روغن کنجد یکی از روغن های طبیعی و پرخاصیت است که در حال حاضر توسط برندهای گوناگون عرضه کننده روغن به فروش می رسد. در بازار مصرف روغن های خوراکی شرکت های متعددی روغن کنجد عرضه می کنند. در این میان برخی شرکت ها جزء بهترین و معروف ترین شرکت های عرضه کننده روغن کنجد هستند که لازم است شما با آنها آشنا شوید. هدف از نگارش این مطلب آشنایی شما با مشهورترین مارک های روغن کنجد در بازار ایران است. پس با ما همراه باشید و این مطلب را حتما تا انتها مطالعه کنید.

قطعا اطلاع دارید که روغن کنجد از جمله روغن های سالم گیاهی است که در میان مصارف گوناگون آن مصرف خوراکی هم وجود دارد. با افزایش اقبال عمومی به روغن های طبیعی همچون روغن کنجد و روغن زیتون مصرف خوراکی این روغن های ارکانیگ افزایش یافته و از این روی شرکت های عرضه کننده روغن خوراکی پا در این عرضه گذاشته و در میان محصولات خود روغن های طبیعی را هم قرار داده اند. روغن کنجد یکی از این روغن ها است که در میان محصولات اکثر شرکتهای روغنی یافت می شود.

اما عرضه این روغن سالم توسط برندهای گوناگون به معنی با کیفیت بودن آن نیست. اگرچه به معنی بی کیفیت بودن هم نیست. به هر صورت لازم است موارد دیگری هم مورد توجه قرار گیرد تا از کیفیت روغن کنجد یک برند اطمینان حاصل کرد. فارغ از مولفه های مختلف، یک مولفه مهم شهرت آن برند است. برندهای مشهور و معروف فعال در عرصه تولید روغن احتمالا محصولات با کیفیت تری تولید می کنند. اگرچه همانطور که ذکر شد عدم شهرت یک برند به معنای بی کیفیت بودن محصول آن نیست.

به هر صورت ما این مطلب را نگاشته ایم تا ضمن معرفی روغن کنجد و توضیح مختصر در مورد آن شما را با برندهای معروف و مشهور عرضه کننده روغن کنجد آشنا کنیم تا جهت خرید روغن کنجد مشکلی نداشته باشید و بتوانید یک روغن الگانیک خالص و با کیفیت را خریداری کنید.

روغن کنجد؛ یک روغن ارگانیک و طبیعی

احتمالا می دانید که روغن کنجد به دو نوع روغن کنجد بکر و روغن کنجد تصفیه شده تقسیم می شود. این تقسیم بندی بر اساس روش فرآوری و استخراج روغن تعیین می شود. روغن کنجد بکر به روغنی گفته می شود که به صورت کاملا طبیعی از دانه های کنجد گرفته می شود و در فرآیند استحصال آن هیچگونه ماده شیمیایی مورد استفاده قرار نمی گیرد. یعنی طبیعی بودن روغن کاملا حفظ می شود و از این جهت است که هم تمام خواص کنجد در این روغن وجود دارد و هم بو و طعم کنجد اصل از روغن احساس می شود. از این جهت برخی به روغن کنجد بکر روغن کنجد بودار هم می گویند.

روغن کنجد

نوع دیگری از روغن کنجد، روغن کنجد تصفیه شده است. منظور از تصفیه شده تنها تصفیه آلودگی ها نیست و مفهوم آن کمی گسترده تر است. منظور این است که روغن کنجد از تمام ناخالصی ها از جمله بو، مزه و طعم و حتی خواص کنجد صاف شود. البته تصفیه خواص آن امری غیرارادی است و طی فرآیند تصفیه روغن به صورت ناخواسته خواص آن از بین می رود. بو و طعم کنجد برای همه جذاب نیست. از این جهت در صنعت با روش های شیمیایی این عطر و طعم کنجد را از روغن کنجد می گیرند و طی این فرآیند خواص آن هم به همراه طعمش از بین می رود. به روغن کنجد تصفیه شده روغن کنجد بی بو هم گفته می شود.

مشهورترین و بهترین مارک های روغن کنجد

قفسه فروشگاه ها انباشته از بطری های زردرنگ روغن مایع است که برچسب برندهای گوناگون روی آن زده شده است. در میان این انبوه روغن ها تعدادی روغن ارگانیک کنجد هم به چشم می خورد که بعضا توسط برندهای مشهور تولید شده اند. البته که بیشتر برندهای روغن های ارگانیک مشهور نیستند و اکثر مردم با آنها آشنا نمی باشند. از این روی بهتر است طی مطلبی این آشنایی داده شود تا مردم بیشتر با برندهای ارگانیک آشنا شوند. در ادامه مشهورترین مارک های تولید روغن کنجد معرفی شده اند.

– روغن کنجد اویلا

روغن کنجد اویلا جزء مشهورترین روغن کنجدهای موجود در بازار روغن های خوراکی ایران است که توسط برند معروف و مشهور اویلا تولید شده است. اویلا یک برند معروف در تولید محصولات غذایی است که در کنار محصولات گوناگون خود روغن خوراکی نیز تولید می کند. خوشبختانه اویلا در میان روغن های خوراکی خود روغن های ارگانیک و طبیعی را هم تولید می کند که روغن کنجد و  روغن زیتون از جمله آنها می باشند. البته در اویلا روغن های گوناگونی دارد که برای مصارف مختلف مناسب است. روغن های ارگانیک اویلا هم مشتریان خاص خود را دارد.

آنطور که از ظاهر این روغن بر می آید یک روغن کنجد تصفیه شده است. از این جهت که هیچ توضیحی در مورد بکر بودن روغن ارائه نشده است. پس مشخص است که روغن کنجد اویلا یک روغن کنجد تصفیه شده است. در این صورت می توان نتیجه گرفت که این روغن هم همچون روغن آفتابگردان یک روغن اورگانیک نیست. اما به هر صورت از دانه های کنجد گرفته شده و احتمالا برخی از خواص کنجد را در خود دارد.

یک نکته مهم در مورد روغن کنجد اویلا این است که مقاومت حرارتی بالایی دارد. شرکت اویلا برای دستیابی به این مهم با استفاده از روش های خاص صنعتی و بعضا شیمیایی نقطه دود این محصول را افزایش داده تا این روغن برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب باشد.

– روغن کنجد لادن

دیگر برند عرضه کننده روغن کنجد که اتفاقا یک برند مشهور و شناخته شده در بازار روغن های داخلی روغن های خوراکی است برند لادن است. احتمالا با روغن لادن طلایی آشنا باشید! بخش اعظمی از شهرت برند لادن مربوط به روغن لادن طلایی است. قدیمی های این عرضه هم که لادن را با روغن های جامد آن می شناسند. اما اکنون دیگر روغن جامد تنها محصول لادن نیست. این برند به سبد روغن های گوناگون خود روغن کنجد را هم اضافه کرده است.

روغن کنجد لادن طلایی یک روغن تصفیه شده است. البته روی بطری محصول عنوان «پالایش شده» نوشته شده است که منظور همان تصفیه شده است. یک تفاوت روغن کنجد برندها با روغن های دیگر در قیمت آنهاست. قیمت روغن های معمولی لادن بسیار پایین تر از روغن کنجد لادن است. بنابراین می توان از این جهت مطمئن شد که این روغن واقعا عصاره دانه های کنجد است. روغن کنجد لادن برای مصارف سالاد و سرخ کردن های سطحی با حرارت ملایم (تفت دادن) مناسب است. یعنی از این روغن نباید برای سرخ کردن عمیق با حرارت بالا استفاده کرد.

– روغن کنجد فامیلا

برند فامیلا که از برندهای جدید بازار روغن است هم دیگر عرضه کننده روغن کنجد در بازار می باشد. فامیلا طیف وسیعی از محصولات غذایی را در سبد خود دارد که در میان آنها روغن های گوناگونی وجود دارد. در میان روغن های فامیلا روغن طبیعی و ارگانیک کنجد هم یافت می شود. فامیلا روغن های کنجدش را در بطری های شیشه ای نیم لیتری عرضه می کند که البته معمولا روغن های کنجد و زیتون در این شیشه ها عرضه می شود.

تولید روغن کنجد

روغن کنجد فامیلا همانطور که روی بطری آن هم ذکر شده روغن کنجد تصفیه شده است. جالب است که اویلا روغن زیتون خود را به دو صورت بکر و تصفیه شده عرضه کرده اما روغن کنجد را تنها به صورت تصفیه شده به فروش می رساند. به نظر می رسد روغن کنجد های برندهای مشهور همگی از نوع تصفیه شده باشند. این روغن هم برای سالاد مناسب است و برای سرخ کردن های عمیق می تواند مورد استفاده باشد. چون مقاومت حرارتی بالایی دارد و می تواند آن را روی حرارت های زیاد قرار دارد.

– روغن کنجد تک ماکارون

جالب است که برند مشهور و معروف تک ماکارون که تولیدکننده ماکارانی است حالا وارد بازار روغن شده است. البته شهرت روغن تک به اندازه ماکارانی تک نیست اما به هر صورت تک اکنون یک برند تولید روغن است که در کنار روغن های خود روغن کنجد را هم تولید می کند. یک نکته جالب دیگر این است که تک تنها برند معروف عرضه کننده روغن کنجد بکر است. برخلاف دیگر برندهای معروف که همگی روغن کنجد تصفیه شده عرضه می کنند.

با عنایت به این که روغن کنجد تک بکر است باید توجه داشت که حرارت پذیری بالایی ندارد. یعنی نباید آن را روی حرارت خیلی زیاد قرار دارد. روغن های طبیعی برای سرخ کردن با حرارت میالم و تفت دادن مناسب هستند. اما مهم این است که روغن کنجد تک ماکارون یک روغن سالم و ارگانیک است که تمام خواص کنجد را دارد.

– روغن کنجد شیررضا

برند شیرضا احتمالا برای شما ناآشناست و حتی ممکن است کمی برای تان تعجب آور باشد. اما باید گفت که این برند به صورت تخصصی روی روغن های ارگانیک و طبیعی همچون روغن کنجد،روغن زیتون و روغن ارده کار می کند و بسیاری از روغن هایش طبیعی هستند. کسانی که با روغن های طبیعی سر و کار دارند قطعا با این برند آشنا هستند. بنابراین روغن کنجد شیرضا یک روغن کنجد معروف و با کیفیت است که مشتریان خاص خود را دارد.

البته که ممکن است محصولات این برند را در همه فروشگاه ها پیدا نکنید. اما فروشگاه های طب سنتی و محصولات ارگانیک باید روغن های شیررضا را داشته باشند. با توجه به تمرکز شیرضا روی روغن های طبیعی، روغن های کنجدش هم به صورت تصفیه شده و هم به صورت بکر عرضه می شود.

– روغن کنجد عقاب

عقاب یک برند فعال در تولید حلوا ارده است که شهرت فراوانی دارد. این شرکت که در حوزه کنجد فعالیت دارد در کنار حلوا ارده روغن کنجد هم تولید کرده و به بازار عرضه نموده است. شما می توانید روغن کنجد عقاب را در کنار روغن های مشهور بازار پیدا کنید. روغن کنجد عقاب یک روغن سرخ کردنی است که برای حرارت های ملایم بسیار مناسب است.

– روغن کنجد و کانولا طبیعت و هایلی

دو برند طبیعت و هایلی که برندهای معروف عرضه کننده روغن هستند در میان محصولات خود روغن کنجد خالص ندارند. اما یک محصول ترکیبی کنجد و کانولا تولید می کنند که از ترکیب دو روغن کنجد و کانولا تهیه شده است. این روغن اگرچه حاوی روغن کنجد است اما نمی توان آن را روغن ارگانیک و طبیعی دانست چراکه روش تهیه آن همچون روغن های صنعتی است. ضمن آن که روغن کانولا نیز با آن ترکیب شده است.

دیگر برندهای روغن کنجد

در بالا با مشهورترین مارک های روغن کنجد آشنا شدید. باید گفت که برندهای معرفی شده در بالا همه برندهای عرضه کننده روغن کنجد نیستند. بلکه برندهای دیگری هم وجود دارند که روغن کنجد عرضه می کنند اما شهرت زیادی ندارند. اما به هر صورت جزء تولیدگنندگان روغن کنجد بوده و بعضا محصولات با کیفیتی عرضه می کنند. در ادامه با برخی از برندهای غیرمشهور روغن کنجد آشنا خواهید شد.

  • سمن
  • فامسین
  • کارمسین
  • سی سام
  • ترنگ
  • پرند
  • داتیس
  • بنه بن
  • ملکه طلایی
  • باستانی
  • ترنگ
  • داتام

برندهای معرفی شده در بالا از شهرت عمومی بالایی برخوردار نیستند اما مشتریان محصولات طبیعی احتمالا با برخی از آنها آشنا باشند. اما به هر صورت اینها جزء برندهای فعال در تولید روغن های طبیعی مخصوصا روغن کنجد هستند که محصولات آنها در بازارهای شهری و استانی و حتی بعضا کشوری یافت می شود. البته که برندهای دیگری هم وجود دارد که در تولید روغن کنجد فعال بوده اما نامی از آنها به میان نیامده است.

برندهای روغن کنجد

مشاهده کردید که در بازار روغن های خوراکی ارگانیک مخصوصا روغن کنجد چه برندهایی فعلا هستند. همچنین با معروف ترین برندهای روغن کنجد هم آشنا شدید و دانستید که برای خرید روغن کنجد کدام یکی از برندها برای شما مناسب است. پس از این پس دیگر می دانید که هنگام مراجعه به فروشگاه باید کدام روغن کنجد را خریداری کنید.

در پایان به شما توصیه می شود از روغن های طبیعی و ارگانیک داتام برای حفظ سلامت خود و خانواده استفاده کنید. ما در شرکت داتام تلاش می کنیم از دانه های طبیعی بهترین و طبیعی ترین روغن ها را برداشت کنیم و آن را با قیمتی ارزان در اختیار شما مشتریان عزیز قرار دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *