روغن پالم از میوه درخت پالم که شبیه به نخل خرما است گرفته می شود که در صنایع مختلف از جمله مواد غذایی کاربرد دارد. اگرچه استفاده خوراکی از روغن پالم برای انسان مضر است اما همچنان در برخی صنایع غذایی از آن استفاده می شود. یکی از مصارف اصلی روغن پالم صنعت روغن های خوراکی است. به این صورت که از روغن پالم به عنوان روغن پایه روغن های خوراکی استفاده می شود. اما باید بدانید که استفاده خوراکی از روغن پالم برای سلامت انسان مضر است و می تواند به سلامت وی خسارت وارد آورد. در ادامه بیشتر در مورد روغن پالم و مضران آن توضیح داده شده است. پس با ما همراه باشید.

یکی از روغن های گیاهی مشهور و البته پرحاشیه روغن پالم است که در ایران هم مصرف بالایی دارد. روغن پالم در صنایع گوناگون از جمله محصولات بهداشتی، آرایشی، صنایع سنگین و … مورد استفاده است. اما در کنار این صنایع غیرخوراکی از آن برای تولید محصولات خوراکی هم استفاده می شود. یکی از این محصولات خوراکی روغن مایع است که از روغن پالم به عنوان روغن پایه در روغن های مایع خوراکی استفاده می شود. یعنی روغن پالم به عنوان روغن پایه مثلا ۷۰ درصد از محصول را تشکیل می دهد و ۳۰ درصد باقی مانده را روغن آفتابگردان پر می کند.

در سال های اخیر به جهت استفاده فراوان از روغن پالم در محصولات خوراکی حواشی زیادی پیدا شد و نظرات مختلفی در مورد مضر بودن این روغن مطرح شد. برخی هم از ممنوعیت استفاده از روغن پالم در محصولات روغنی خبر دادند. اما در نهایت نتیجه آن مشخص نشد و همچنان شاهد این هستیم که در برخی از محصولات خوراکی از روغن پالم استفاده می شود. در روغن های مایع خوراکی هم به هر حال یک روغن پایه ارزان قیمت مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است این روغن پالم یا روغن دیگری باشد. در ادامه بیشتر در مورد روغن پالم خواهید دانست.

روغن پالم چیست؟

روغن پالم یا روغن نخل نوعی از روغن های گیاهی است که از میوه درخت پالم استخراج می شود. در واقع روغن پالم از مغز میوه درخت پالم بدست می آید. درخت پالم که به آن نخل هم می گویند کاملا شبیه به نخل خرماست که البته میوه آن نیز تا حدی به خرما شباهت دارد. به هر صورت روغن پالم از مغز میوه این نخل به دست می آید که امروزه یکی از پرمصرف ترین روغن های گیاهی در دنیا می باشد.

از روغن پالم در صنایع گوناگون همچون تولید مواد شوینده و صابونسازی،محصولات آرایشی و بهداشتی، صنایع سنگین، تولید روغن های صنعت و روانکارها، برخی مواد غذایی همچون شیرینی جات، تولید روغن های خوراکی و اخیرا در تولید برخی از لبنیات مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه تمام این مصارف کاملا قانونی و مجاز نیستند اما به هر صورت این نشان دهنده پر مصرف بودن روغن پالم است. جالب است بدانید که روغن پالم در میان فراورده‌های نفتی نیز دیده می شود و در سال های اخیر از این روغن برای تولید سوخت گیاهی استفاده شده است.

روغن پالم

کشور مالزی یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان روغن پالم در دنیاست. پس از آن برخی کشورهای آفریقایی و آمریکا دیگر تولیدکنندگان برتر این روغن معروف هستند. روغن خام پالم رنگی میان سفید و زرد دارد و بوی آن تا حدودی مطبوع است. ظاهر آن بسیار شبیه به روغن نارگیل است اما مزه آن تفاوت دارد. در فرآیند استخراج روغن از دانه های پالم، روغن حاصل تصفیه می شود تا هم رنگ آن سفید شود و هم طعم بوی خنثی پیدا کند. پس از این روغن پالم برای مصرف در محصولات غذایی راهی بازار می شود.

استفاده از روغن پالم در تولید روغن های سرخ کردنی

جالب است بدانید که روغن پالم از جمله روغن های گیاهی است که توان تحمل حرارت بالا را دارد. این موضوع تحت عنوان نقطه دود مطرح می شود. نقطه دود به صورت خلاصه حداکثر درجه حرارتی است که روغن می تواند بدون سوختن آن را تحمل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می شود مطلب «نقطه دود و حرارت پذیری روغن ها» را مطالعه کنید. در میان روغن های گیاهی مشهور روغن آفتابگردان بالاترین نقطه دود و حرارت پذیری را دارد. پس از آن روغن پالم است که در میان روغن های معروف و پرکاربرد نقطه دود بالایی دارد.

وقتی می گوییم نقطه دود روغن پالم بالاست یعنی این که روغن پالم می تواند حرارت بالاتری را تحمل کند و از این جهت برای سرخ کردن غذا مناسب است. به همین دلیل است که توجه صنایع تولید روغن خوراکی به سمت روغن پالم جلب شده است. این صنایع از روغن پالم به عنوان روغن پایه استفاده می کنند و درصد بالایی از محصولات خود را از روغن پالم ترکیب می کنند تا حرارت پذیری محصولات افزایش یافت. به این صورت می توانند یک روغن سرخ کردنی با نقطه دود بالا تولید کنند.

پس نتیجه می گیریم یکی از مصارف مهم روغن پالم تولید روغن سرخ کردنی است. مخصوصا این که روغن های سرخ کردنی بر خلاف روغن های پخت و پز نیاز به مقاومت حرارتی بالا دارند تا بتوانند حرارت بالای سرخ کردن را تحمل نمایند. از این جهت استفاده از روغن پالم در تولید روغن سرخ کردنی (فارغ از ضرر و زیان های آن) باعث می شود یک روغن سرخ کردنی عالی بدست آید که هم غذا را خوب سرخ می کند و هم کمترین سوختگی در آن ایجاد می شود.

البته روغن پالم تنها در تولید روغن های سرخ کردنی مورد استفاده نیست بلکه از این روغن به صورت کلی در تمام روغن های خوراکی استفاده می شود. در مورد استفاده در روغن های سرخ کردنی که پیش تر توضیح داده شد. در مورد استفاده از آن در روغن های معمولی هم علت این است که روغن پالم یک روغن ارزان قیمت است که به وفور یافت می شود. در تولید روغن خوراکی یک مسئله اصلی هزینه تمام شده است.

در سال های اخیر قیمت روغن های گیاهی دیگر همچون روغن آفتابگردان، سویا، ذرت و دیگر روغن های رایج افزایش یافته و تولید روغن با آنها به صرفه نیست. وقتی دانه های آفتابگردان قیمتی بسیار بالا دارند و برای تولید یک لیتر روغن مایع آفتابگردان نیاز به ۲ تا ۳ کیلو دانه بدون پوست آفتابکردان وجود دارد، هزینه تمام شده یک بطری روغن چقدر می شود؟! طبیعتا چند برابر قیمت فعلی روغن ها خواهد بود. پس تولید روغن خالص به صرفه نیست.

در مقابل روغن پالم بسیار ارزان قیمت است و مقدار زیادی از آن به کشور وارد می شود. طبیعی است که استفاده از این روغن برای تولیدکننده به صرفه تر باشد. تولیدکنندگان روغن از روغن پالم که روغنی ارزان و قابل دسترس است به عنوان روغن پایه استفاده می کنند تا هم هزینه تولید کاهش یابد و هم به راحتی و بدون مشکل به مواد اولیه دسترسی داشت.

مضرات روغن پالم

روغن پالم اسید چرب اشباع بالایی دارد. طبق تحقیقات مقدار اسید چرب اشباع در روغن پالم حداقل ۵۰ درصد است. این مقدار بالا از اسید چرب باعث می شود چربی خون و کلسترول افزایش یافته و در نهایت منجر به انسداد و گرفتگی عروق شود. این موضوع در مورد روغن های جامد هم صدق می کند. یعنی روغن پالم تا حد زیادی شبیه به روغن جامد است و مضراتش هم به آن شباهت دارد.

روغن پالم و مضرات آن

استفاده از روغن پالم و روغن های جامد نباتی (که در گذشته مرسوم بود) به جهت دارا بودن اسید چرب اشباع بالا باعث می شود چربی خون افزایش یافته و کلسترول بد خود بالا رود. این امر در نهایت منجر به گرفتگی و انسداد عروق و بروز بیماری های قبلی می شود. همانطور که مشاهده می کنید در حال حاضر یکی از اصلی ترین و رایج ترین علل مرگ انسان ها بیماری های قلبی عروقی و سکته است.

همانطور که بالاتر ذکر شد مقدار اسید چرب اشباع در روغن پالم حداقل ۵۰ درصد است. در حالی که روغنی برای مصرف خوراکی خانوار مناسب است که زیر ۲ درصد اسید چرب اشباع داشته باشد. مشخص است که مصرف مداوم روغن پالم تا چه اندازه به سلامت انسان زیان می رساند. متاسفانه در سال های اخیر واردات روغن پالم به شدت افزایش یافته که این حاکی از استفاده فراوان از این روغن مضر در محصولات غذایی است.

روغن بدون پالم؛ واقعیت یا فریب

پس از فشار رسانه ای که در مورد مضرات روغن پالم ایجاد شد برخی از شرکتهای تولیدکننده روغن های خوراکی محصولات خود را با عنوان بدون پالم عرضه کردند. با این منظور که در محصول مورد نظر هیچ مقداری هز روغن پالم ترکیب نشده است. با کمی دقت متوجه می شوید که روغن بدون پالم که روی بطری این روغن های خوراکی بدون پالم نوشته شده یک تبلیغ است و تنها برد رسانه ای دارد. چراکه استفاده یا عدم استفاده از روغن پالم در این محصولات مضر بودن آنها را توجیه نمی کند.

درست است که استفاده از روغن پالم مضرات زیادی برای انسان دارد و بهتر است از مصرف آنها خودداری شود اما استفاده از روغن های شیمیایی هم به هیچ وجه قابل توجیه نیست. روغن های کارخانه ای که توسط برندها تولید می شود شاید دارای روغن پالم نباشد اما با توجه به قیمت ارزان آنها می تواند متوجه شد که یا از روغن ارزان دیگری همچون پالم به عنوان روغن پایه استفاده شده است و یا این که این محصولات با روش های شیمیایی تولید شده است که آن هم ضرر کمتری از روغن پالم ندارد.

بنابراین به این نتیجه می رسیم که روغن های کارخانه ای به هر صورت برای سلامت انسان مضر هستند. چون چه از پالم استفاده کنند و چه استفاده نکنند روش تولید روغن در آنها شیمیایی است و این روش های شیمیایی باعث می شود غذایی که با آن روغن طبخ می شود مضر باشد.

روغن های خوراکی جایگزین پالم

اگرچه روغن پالم به صورت مستقیم مورد استفاده خوراکی قرار نمی گیرد و ما محصولی تحت عنوان روغن پالم برای سرخ کردن یا پخت و پز غذا ندارید اما با عنایت به مطالب ذکر شده در بالا مشخص است که مقدار زیادی روغن پالم در روغن های کارخانه ای موجود در بازار وجود دارد که طبیعتا استفاده از آنها مساوی است با مصرف روغن پالم. بنابراین با مصرف نکردن روغن های کارخانه ای شما در واقع از مصرف پالم خودداری کرده اید.

روغن خوراکی سالم

پس اول با عدم مصرف روغن های کارخانه ای از مصرف روغن پالم خودداری کنید. سپس باید یک روغن سالم و طبیعی را جایگزین این روغن های مضر نمایید. توصیه می شود از روغن های طبیعی و ارگانیک که پرمصرف ترین آنها روغن زیتون، روغن کنجد و روغن ارده است استفاده نمایید. این روغن ها هم سالم و طبیعی هستند که همین باعث می شود سلامت شما حفظ شود. هم در عین حال هیچ مقداری از پالم در آنها وجود ندارد و با استفاده از آنها مطمئن هستید که یک روغن بدون پالم مصرف می کنید.

البته باید در نظر داشت که استفاده از روغن های طبیعی مثل روغن زیتون هم منوط استخراج سالم آنهاست. روغن های خوراکی هم باید از دانه های طبیعی بدست آیند و هم باید با روش های سالم و طبیعی استخراج شود. اگر روغن زیتون که بسیار خاصیت دارد را با روش نامناسب و با استفاده از فرآیندهای شیمیایی استحصال کنید روغن حاصل یک روغن خوب و سالم نخواهد بود. پس بنابراین باید به روش استخراج روغن هم توجه ویژه ای داشته باشید. در میان روغن های طبیعی روغن های بکر و فرابکر گزینه های خوب و سالمی برای مصرف هستند. توصیه می شود از آنها استفاده کنید.

در پایان لازم به ذکر است که شرکت داتام تولیدکننده انواع روغن های خوراکی است که محصولات خود را از مرغوب ترین دانه های روغنی آن هم با روش های سالم و طبیعی استخراج می شود. ما در داتام تلاش می کنیم با کیفیت ترین روغن های گیاهی را در اختیار شما مصرف کنندگان قرار دهیم تا بتوانید با مصرف روغن سالم زندگی سالمی داشته باشید. برای تهیه روغن بدون پالم داتام می توانید از بخش محصولات داتام روغن مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را به صورت غیرحضوری خریداری نمایید. همین حالا روغن های ارگانیک داتام را بخرید تا از تخفیف آن بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *