روغن کانولا بهتر است یا روغن کنجد

افرادی که به سلامتی اهمیت می دهند برای انتخاب روغن سالم از میان روغن های موجود همیشه مردد هستند و نمی دانند که باید کدام روغن را برای مصرف انتخاب کنند. یکی از این تردیدها مربوط به روغن های کلزا و کنجد است. خب در سالم و مفید بودن روغن کنجد شکی نیست و کسی نیست که خواص بی شمار روغن کنجد بر او پوشیده باشد. اما در مورد روغن کلزا هم خواص و فواید کمی مطرح نشده است. 

در فضای مجازی به قدری از ویژگی های روغن کلزا به نیکی یاد شده که در مخاطب این برداشت ایجاد می شود که روغن کلزا از روغن کنجد بهتر است. از طرفی روغن کنجد را هم نمی توان دست کم گرفت و به راحتی آن را کنار گذاشت. به این صورت است که مخاطب نمی داند که در نهایت روغن کلزا بهتر است یا کنجد؟

در این مطلب ما ضمن بررسی ویژگی و خواص هر دو روغن و مقایسه آنها با هم در پایان به این سوال پاسخ داده ایم که روغن کنجد بهتر است یا روغن کلزا. پس با ما همراه باشید و برای دریافت پاسخ خود این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

بررسی روغن کنجد و ویژگی های آن

روغن کنجد یک روغن طبیعی و سلامت است که از دانه های کنجد استخراج می شود و خواص و فواید بسیاری برای آن مطرح شده است. در سلامت و کیفیت روغن کنجد همین بس که آن را به نام ملکه روغن ها می شناسند. یعنی روغن کنجد از نظر خواص، ویژگی ها و فواید در سطح بالایی قرار دارد. روغن کنجد دارای چربی غیراشباع زیادی است و سرشار از املاح معدنی همچون کلسیم، مس، منیزیم و آهن است. همچنین ویتامین E و آنتی اکسیدان ها به وفور در آن یافت می شود. 

خواص و ویژگی های روغن کنجد

به دلیل خواص و فواید بالای روغن کنجد از آن برای حفظ سلامتی و درمان بیماری ها به صورت مالشی (ماساژ) و خوراکی استفاده می شود. در مصارف خوراکی روغن کنجد را می توان به صورت مستقیم روی غذا ریخت یا از آن در آشپزی، پخت و پز و سرخ کردن استفاده کرد. گستردگی مصارف روغن کنجد به دلیل همین خواص و فواید بسیار آن است. 

برای روغن کنجد می توان خواص و ویژگی های زیر را مطرح کرد.

  • طبیعی و ارگانیک
  • غیر تراریخته (بدون دستکاری ژنتیکی)
  • دارای عطر و طعم مطبوع و کم نظیر
  • خواص درمانی خوراکی بسیار (قابلیت درمان بسیاری از بیماری ها)
  • قابل استفاده در آشپزی (پخت و پز، سرخ کردن و …)
  • خواص درمانی مالشی (از طریق مالش و ماساژ)
  • قیمت بالا نسبت به روغن های دیگر

بررسی روغن کلزا و ویژگی های آن

روغن کلزا یکی از روغن های گیاهی است که از دانه های گیاه کلزا استخراج می شود. در بازار روغن های خوراکی درصد بالایی از محصولات را روغن کلزا (یا کانولا که گونه ای از کلزا است) تشکیل می دهد. اما روغن کلزا تنها مصرف خوراکی ندارد و از آن به صورت گسترده در صنایع استفاده می شود. آن طور که گفته شده چیزی حدود ۹۰ درصد روغن های خوراکی کلزا در دنیا حاصل دستکاری ژنتیکی یا همان تراریخته هستند. اگرچه نمی توان ادعا کردن یک گیاه تراریخته الزاما مضر است. 

روغن کلزا فاقد کلسترول است و مقادیر زیادی امگا۳ و اسیدهای چرب مفید در آن وجود دارد. این روغن چربی اشباع بسیار پایین دارد به طوری که در میان تمام روغن های خوراکی گیاهی کمترین چربی اشباع مربوط به روغن کلزا است که این ویژگی مهمی محسوب می شود.

روغن کانولا و ویژگی های آن

در روغن کلزا دو نوع اسید چرب ضروری برای بدن انسان وجود دارد که هر دو از جنس چربی های  سالم غیر اشباع هستند. اولین اسید «اسید آلفا لینولنیک» که به جلوگیری از بروز حملات قلبی کمک کرده و کاهش کلسترول بد بدن را به دنبال دارد. دومین اسید «اسید لینولئیک» که برای حفظ سلامت مغز و بهبود عملکرد آن بسیار مفید است.

برای روغن کلزا خواص و ویژگی های زیر مطرح است.

  • تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده)
  • کمترین چربی اشباع در میان روغن های خوراکی
  • فاقد کلسترول
  • دارای دو نوع اسید چرب ضروری برای بدن
  • قابل استفاده در آشپزی (پخت و پز، سرخ کردن و …)
  • قیمت پایین به نسبت دیگر روغن ها

مقایسه روغن کلزا و روغن کنجد

در بخش های قبل توضیحات خوبی در مورد روغن کنجد و روغن کلزا ارائه شد و این دو روغن تا حدودی به شما معرفی شدند. حال می توان روغن های مذکور را بر اساس مولفه های فوق با هم مقایسه کرد. این مقایسه در قابل جدولی در ادامه قرار گرفته است.

ویژگیروغن کلزاروغن کنجد
دستکاری ژنتیکیتراریختهغیرتراریخته
عطر و طعمبدون بودارای عطر و طعم مطبوع
خواص درمانیتاحدودیبسیار زیاد
موارد مصرفآشپزی، پخت و پز و سرخ کردنآشپزی، پخت و پز و سرخ کردن
قیمتمناسبگران

 روغن کلزا بهتر است یا روغن کنجد؟

بر اساس بررسی های انجام شده در بالا در پاسخ به این سوال که روغن کلزا بهتر است یا روغن کنجد باید گفت که این بستگی به دیدگاه و مصرف شما دارد. در ادامه این موضوع بیشتر باز شده است.

  • اگر سلامت برای شما مهم است: اگر صرفا سلامتی برای شما مهم است پر واضح است که روغن کنجد یکی از سالم ترین روغن های خوراکی است و برای مصرف خوراکی بهترین گزینه است. در این مورد طبیعتا روغن کنجد بهتر از روغن کلزا است. اگرچه روغن کلزا هم بد نیست.
  • اگر قیمت برای شما مهم است: اگر قیمت برای شما اهمیت زیادی دارد خب باید از روغن کلزا استفاده کنید چون قیمت آن نزدیک به دیگر روغن های خوراکی بازار است. اما روغن کنجد قیمت بالایی دارد و هر کسی نمی تواند برای مصارف روزانه از آن استفاده کند.
  • اگر به دنبال درمان هستید: اگر صرفا به دنبال درمان بیماری یا حفظ سلامتی هستید بهتر است روغن کنجد مصرف کنید چون روغن کنجد خواص درمانی بسیاری دارد که همه آنها در هیچ روغنی یافت نمی شود. 
  • اگر برای سرخ کردن می خواهید: اگر روغن را برای سرخ کردن غذا می خواهید هر دو روغن مناسب هستند اما روغن کلزا به دلیل نقطه دود بالاتر گزینه بهتری است. روغن کنجد تحمل حرارت های بالا را ندارد و ممکن است در آن دما بسوزد و مضر شود. 

جمع بندی

روغن کنجد و روغن کلزا دو نوع از روغن های گیاهی رایج هستند که از هر دو برای مصارف روزانه می توان استفاده کرد.  بهتر یا بدتر بودن هر یک از این دو روغن بسته به دیدگاه و نیاز شما دارد. اما به طور کلی روغن کنجد بهتر از روغن کلزا است و توصیه می شود از روغن کنجد به جای روغن کلزا استفاده شود. اما قیمت روغن کنجد بالاست و همه توان مصرف روزانه آن را ندارند و به ناچار مجبور استفاده از روغن کلزا می شوند.

در پایان از شما مخاطب عزیز درخواست می کنیم در کانال سایت های برتر ایتا به سایت ما امتیاز مثبت دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *