کف کردن روغن سرخ کردنی

آشپزی یکی از کارهای جذاب و دوست داشتنی، علی الخصوص برای خانم های خانه است که اگر با عشق و علاقه انجام شود بسیار لذت بخش خواهد بود. این عشق و علاقه زمانی به وجود می آید که با ترفندهای آشپزی به خوبی آشنا باشید، نه اینکه فقط با مخلوط کردن چند مواد غذایی بخواهید شکم یک عده را سیر کنید. اگر شما مهارت کافی برای پخت ‌و پز و سرخ ‌کردن مواد غذایی را نداشته باشید، به محض برخورد با کوچکترین چالشی، نسبت به آشپزی دلسرد شده و از آن لذت نخواهید برد.

یکی از چالش های شایع در آشپزی کف کردن روغن هنگام سرخ کردن مواد غذایی است. در چنین مواقعی به خودتان می ‌گویید احتمالاً روغن مصرفی خراب و فاسد شده و اقدام به تعویض آن می کنید. اما بعد از تعویض هم امکان دارد دوباره شاهد کف کردن روغن باشید. اینجاست که با خود می گویید پس من این کاره نیستم و از آشپزی دلسرد می شوید.

اما باید بدانید که کف کردن روغن علل مختلفی دارد که در این مقاله بیشتر راجع به این موضوع خواهیم گفت. ما اینجا هستیم تا دانش و مهارت شما را نسبت به آشپزی و ترفندهای سرخ کردن بالا ببریم که در مواقع مواجهه با چنین چالش هایی، از خود ناامید نشوید و با روحیه بالا به آشپزی ادامه دهید.

دلایل کف کردن روغن هنگام سرخ کردن غذا

حتماً برای شما هم پیش آمده که هنگام سرخ کردن مواد غذایی، به خصوص در ظرف ‌های کوچک، روغن کف کند و قدرت دید شما را به داخل ظرف کم کند. در این شرایط شاید فکر کنید که مشکل از آشپزی شماست یا مواد غذایی تان خراب شده، اما اینطور نیست. دلایل زیادی برای کف کردن روغن وجود دارد که بسیاری از آنها قابل حل هستند.

در ادامه به بررسی مهمترین دلایل کف کردن روغن می پردازیم:

۱. وجود رطوبت

رطوبت از هر نوعی که باشد می تواند باعث کف کردن روغن هنگام آشپزی شود. چه رطوبت مربوط به سطح مواد غذایی باشد و چه مربوط به ظرف مورد استفاده باشد. از طرفی فرقی هم نمی ‌کند که دست آشپز خیس باشد، اجاق گاز نزدیک به سینک ظرفشویی باشد و یا درب ماهیتابه بسته باشد و بخار آب داخلش جمع شده باشد. به هر ترتیب رطوبت از جمله عوامل کف کردن روغن است.

۲. دمای نامناسب روغن

یکی دیگر از نکات مهم در سرخ کردن غذا، صبور بودن برای داغ شدن کامل روغن است. اما باید حواستان باشد که زیاده ‌روی نکنید. چراکه هرچه روغن را بیشتر روی حرارت نگه دارید، داغ ‌تر می شود و این داغی بیش از حد، باعث کف کردن روغن می شود. از طرف دیگر اگر روغن به اندازه کافی داغ نشده باشد و مواد غذایی را داخلش بریزید، باز هم احتمال کف کردن روغن وجود خواهد داشت. بنابراین رعایت حد وسط در این مرحله بسیار مهم است.

۳. استفاده دو یا چندباره از روغن

یکی از شایع ترین دلایل کف کردن روغن هنگام سرخ کردن، استفاده دوباره از روغنِ مصرف شده است. شاید برای صرفه ‌جویی وسوسه شوید که روغن ‌های استفاده شده را با روغن های نو مخلوط کنید. اما بدانید این کار جز ضرر رساندن به سلامتی خود و کیفیت غذا، هیچ سود دیگری نخواهد داشت. اگر می خواهید از روغن سرخ کردنی مجددا استفاده کنید دقت کنید که روغن در دفعات قبلی حرارت زیادی ندیده باشد و غلیظ نشده باشد.

سوختن و فاسد شدن روغن سرخ کردنی

۴. آلوده یا فاسد بودن روغن

روغن فاسد هم می تواند باعث کف کردن روغن شود. وقتی روغن زیاد بماند، ذرات تشکیل‌ دهنده‌ آن تغییر می‌ کند و زمان داغ شدن، شروع به کف کردن می ‌کند. تغییر در ذرات تشکیل دهنده روغن ممکن است بر اثر وجود ذرات خارجی مثل باقی ‌مانده غذاهایی همچون کوکو یا کتلت باشد.

به عنوان مثال وقتی کتلت را داخل روغن سرخ می ‌کنید و می ‌بینید روغن زیادی از آن باقی مانده است؛ تصمیم می گیرید برای مصارف بعدی آن را نگه دارید. در چنین شرایطی ذرات کتلت داخل روغن باقی می‌ ماند و هنگام حرارت دیدن برای مصرف بعدی، روغن شروع به کف کردن می کند. پس برای خلاصی از این آلودگی توصیه می شود قبل از استفاده از روغن، آن را از صافی رد کنید تا آلودگی ها برطرف شود.  

۵. استفاده از روغن نامناسب

هنگام سرخ کردن مواد غذایی باید از روغن ‌هایی که مخصوص سرخ کردن نیستند، اجتناب کنید. همچنین در سرخ کردن هرگز از دو نوع روغن با کیفیت مختلف استفاده نکنید، چراکه این کارها احتمال کف‌ کردن روغن را بالا می برد. در سرخ کردن مواد غذایی همواره اولین و کلیدی ترین عامل برای داشتن یک غذای خوش طعم و لذیذ، استفاده از مواد اولیه باکیفیت است که روغن نمونه ای از آنها می باشد.

۶. پخته شدن تخم مرغ

عامل کم اهمیت در برای کف کردن روغن تخم مرغ است. اگر در حال سرخ کردن تخم مرغ در روغن هستید و روغن شما کف می کند احتمالا این بخش مربوط به شماست. تخم مرغ، مخصوصاً سفیده آن، مملو از ماده ای به نام پروتئین است. این پروتئین ها وقتی در روغن داغ قرار می گیرند، یک لایه نازک دور خودشان تشکیل می دهند و هوا را در این لایه به دام می اندازند. همین هوای محبوس شده باعث می شود که روغن کف کند و حتی فراتر از ارتفاع ماهیتابه نیز بالا برود.

نکات مهم برای جلوگیری از کف کردن روغن (راه حل های کلیدی برای کف نکردن روغن)

برخی افراد بر این باورند که اگر روغن قدیمی باشد، می توان آن را با استفاده از نمک تصفیه کرد. اما این کار تنها اکسیداسیون روغن را کاهش می ‌دهد. به هر حال اگر شما علت کف کردن روغن را دانسته باشید، به راحتی می توانید عوامل برطرف کردن آن را هم بدست آورید.

در این بخش قصد داریم راهکارهای برطرف شدن کف روغن را برای شما بیان کنیم.

ـ استفاده از روغن ‌های سرخ کردنیِ باکیفیت: قدیمی ها معتقدند هیچ  ارزونی ‌ای بی ‌حکمت نیست. این حرف در مورد روغن هم صدق می ‌کند که اگر قیمت آن ارزان باشد، قطعاً از کیفیت پایینی برخوردار است و هنگام استفاده کف می کند. تهیه یک روغن باکیفیت و مخصوص سرخ کردن، نه تنها غذای شما را خوشمزه ‌تر می کند، بلکه به نفع جیب و سلامت شما نیز خواهد بود. بنابراین شما با استفاده از روغن های سرخ کردنی سالم، طبیعی، باکیفیت و دارای نقطه دود بالای داتام می توانید طعمی ایده آل را برای غذاهای خود رقم بزنند.

ـ نگهداری روغن در دمای مناسب: برای تازه و پایدار نگه ‌داشتن روغن، بهتر است آن را به دور از نور خورشید و در دمای پایین نگهداری کنید. البته به یا داشته باشید که منظور از دمای کم، نگه داشتن روغن در یخچال نیست، بلکه در فضاهای مثل کابینت و یا تراس خانه است.

ـ حرارت مناسب: هنگام سرخ کردن مواد غذایی، کنترل و متعادل بودن دمای روغن از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که اگر روغن زیاد داغ شود، شروع به تبخیر و حباب زدن می کند که این حباب ‌ها باعث کف کردن روغن می ‌شود. بنابراین وقتی به دمای مناسب رسیدید با کم کردن شعله گاز، می توانید دمای روغن را به صورت متعادل حفظ کنید.

سرخ کردن غذا با دمای مناسب

برای فهمیدن اینکه روغن به دمای مناسب رسیده است یا نه، می ‌توان از یک خلال سیب‌ زمینی کمک گرفت. به این صورت که اگر خلال داخل روغن قرار گرفت و سریع به حباب زدن و بالا آمدن کرد، یعنی روغن به اندازه کافی داغ شده است، در غیر این صورت صبر کنید تا روغن به حرارت مورد قبول خود برسد.

ـ گرفتن رطوبت از مواد غذایی:  یکسری مواد غذایی هستند که از رطوبت و نشاسته برخوردار هستند و همین موضوع می تواند باعث کف کردن روغن شود. به همین خاطر قبل از پخت و پز و سرخ کردن موادی مثل سیب زمینی، پیاز، کوکو سبزی، کتلت و … بهتر است آب آنها را با اقداماتی نظیر استفاده از دستمال کاغذی بگیرید و بعد اقدام به سرخ کردن کنید.

ـ خشک کردن ظروف پخت و پز: برای سرخ کردن مواد غذایی، علاوه بر انتخاب ظروف مناسب باید از تمیزی و باقی نماندن مواد دیگر به آن نیز اطمینان حاصل کنید. برای این منظور می توان با اسکاچ مناسب و مایع ظرفشویی قوی، اقدام به شستشوی ظرف کرد و سپس آن را با دستمال نخی کامل خشک کرد.

آیا کف کردن روغن مضر است؟

خیر، کف کردن روغن ضرر ندارد اما می تواند نشان دهنده وجود ضرر در مصرف غذا باشد. در واقع بستگی به علت کف کردن دارد. اگر روغن سرخ کردنی به خاطر فاسد بودن یا چند بار استفاده کردن از آن کف کند در این صورت مصرف این غذا بسیار مضر است چون غذای شما در روغن فاسد یا سوخته سرخ شده است.

علاوه بر این کف کردن روغن باعث افزایش سوختگی و خرابی بیشتر روغن نیز شده است. اما در صورتی که کف کردن روغن علتی غیر از این دو مورد را داشته باشد هیچ مشکل و ضرری در مصرف آن وجود ندارد.

برای این که با خیال راحت به سرخ کردن غذا بپردازید و نگران مضر بودن کف روغن نباشید بهتر است همیشه از روغن های تازه برای سرخ کردن استفاده کنید و از مصرف روغن‌ های قدیمی خودداری کنید.

کلام آخر

کف کردن روغن هنگام سرخ کردن، یک اتفاق ناخوشایند است که می‌ تواند آشپزی را برای شما به یک چالش تبدیل کند. اما نگران نباشید! چون ما در این مقاله بهترین راهکارها را به شما ارائه دادیم که گل سرسبد آن، انتخاب یک روغن باکیفیت بود. روغن داتام با کیفیت و نقطه دود بالا، هنگام سرخ کردن کف تولید نمی کنند و غذا را با بهترین عطر و طعم به شما تحویل می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *