روغن کنجد یکی از پرمصرف ترین روغن های خوراکی است که برای خرید می توانید آن را در اکثر فروشگاه ها پیدا کنید. جهت خرید روغن کنجد باید به نکات مهمی از جمله بکر بودن روغن، داشتن برچسب بهداشت، خالص و اصل بودن و … توجه داشته باشید. توجه به این نکات به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین و مرغوب ترین روغن کنجد را از بازار خریداری کنید. در صورت عدم توجه به این مولفه ها ممکن است روغنی نامرغوب و حتی تقلبی به دست شما برسد.

این روز ها با ایجاد اقبال عمومی نسبت به محصولات طبیعی و ارگانیک استفاده از روغن های طبیعی همچون روغن کنجد نیز افزایش یافته به طوری که غیر از عطاری ها و فروشگاه های محصولات طبیعی، برندهای تولیدکننده روغن هم اقدام به تولید روغن کنجد کرده و آن را از طریق فروشگاه های زنجیره ای به فروش می رسانند. یعنی استقبال از روغن کنجد طوری است که دیگر کارخانه ها هم از این روغن تولید می کنند.

با وجود این حجم از تولید و ورود برندهای گوناگون به این عرصه در کنار عطاری ها و انبوه فروشگاه های ارگانیک اهمیت انتخاب محصول با کیفیت دو چندان می شود. در چنین وضعیتی که روغن کنجد توسط افراد گوناگون در بازار عرضه می شود باید مراقب باشید که محصول بی کیفیت و تقلبی به دست شما نرسد. برای دستیابی به این هدف لازم است به نکاتی مهم که تضمین کننده سلامت و کیفیت روغن است توجه کنید. در ادامه برخی از این نکات ذکر شده است. پس با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا بتوانید به کمک آن روغن کنجد مرغوب و اصل را شناسایی نمایید.

چطور روغن کنجد باکیفیت و اصل را بخریم؟

همانطور که در بالا ذکر شد برای تهیه روغن کنجد اصل و باکیفیت یکسری نکات و مولفه ها وجود دارد که تضمین کننده سلامت و کیفیت روغن می باشد. توجه به این نکات باعث می شود شما بتوانید روغن سالم را از روغن ناسالم تمیز دهید. در این صورت می توانید از میان برندهای گوناگون در فروشگاه های مختلف روغن اصل را پیدا کنید. البته مولفه های مورد نظر چندان پیچیده و خاصل نیستند بلکه چند نکته ساده و پیش پا افتاده است که هنگام خرید روغن باید به آنها توجه کرد که متاسفانه خیلی از افراد به همین نکات ساده توجه کافی ندارند.

خرید روغن کنجد اصل و باکیفیت

خب می دانیک که روغن کنجد به طور کلی به دو روش عرضه می شود. یکی به صورت بسته بندی کارخانه ای و دیگری به سنتی یا همان فله که در فروشگاه های سنتی انجام می شود. در صورتی که روغن کنجد مورد نظر از نوع کارخانه ای و بسته بندی باشد باید به نکات مخصوص آن توجه کرد و در صورتی که روغن کنجد مد نظر شما از نوع سنتی باشد باید نکات دیگری را در نظر داشته باشید. در ادامه به صورت مجزا هر یک از نکات ذکر شده اند.

– اگر روغن کنجد کارخانه ای است:

منظور از روغن کارخانه ای همان روغن های بسته بندی شده ای است که در فروشگاه ها وجود دارد. این روغن ها با روش های صنعتی در کارخانه ها تولید می شوند و عمدتا در فروشگاه ها محصول برندهای معروف مشاهده می شود. به هر صورت روغن کنجد کارخانه ای همان روغن کنجدی است که با فرآیندهای صنعتی و کارخانه ای تولید شده باشد. در مورد چنین روغنی باید به نکات زیر توجه کرد.

۱- روغن کنجد بکر یا فرابکر باشد

شاید بتوان گفت که در مورد روغن کنجد بکر یا فرابکر بودن آن مهمترین مسئله است. به طور کلی در مورد روغن های طبیعی بکر و یا فرابکر بودن آنها اهمیت ویژه ای دارد. علت این اهمیت در نوع تولید و استخراج روغن است. وقتی گفته می شود یک روغن بکر یا فرابکر است منظور این است که این روغن با روشی استخراج شده که طی آن ساختار و خواص روغن حفظ شده و به عبارتی بکر باقی مانده است. در روغن های بکر تمام خواص و ساختار ذاتی روغن بکر و دست نخورده باقی می ماند و از این جهت است که در روغن های طبیعی توصیه به مصرف نوع بکر آن می شود. روغن فرابکر هم تا حد زیادی شبیه به روغن بکر است.

برای تکمیل توضیحات در مورد بکر بودن روغن کنجد لازم به ذکر است که هدف از مصرف روغن های طبیعی همچون روغن کنجد بهره مندی از فواید و خواص ذاتی دانه ها است. لذا وقتی شما از روغن کنجد تصفیه شده استفاده می کنید در واقع یک کار بی معنی انجام می دهید چون روغن کنجد تصفیه شده هیچ یک از خواص دانه های کنجد را ندارد و مصرف آن برای شما فایده ای ندارد. تنها فایده آن این است که مضرات روغن های شیمیایی شامل حال شما نمی شود.

۲– روغن دارای برچسب بهداشت باشد

محصولات خوراکی کارخانه ای باید دارای مجوز از وزارت بهداشت یا همان برچسب بهداشت باشند. روی تمام محصولات خوراکی که در فروشگاه ها به فروش می رسد سیب سلامت و برچسب بهداشت وجود دارد که نشان دهنده بهداشتی بودن محصول می باشد. در مورد روغن های خوراکی همچون روغن کنجد هم این مسئله صدق می کند و روغن کنجد باید روی بطری خود برچسب بهداشت داشته باشد.

وقتی روغن کنجد دارای مجوز بهداشت باشد می توانید تا حدودی اطمینان داشته باشید که روغن در محیطی سالم و بهداشتی تولید شده است و به جهت نظارت های بهداشتی، محصول تا حدوی سالم است. اگرچه مرغوبیت روغن کنجد را نمی توان بر اساس سیب سلامت و مجوز وزارت بهداشت تایید کرد. در عین حال عدم داشتن برچسب بهداشتی هم به معنی ناسالم و نامرغوب بودن محصولات نیست. اما به هر صورت در مورد محصولات فروشگاهی بهتر است به این مولفه توجه شود.

۳- روغن برای برند مورد اعتماد باشد

معمولا در هر حوزه ای از محصولات یک برند وجود دارد که سرآمد آن حوزه می باشد و به نوعی معروف ترین برند در آن حوزه است. مثلا در حوزه روغن های خوراکی کارخانه ای چند برند وجود دارند که همه با آنها آشنا هستند و آنها را می شناسند. در حوزه روغن کنجد و روغن های طبیعی هم برخی از برندها هستند که هم معروف می باشند و هم محصولات آنها از مرغوبیت بالاتری برخوردار هستند. سعی کنید با برندهای معروف در حوزه تولید روغن کنجد آشنا شوید و برند مرغوب تر را پیدا کنید. در این صورت دیگر می توانید با خیال راحت از روغن های آن خریداری نمایید.

در پس این ماجرا یک موضوع نهفته است و آن اعتبار بازاری است. معمولا برندهای تجاری بی دلیل معروف و مشهور نمی شوند. وقتی می بینید که یک برند یا شرکت تولیدی معروف شده احتمالا به دلیل عرضه محصولات باکیفیت در بازار است که به این شهرت رسیده است. پس این شرکت تمام تلاش خود را می کند تا اعتبارش در بازار حفظ شود. لذا به این روش می توان مطمئن شد که آن شرکت برای حفظ اعتبارش هم که شده کیفیت روغن کنجد های خود را حفظ می کند.

– اگر روغن کنجد سنتی است:

منظور ما از روغن سنتی همان روغن هایی است که به روش سنتی و دستی در عطاری ها یا مغازه های ارگانیک تولید می شود. می دانید که محل اصلی فروش روغن های طبیعی مخصوصا روغن کنجد عطاری ها و فروشگاه های محصولات ارگانیک است. این فروشگاه ها معمولا با استفاده از دستگاه های کوچک روغن گیری در حضور مشتری از دانه های کنجد روغن گیری انجام می دهند. روغن های کنجد که در این مکان ها به فروش می رسد معمولا بی نام و نشان است و برچسب بهداشت ندارد. از این جهت نمی توان کیفیت آن را تشخیص داد و البته نمی توان گفت که بی کیفیت است. در مورد این محصولات باید به نکاتی دیگر توجه کرد.

۱- عطر و بوی خوب کنجد بدهد

شاخصه اصلی روغن های طبیعی و ارگانیک عطر و طعم آنهاست. اگر یک روغن طبیعی خریداری کردید و متوجه شدید که عطر و بو ندارد بدانید که روغن بی کیفیت خریده اید. روغن کنجد باکیفیت و مرغوب باید عطر و بوی کنجد را بدهد. همان عطر و بویی که معمولا افراد از آن بدشان می آید. در محصولات بسته بندی و کارخانه ای امکان بررسی عطر و بو وجود ندارد. اما برای محصولات سنتی و فله ای این امکان وجود دارد.

نکات مهم برای خرید روغن کنجد

شما می توانید پیش از خرید روغن کنجد از عطاری یا مغازه ابتدا آن را بو کرده و کمی از آن را مزه کنید. اگر روغن بو و مزه کنجد را بدهد یعنی این روغن واقعا روغن کنجد است. البته باز هم نمی توان از صد درصد اصل بودن روغن مطمئن شد چون ممکن است بخشی از آن روغن کنجد باشد. اما اگر محصول بی بو بود یا بوی کمی داشت مشخص است که صد درصد اصل نیست و بهتر است از آن روغن خرید نکنید.

۲– روغن در محیطی بهداشتی تهیه شود

محل استخراج روغن که همان فروشگاه یا عطاری است باید تمیز و بهداشتی باشد و فردی که با دستگاه کار می کند باید نکات بهداشتی را رعایت کند. اگر کمی به جزئیات توجه کنید این موضوع به خوبی قابل تشخیص است. دستگاه روغن کشی هم باید تمیز باشد و در آن کثیفی دیده نشود. به طور کلی محیط و دستگاه و فرد باید همگی بهداشتی و تمیز باشند. این موضوع به راحتی قابل مشاهده است.

شاید تصور کنید که فرد به ظاهر بهداشت را رعایت می کند اما دور از چشم مشتری دیگر توجهی به بهداشت ندارد. خب این مسئله ممکن است صحیح باشد. در مورد محصولات دارای برچسب بهداشتی هم ممکن است همین اتفاق رخ دهد و تولیدکننده تنها در حضور بازرس بهداشت نکات را رعایت کند. به هر صورت این مورد چندان دقیق و تعیین کننده نیست اما می تواند به شما کمک کند. اگر دیدید که بهداشت در محیط رعایت نشده برای عدم خرید محصول کافیست.

۳– روغن کنجد خالص و اصل باشد

روغن کنجد مرغوب و باکیفیت به روغنی گفته می شود که از بهترین دانه های کنجد استخراج شده باشد. در عین حال باید خالص و بدون اضافه کردن هیچ ماده و روغنی به آن باشد. اصل بودن روغن کنجد بر این اساس تایید می شود. در ضمن روغن کنجد خالص و اصل باید صد درصد از دانه های کنجد بدست آمده باشد. نه این که بخشی از آن روغن کنجد باشد و بخشی دیگر از روغن های دیگر ترکیب شده باشد. پس روغن کنجد باید صد درصد خالص باشد تا مرغوب تلقی شود.

این مورد را با ظاهر نمی توان تشخیص داد. تنها راه شناسایی این است که روغن کنجد را از فردی مطمئن خریداری کنید. یا این که از جایی روغن را بخرید که قبلا از آن خرید کرده اید و کیفیت محصولات آن برایتان محرز شده باشد. معمولا افراد به همین صورت خرید می کنند. یعنی از فرد یا فروشگاهی محصول را می خرند که قبلا هم از آن خرید انجام داده اند و نوعی مشتری آن شده اند.

مشاهده کردید که برای خرید روغن کنجد اصل و با کیفیت چه مولفه های مهمی وجود دارد. بنابراین از این پس دیگر می دانید که برای تشخیص روغن کنجد اصل از روغن کنجد غیراصل و تقلبی باید به چه نکاتی توجه کنید. در پایان لازم به ذکر است که شرکت داتام تولیدکننده انواع روغن های خوراکی من جمله روغن کنجد است که با استفاده از مرغوب ترین دانه های روغنی و بهترین روش های روغن کشی تولید می شود. ما سلامت و کیفیت روغن های خود را تضمین می کنیم و به شما اطمینان می دهیم که با خرید روغن کنجد از فروشگاه داتام یکی از بهترین و اصل ترین روغن های کنجد را خریداری نموده اید. لازم به ذکر است که روغن های داتام کاملا سالم و طبیعی بوده و هیچ ماده نگهدارنده ای به آن اضافه نشده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *