین است. رفلکس که یکی از رایج ترین مشکلات گوارشی انسان ها است و خیلی ها را آزار می دهد. روغن کنجد دارای مولفه هایی است که استفاده مدام از آن رفع رفلکس معده را به همراه خواهد داشت.

– رفع اضطراب و افسردگی

طبق تحقیقات اثبات شده که روغن کنجد دارای مقادیر بسیار زیادی آمینواسید تیروزین است که مصرف آنها به صورت کاملا مستقیم باعث افزایش سروتونین مغز می شود که نتیجه آن رفع استرس و اضطراب است. این مورد به بهبود افسردگی هم کمک شایانی می کند. البته که استفاده مدام از این روغن خالص و طبیعی است که باعث دستیابی به این هدف می شود.

با توجه به خاصیت ضذاضطراب و ضد افسردگی موجود در روغن کنجد امروزه در بسیاری از مراکز درمانی دنیا از روغن کنجد برای آرامش دادن به بیمار و رفع افسردگی او استفاده می شود. چون روغن کنجد دارای بوی مطبوع و طبیعی است که از دانه های کنجد حاصل شده است.

– درمان کم خونی و افزایش گردش خون

به دلیل این که در روغن کنجد مقدار مس و روی بسیار زیاد است و این دو عنصر برای خون و رفع بیماری های خونی همچون کم خونی مفید هستند استفاده از روغن کنجد باعث می شود گلبول های قرمز خون افزایش یافته و بیماری کم خونی بهبود پیدا کند. مصرف روغن کنجد به بهبود گردش خون نیز کمک می کند. ماساژورها از این روغن برای ماساژ دادن استفاده می کنند چراکه هم باعث رطوبت دادن به بدن می شود و هم باعث می شود گردش خود فرد افزایش پیدا کرده و خون رسانی به اندام ها و سلول ها افزایش پیدا کند. در نتیجه فرد احساس بهتری هنگام ماساژ پیدا می کند.

خواص و فواید روغن کنجد برای پوست

قطعا سلامت و شادابی پوست برای هر فردی مورد توجه است. مخصوصا خانم ها که پوست تمیز و شاداب برای آنها اهمیت دو چندان دارد. یکی از خواص اصلی روغن کنجد کمک به درمان مشکلات پوستی و پیشگیری از بروز آن است. روغن کنجد کمک شایانی به سلامت و شادابی پوست می کند که استفاده مکرر از آن می تواند شما را برای دستیابی به این هدف کمک نماید. در ادامه برخی خواص روغن کنجد برای پوست ذکر شده است.

فواید روغن کنجد برای درمان

– جوان سازی پوست صورت

به دلیل این که روغن کنجد دارای مقادیر زیادی ویتامین E است مصرف آن باعث می شود از اکسیداسیون سلول های پوست جلوگیری شده و پوست صورت جوان باقی بماند. همچنین در ورغن کنجد آنتی اکسیدان سزامول وجود دارد که باعث می شود چین و چروک های مورد در پوست رفع شده و پوست شما جوان تر شود. البته که در این مورد باید روغن کنجد را به صورت مالشی یا به صورت ماسک مورد استفاده قرار داد.

– رطوبت دهنده پوست

همانطور که پیش تر ذکر شد روغن کنجد یک رطوب دهنده و نرم کننده است. همانطور که مصرف خوراکی آن باعث نرم شدن روده و رطوبت گرفتن می شود مالش آن به پوست هم باعث می شود پوست بدن به صورت کاملا طبیعی رطوبت پیدا کرده و نرم شود. خوبی استفاده از روغن کنجد این است که هیچ عارضه ای برای پوست ندارد و شما می توانید با هزینه کم و به صورت کاملا طبیعی پوست خود را بهبود دهید.

– بهبود جوش، آکنه و اگزما

وجود خواص ضد التهابی و ضد باکتری در روغن کنجد به آن این امکان را می دهد که در تماس با پوست هرگونه جوش، آکنه و اگزما را بهبود دهد. در عین حال در روغن کنجد انواع ویتامین های E، D و B وجود دارد که به درمان جوش ها کمک می کند. اگر با صبر و حوصله به صورت مداوم از ماسک های ترکیبی با روغن کنجد استفاده کنید پس از مدتی شاهد تغییرات خواهید بود.

– دیگر خواص برای پوست

وجود ویتامین های گوناگون به همراه آنتی اکسیدان ها باعث شده روغن کنجد به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند و در صورت وجود آن روی صورت از سوختن پوست جلوگیری به عمل آورد.

روغن کنجد برای درمان سیاهی دور چشم هم موثر است چون تماس آن با پوست باعث افزایش رطوبت می شود و گردش خود موضع را افزایش می دهد. لذا باعث می شود سیاهی دور چشم کاهش یابد.

فواید و خواص روغن کنجد برای مو

روغن کنجد در کنار خواص گوناگونی که برای بخش های مختلف بدن دارد برای موهای سر هم خواص جالب توجهی دارد. به کمک روغن کنجد می تواند برخی از مشکلات و بیماری های مو را رفع کرده و برای بهبود آنها تلاش نمود. در ادامه برخی از خواص روغن کنجد برای مو ذکر شده است.

– افزایش رشد مو و تقویت آن

یک خاصیت مهم روغن کنجد برای موها تقویت آنهاست که باعث می شود رشد موها افزایش پیدا کند. یعنی استفاده از روغن کنجد باعث می شود علاوه بر این که ریشه موها قوی شود رشد موها نیز افزایش پیدا می کند. این خاصیت برای کسانی که موهای ضعیفی دارند و رشد آن کم است بسیار موثر می باشد. در این مورد هم نحوه استفاده از روغن کنجد به صورت تماسی است یعنی باید روغن روی پوست سر ریخته شده یا به صورت ترکیب در ماسک تهیه شود.

البته که افزایش رشد مو تنها مختص موهای سر نیست. خاصیت موجود در روغن کنجد باعث می شود رشد موها سرعت بگیرد. پس می توان از آن برای افزایش رشد ابرو و مژه ها نیز کمک گرفت. برای این کار باید هر شب به صورت مداوم مقداری روغن کنجد روی ابروها مالیده شده و ماساژ داده شود. در مورد مژه هم به همین صورت باید مژه ها و محل رویش آنها با روغن چرب شود.

– پیش گیری از ریزش مو

یک مشکل رایج در میان مردان ریزش مو و در نهایت طاسی سر است. برای جلوگیری از این مشکل می توان از روغن کنجد کمک گرفت. استفاده از روغن کنجد روی سر باعث می شود گردش خون در پوست سر بهبود یابد و با تقویت یافتن ریشه موها از کچلی و طاسی سر جلوگیری می شود.

– دیگر خواص روغن کنجد برای مو

روغن کنجد به دلیل داشتن اسید های چرب و ویتامین های گوناگون باعث می شود رنگ موها برای مدت بیشتری حفظ شود. لذا با استفاده از روغن کنجد می توان از سفیدی موها پیشگیری کرده و برای مدت بیشتری موهای سیاه داشت. استفاده از روغن کنجد باعث تیره تر شدن رنگ موها هم می شود.

با توجه به این که روغن کنجد خاصیت رطوبت بخشی دارد، استفاده از آن بر روی سر باعث می شود پوست و مو رطوبت پیدا کند. از این روی به کاهش شوره سر کمک می کند. در عین حال روغن کنجد یک به دلیل ساختار ویژه ای که دارد برای از بین بردن شپش هم بسیار مفید می باشد.

کدام روغن کنجد بهتر است؟

پس از مطالعه خواص متعدد روغن کنجد باید به این سوال پاسخ داده شود که این همه خاصیت در کدام یک از انواع روغن کنجد وجود دارد؟ خب می دانید که روغن کنجد بر اساس نوع استخراج و فرآوری انجام شده روی آن به دو نوع بکر (بودار) و تصفیه شده (بی بو) تقسیم می شود. روغنی که مورد نظر ماست و این همه خاصیت دارد روغن کنجد بکر یا همان روغن کنجد بودار است. چراکه در فرآیند این روغن هیچ فرآیند غیرطبیعی و هیچ واکنش شیمیایی انجام نمی شود و روغن به صورت کاملا طبیعی استخراج می شود. لذا تمام خواص کنجد را دارد و می توان از این خواص استفاده کرد. در حالی که روغن کنجد تصفیه شده به دلیل فرآیندهای شیمیایی خواص خود را از دست می دهد و دیگر نمی توان از آن برای درمان استفاده کرد.

روغن کنجد تصفیه شده طی فرآیند تصفیه که برای گرفتن بوی آن انجام می شود در کنار بو و مزه خواص روغن هم از آن گرفته می شود. لذا استفاده از روغن تصفیه شده برای بهره مندی از خواص آن بی معنی است چون خاصیت درمانی در آن وجود ندارد. اما روغن بکر به این صورت نیست و بیشتر خواص کنجد همچنان در آن یافت می شود.

چطور می توانیم این خواص را دریافت کنیم؟

پس از مطالعه این متن طولانی طبیعی است که این سوال در ذهن شما ایجاد شود. چون تا اینجا تنها در مورد خواص روغن توضیح داده شد و به نحوه استفاده از روغن کنجد و نحوه دریافت این خواص توجهی نشد. حال باید در این مورد هم توضیحاتی خدمت شما ارائه شود. در بالا ذکر شد که روغن کنجد خواص متعددی دارد اما برای بهره مندی از این خواص باید چه کاری انجام داد؟ آیا تمام این خواص با خوردن روغن به بدن ما منتقل می شود یا این که لازم است از روش های دیگر هم استفاده شود؟ واقعیت این است که اگرچه بیشتر خواص روغن کنجد از طریق خوردن به بدن ما منتقل می شود اما خوردن تنها راه نیست.

در کنار استفاده خوراکی از روغن که باعث می شود خواص بی شمار آن وارد بدن ما شود لازم است برای بهره مندی از برخی خواص و درمان برخی بیماری ها از روش تماسی (مالشی) استفاده شود. یعنی روغن به بدن مالیده شود و با پوست تماس پیدا کند تا از طریق پوست جذب بدن شده و خاصیت خود را بر اندام مورد نظر بگذارد. مثلا برای نرم کردن روده ها و رفع یبوست بهترین راه استفاده از روغن کنجد، مصرف خوراکی است. اما برای مشکلات و و پوست دیگر استفاده خوراکی مفید نیست.

برای بهره مندی از خواص روغن کنجد برای موها و پوست لازم است از روش تماسی استفاده شود. مثلا اگر می خواهید پوست صورت شما نرم و شاداب شود باید روغن کنجد را با ترکیبات دیگر تبدیل به ماسک کرده و روی پوست صورت قرار دهید. برای حل مشکلات پوست هم به همین صورت است و باید روغن کنجد با پوست سر و موها تماس پیدا کند.

مشاهده کردید که چه خواص فوق العاده و بی نظیری در روغن کنجد وجود دارد. بنابراین از این پس دیگر می دانید که روغن کنجد چه خواصی دارد و برای رفع چه مشکلاتی می توان از روغن کنجد کمک گرفت. در پایان به شما توصیه می کنیم برای بهره مندی از خواص این روغن پرخاصیت و فوق العاده به فروشگاه داتام سری بزنید. ما در فروشگاه داتام روغن کنجد خالص و اصل را با قیمتی مناسب به فروش می رسانیم تا شما مشتریان بتوانید با قیمتی مناسب روغنی مرغوب خریداری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *