موارد مصرف روغن کنجد

روغن کنجد جزء پرخاصیت ترین و پرکاربردترین روغن گیاهی است که به خاطر خواص و ویژگی های گوناگونی که دارد از آن استفاده های مختلفی می شود؛ از آشپزی، پخت و پز و سرخ کردن غذا گرفته تا سالاد و ماساژ پوست و درمان بیماری ها. همه این موارد جزء کاربردهای فوق العاده روغن کنجد است. البته روغن کنجد اصل و طبیعی.

در ادامه بیشتر در مورد کاربردهای روغن کنجد توضیح داده شده است. اگر می خواهید در مورد موارد استفاده از روغن کنجد و کاربردهای آن اطلاعات بیشتری کسب کنید و بدانید که در جه مواردی می توانید از روغن کنجد استفاده کنید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

پس با ما همراه باشید تا با همراهی هم این مطلب را با پایان برسانیم.

علت اقبال زیاد به روغن کنجد چیست؟

با وجود این که امروزه طیف گسترده ای از روغن های گیاهی وجود دارد که هر خواص مختلفی را دارند اما همچنان روغن کنجد جای خود را در میان انبوه روغن ها حفظ کرده و هنوز هم برای مصارف گوناگون مورد نظر افراد مختلف قرار دارد. آشپزی، پخت و پز، سرخ کردن، روغن مالی، درمان و … موارد مختلفی هستند که از روغن کنجد در آنها استفاده می شود. طبیعی است که هرچه روغن سالم و طبیعی تر باشد و خواص بیشتری داشته باشد اقبال عمومی نسبت به آن بیشتر خواهد بود و افراد بیشتری آن روغن را برای مصرف انتخاب می کنند.

یک مولفه مهم در مورد روغن کنجد قدمت آن است. بر خلاف روغن های رایج امروزی که همگی آنها به تازگی کشف شده اند و سالیان زیادی از تولید آنها نمی گذرد، روغن های ارگانیک همچون روغن کنجد صدها و بلکه هزاران سال قدمت دارند و از سالیان گذشته مورد استفاده انسان بوده اند. از این روی می توان گفت که روغن کنجد جزء قدیمی ترین روغن های خوراکی و درمانی در میان روغن های موجود است که همچنان پراستفاده و پرطرفدار باقی مانده است.

انواع روغن کنجد

لازم است بدانید که به صورت کلی دو نوع روغن کنجد وجود دارد.

روغن کنجد بکر (بودار): که از نامش مشخص است که بکر است. به دلیل بکر و دست نخورده بودن این روغن است که همچنان بوی کنجد در آن وجود دارد و از این جهت به آن روغن کنجد بودار هم گفته می شود. فرآیند استخراج این نوع از روغن کنجد به صورتی است که باعث می شود هم بو و هم خواص کنجد در روغن حفظ شود.

روغن کنجد تصفیه شده (بی بو): نوع دیگر روغن کنجد است که کاملا مخالف روغن کنجد بکر است. یعنی هم بو و مزه کنجد از آن گرفته شده و هم خواص کنجد در آن از بین رفته است. از این جهت به آن روغن کنجد بی بو هم گفته می شود. در فرآیند استحصال روغن عملیاتی انجام می شود که نتیجه آن از بین رفتن بو و خواص روغن است.

مصارف مختلف روغن کنجد

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد با توجه به خواص بی شمار روغن کنجد از آن برای مصارف گوناگون استفاده می شود. برخی از این مصارف خوراکی است و از آن برای طبخ غذا استفاده می شود. برخی دیگر هم درمانی است و از روغن کنجد برای درمان بیماری استفاده می شود. نوع مصرف هرچه که باشد به دلیل پرخاصیت بودن این روغن طبیعی است. در ادامه هر یک از مصارف روغن کنجد ذکر شده و در مورد آنها مشروحی ارائه شده است.

پختن غذا با روغن کنجد

۱- استفاده برای آشپزی

یکی از مهم ترین کاربردهای روغن کنجد استفاده در آشپزی است. در موارد بسیاری از روغن کنجد برای آشپزی و طبخ غذا استفاده می شود. خواص درمانی فوق العاده، عطر و طعم خوب، حفظ سلامتی و مزایای بی شمار این روغن طبیعی باعث شده بسیاری از افراد از روغن کنجد برای آشپزی استفاده کنند.

با عنایت به این که بخش اعظمی از مصرف روغن های گیاهی مربوط به خوراک و پخت و پز است، میزان زیادی از روغن کنجد هم در بخش خوراک و پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف خوراکی روغن کنجد یک نکته مثبت دارد این که با وجود ده ها روغن خوراکی گوناگون از گیاهان مختلف همچنان روغن کنجد جایگاه خود را حفظ کرده است.

– پخت و پز غذا

در قرن تکنولوژی که از هر دانه گیاهی روغن استخراج می شود و روغن های متنوع گیاهی از دانه های روغنی مختلف با عطر و طعم های گوناگون وجود دارند جالب است که روغن کنجد همچنان به عنوان یک روغن خوراکی مصرف می شود. روغن کنجدی که به جهت خالص بودن قیمت آن نسبت به روغن های دیگر بسیار بیشتر است و طبیعتا برای خرید یک بطری روغن کنجد اصل باید به اندازه چند بطری روغن مایع معمولی هزینه صرف کرد.

علت اصلی این است که روغن کنجد اولا یک روغن سالم و طبیعی است که به آن مواد افزودنی شیمیایی و روغن های پایه صنعتی اضافه نمی شود. بنابراین اولین ویژگی مثبت روغن کنجد برای مصرف خوراکی سالم و طبیعی بودن آن است. قطعا برای همه افراد سلامتی اهمیت ویژه ای دارد. پس کسانی که از مضرات روغن های کارخانه ای و صنعتی اطلاع دارند به دنبال روغنی سالم به عنوان جایگزین آن هستند و چه روغنی بهتر از روغن کنجد.

طبیعی و سالم بودن روغن کنجد علت اصلی مصرف خوراکی آن است. آن هم در زمانه ای که بسیاری از مردم به دلیل مصرف مواد صنعتی و شیمیایی از بیماری های مختلف رنج می برند. بیماری های قلبی عروقی رتبه برتر بیماری ها هستند و چیزی جز مصرف مداوم چربی و روغن های ناسالم باعث ایجاد این بیماری نشده است. علت دوم استفاده از روغن کنجد در غذا خواص بسیار آن است. به طور کلی روغن های ارگانیک خواص گوناگونی دارند. روغن کنجد هم که یکی از بهترین روغن های ارگانیک است خواص متعددی را در خود جای داده است.

اگر بخواهیم تمام خواص و ویژگی های مثبت روغن کنجد را ذکر کنیم مقاله ای بلند بالا نوشته می شود. اما در این مطلب تنها امکان ذکر برخی از آنها وجود دارد. روغن کنجد انواع ویتامین ها و چربی ها را در خود دارد و دارای امگا 3 و کلسیم است که مصرف آنها باعث حفظ سلامت انسان و کمک به رفع برخی بیماری ها می شود. در بخش های بعدی بیشتر در مورد خواص درمانی روغن کنجد توضیح داده خواهد شد.

سومین دلیل استفاده از روغن کنجد برای طبخ غذا عطر و طعم آن است. اگرچه خیلی از افراد تمایلی به بوی روغن کنجد ندارد و حتی نسبت به آن احساس تنفر دارند اما در مقابل هستند افرادی که علاقه مند به این عطر و طعم هستند. علت این است که به دلیل مصرف زیاد روغن های کارخانه ای ذاعقه این افراد تغییر کرده و از بوی طبیعی روغن بدشان می آید. در حالی که پس از مدتی استفاده از این روغن طبیعی قطعا نسبت به عطر و طعم آن علاقه نشان خواهد داد. به هر صورت استفاده از روغن کنجد در غذا باعث می شود غذای شما طعم خوبی پیدا کند.

توصیه می شود به جای روغن های ناسالم و تراریخته از روغن کنجد و روغن های طبیعی برای پخت و پز استفاده کنید. برای درست کردن خورشت و دم کردن برنج می توانید از روغن کنجد استفاده کنید که هم سالم است و هم به غذای شما عطر می دهد. برای دیگر غذاهای پختنی هم می توانید از روغن کنجد استفاده کنید تا هم غذایتان خوشمزه شود و هم سلامت شما حفظ شود و البته بیماری سراغتان نیاید.

– سرخ کردن مواد غذایی (محدود)

از روغن کنجد برای سرخ کردن غذا هم می توان استفاده کرد. البته که برای سرخ کردن غذا نیاز به روغنی داریم که حرارت پذیری بالایی داشته باشد و به اصطلاح نقطه دود آن بالا باشد. در میان روغن های خوراکی بالاترین نقطه دود مربوط به آفتابگردان است و پس از آن روغن های کنجد نقطه دود بالایی دارد. بنابراین می توان از روغن کنجد برای سرخ کردن مواد غذایی با شعله ملایم استفاده کرد. دقت کنید که روغن های طبیعی و فرآوری نشده را نباید روی شعله زیاد قرار دهید. چراکه حرارت زیاد باعث می شود این روغن ها پایداری خود را از دست داده و بسوزند. سوختن روغن باعث می شود هم غذا طعم بدی پیدا کند و هم مواد سرطان زا در روغن و غذا ایجاد شود. در مطلب «سرخ کردن با روغن کنجد» اطلاعات بیشتری در این مورد ذکر شده است.

سرخ کردن غذا با روغن کنجد

در میان روغن های خوراکی تنها روغن های مخصوص سرخ کردن هستند که می توانند حرارت بالا را تحمل کنند که آن هم به دلیل فرآوری صنعتی و انجام واکنش های شیمیایی روی آن است که باعث می شود حرارت پذیری روغن افزایش پیدا کند. مشخص است که آن روغن ها اگرچه حرارت بالا را تحمل می کنند و برای سرخ کردن مناسب هستند اما به خاطر ترکیبات شیمیایی و روغن های پایه ترکیب شده در آنها، محصول سالمی نیستند و استفاده از آنها سلامت شما را حفظ نمی کند.

اما به طور کلی سرخ کردن غذا آن هم با حرارت زیاد توصیه نمی شود و بهتر است غذاها یا پخته شوند و یا در صورت نیاز به سرخ کردن با حرارت های ملایم سرخ شوند تا سلامت آنها حفظ شود. در این صورت می توانید از روغن کنجد برای این کار استفاده کنید.

۲- استفاده در سالاد

دیگر استفاده خوراکی از روغن کنجد برای سالاد است. برخی افراد تمایل دارند روی سالاد روغن بریزند. برای این کار روغنی را انتخاب می کنند که واقعا روغن باشد و البته طعم خوبی هم داشته باشد. به همین خاطر روغن کنجد را انتخاب می کنند. البته روغن زیتون هم برای سالاد مورد استفاده قرار می گیرد. اما به هر صورت روغن کنجد به دلیل مزه مطبوع و طبیعی بودن در کنار سالاد مصرف می شود.

اما به طور کلی استفاده از روغن های ارگانیک همچون روغن کنجد و روغن زیتون بسیار توصیه می شود. دیگر وقت آن رسیده که روغن های ناسالم و شیمیایی را با روغن هایی سالم جایگزین کنید. حالا چه برای پخت و پز و چه روی سالاد، هر طور که هست توصیه می شود این روغن ها را وارد برنامه غذایی خود کنید تا از خواص بی نظیر آنها بهره مند شوید.

۳- درمان بیماری

خب می دانید که روغن های طبیعی خواص بی نظیری دارند که برای رفع برخی بیماری ها و بهبود مرض ها موثر است. بنابراین بسیاری از افراد برای رفع مشکلات و بیماری های خود از این روغن ها بهره جویی می کنند. در عین حال یکسری از افراد برای پیشگیری از بیماری اقدام به مصرف این روغن های طبیعی می نمایند. هرچه که هست این روغن ها دشمن بیماری هستند و مصرفشان بیماری را از بین می برد.

بالاتر ذکر شد که روغن کنجد همچون برخی از روغن های دیگر دارای امگا ۳ است. در روغن کنجد انواع ویتامین ها، چربی ها وجود دارد و استفاده از آن میزان کلسیم شما را افزایش می دهد. در ادامه برخی از خواص این روغن ذکر شده است.

  • پیشگیری از سرطان
  • جلوگیری از ایجاد دیابت
  • کمک به بهبود کم خونی
  • رفع یبوست
  • کاهش فشار خون
  • کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون
  • پیشگیری از انسداد عروق
  • پیشگیری از سکته های قلبی
  • جلوگیری از ایجاد آلزایمر
  • کمک به بهبود پوست و رفع چین و چروک

مشاهده کردید که روغن کنجد چه خواص فوق العاده ای دارد. در مورد خواص درمانی و ویژگی های مثبت روغن کنجد سخن برای گفتن زیاد است. اگر بخواهیم تمام خواص روغن کنجد را ذکر کنیم یک مقاله طولانی خواهد شد. برای اطلاع از تمام خواص روغن کنجد به مطلب «خواص و فواید روغن کنجد» مراجعه کنید.

کاربردهای روغن کنجد

 

۴- چرب کردن پوست و ماساژ

یک مصرف متفاوت روغن کنجد چرب کردن پوست برای ماساژ است. ماشاژور ها برای انجام ماساژ بدن فرد را چرب می کنند تا ماساژ به راحتی انجام شود. برای این کار از روغن های طبیعی همچون روغن کنجد استفاده می شود. علت استفاده از روغن کنجد برای چرب کردن پوست و انجام ماساژ بهره مندی از خواص آن است. همانطور که گفتیم خواص فوق العاده ای در این روغن گیاهی وجود دارد. چرب کردن پوست با این روغن باعث می شود برخی از خواص آن از طریق پوست به فرد منتقل شود.

کدام نوع از روغن کنجد مناسب مصرف است؟

تا اینجا با خواص روغن کنجد آشنا شدید. اما احتمالا حالا این سوال برای شما ایجاد شده باشد که منظور کدام یک از انواع روغن کنجد است. در پاسخ باید گفت که مشخصا منظور روغن کنجدی است که سالم و طبیعی باشد تا بتوان از خواص آن بهره مند شود. خب در میان انواع روغن کنجد کدام یک بالاترین خواص را دارد؟ مشخص است که روغن کنجد بکر بالاترین خاصیت کنجد را در خود دارد و طبیعتا استفاده از آن باعث بهره مندی از آن خواص می شود.

اما روغن کنجد تصفیه شده به دلیل این طی فرآیند تصفیه روغن هم بو و مزه و هم خواص روغن گرفته می شود استفاده از این نوع روغن خواص زیادی را نصیب شما نمی کند. پس نتیجه گیری می کنیم که منظور از روغن کنجد استفاده از روغن کنجد بکر است. چون هم خواص کنجد به صورت کامل در آن وجود دارد و هم استفاده در فرآیند روغن گیری از روش های ناسالم و شیمیایی استفاده نشده است.

در پایان به شما توصیه می شود برای حفظ سلامتی و درمان بیماری ها و همچنین جهت بهره مندی از خواص روغن کنجد استفاده از این روغن فوق العاده را در برنامه غذایی خود قرار دهید. شرکت داتام تلاش می کند از بهترین و مرغوب ترین دانه های کنجد باکیفیت ترین روغن کنجد را برای شما تولید کند. در صورت تمایل می توانید از طریق بخش محصولات از انواع محصولات روغنی داتام مطلع شده و پس از خرید اینترنتی آن را درب منزل تحویل بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *