روغن زیتون خالص و طبیعی

امروزه با توجه به گسترش و افزایش مصارف روغن های طبیعی و سالم (مثل روغن زیتون) در بین آحاد مردم و همچنین وجود برخی افراد متقلب و سودجو در زمینه تولید روغن های تقلبی، افراد را به این فکر واداشته تا به دنبال روش و ترفندی برای تهیه روغن های طبیعی در منزل باشند.

بر همین اساس این افراد ترجیح می دهند با تجهیزات و امکانات سنتی فرآیند روغنگیری را انجام دهند تا بلکه روغن های مصرفی خود و اطرافیانشان را فراهم کنند. اما ما در این مقاله قصد داریم برخی از روش های نو برای روغن گیری در منزل را به شما آموزش دهیم تا در وقت شما صرفه جویی شود.  

روش های صنعتی، سنتی و خانگی روغن گیری از زیتون

همانطور که مستحضر هستید چند روش مختلف برای تولید روغن وجود دارد. فرآیند تولید روغن زیتون برای مقادیر زیاد و مقاصد تجاری، نیاز به ماشین آلات بزرگ، پیچیده و پرهزینه دارد. اما در مقابل برای تهیه روغن زیتونِ کم و در حد مصارف خانگی، می توان با یکسری لوازم ساده و دم دستی اقدام به انجام این کار کرد. در ابتدا شاید روش تهیه روغن زیتون خانگی برای عده ای کار سختی به نظر برسد، اما در ادامه خواهید دید که این روند آنچنان هم که فکر می کردید، سخت و طاقت فرا نیست.

در گذشته روش تهیه روغن زیتون به این صورت بود که ابتدا میوه های زیتون را جمع آوری می کردند، سپس با دستگاه آسیاب آنها را کاملاً له می کردند و در نهایت این زیتون های پرس شده را حرارت می دادند تا روغن از آن خارج شود.

اما امروزه نحوه روغنگیری در منزل به وسیله دستگاه ها و تجهیزات به روز انجام می شود. به طوری که شما می توانید به کمک دستگاه هایی نظیر چرخ گوشت، چکش برقی، آب میوه گیری، مخلوط کن، میکسر و … فرآیند روغنگیری را (که در ادامه خواهد آمد) با سرعت و راحتی هر چه تمام تر انجام دهید.

بنابراین به کمک این ابزارآلات کاربردی می توان ایده هایی نو برای روغن گیری در خانه متصور بود که قطعاً جایگزین بهتری برای دستگاه آسیاب قدیمی (که زحمت و زمان بیشتری را از فرد می گرفت) خواهند بود.

روش تهیه روغن زیتون در منزل

برای روغن گیری از زیتون در خانه نیاز دارید زیتون را با یکی از این وسایل خرد کنید. چرخ گوشت، میکسر، چکش برقی و … برای این کار مناسب هستند. در ضمن تولید شده روغن زیتون فرابکر یا تصفیه نشده است که کاملا خالص و طبیعی می باشد.

مراحل روغن گیری در منزل را می توان به سبک زیر انجام داد:

مرحله اول: تهیه زیتون مناسب

برای تهیه روغن زیتون خانگی ما به زیتون های تازه و رسیده نیاز داریم. چراکه زیتون های تازه نسبت به زیتون های بی کیفیت و نارس، هم از طعم و رنگ بهتری برخوردار هستند و هم روغن دهی بیشتری را دارا می باشند. روغن زیتون ‌های نارس سبز رنگ هستند اما روغن زیتون های تازه و باکیفیت طلایی رنگ هستند. در ضمن به هیچ وجه از زیتون های کنسروی برای روغن گیری استفاده نکنید.

مرحله دوم: شستشو و آماده سازی

زیتون های خود را در لگن ریخته و با آب سرد مشغول به شستشوی آن شوید، به طوری که تمام شاخه ‌ها، برگ ‌ها و حتی خاک و گِل های آن از زیتون جدا شود. سپس زیتون ‌ها را در آبکش ریخته و اجازه دهید آب اضافی آن خارج شود.

مرحله سوم: جداسازی هسته

حالا نوبت به جدا کردن هسته های زیتون رسیده است. بعد از اینکه زیتون ‌ها کاملاً خشک شدند، شروع به جداسازی هسته های آن کنید تا هنگام آسیاب کردن دچار مشکل نشوید. این کار را می توانید با هسته گیر زیتون انجام دهید. اگر نه باید با گوشت کوب یا چاقو به آن ضربه بزنید تا گوشت زیتون ترک بخورد. بعد می توانید هسته را از داخل آن خارج کنید.

توجه کنید که زیتون های پاک شده قابلیت نگهداری طولانی ندارد و باید نهایتاً ظرف ۲ روز آینده آسیاب شده و روغن گیری شوند. اگر نه طعم و کیفیت روغن تولیدی شما کاهش پیدا خواهد کرد.

مرحله چهارم: آسیاب کردن (خرد و له کردن)

در این مرحله نیاز به یک ظرف مناسب جهت آسیاب کردن زیتون ‌ها دارید. ظرف مناسب برای شما بستگی به ابزاری دارد که می خواهید با آن زیتون ها را خرد کنید. اگر می خواهید با گوشت کوب برقی زیتون ها را خرد کنید، نیاز به یک ظرف بلند و استوانه ای دارید تا حین آسیاب، محتویات آن بیرون نریزد؛ و یا اگر می خواهید به کمک گوشت کوب دستی زیتون ها را له کنید، نیاز به یک ظرفی شبیه به تشت با دیواره های کوتاه دارید تا هنگام کوبیدن، قدرت مانور بیشتری داشته باشید.

به هر ترتیب پس از تعبیه ظرف مناسب نوبت به خرد کردن و کوبیدن زیتون ها می رسد. ابزارهای مختلف نظیر میکسر، چرخ گوشت و گوشت کوب می توانند زیتون را خرد کرده و به خمیر یا پوره تبدیل کنند. در حین آسیاب کردن زیتون ها می توانید با اضافه کردن مقداری آب داغ به آن، روند مخلوط شدن و پوره شدن را تسهیل کنید.

دقت داشته باشید آبی که به زیتون ها اضافه می کنید نباید جوش و بیش از میزان مورد نیاز باشد تا روی کیفیت روغن اثر منفی بگذارد. در نتیجه فرآیند آسیاب کردن و پوره شدن زیتون ها تا حدی باید ادامه پیدا کند که با چشم خود روغن های حاصله از این فرآیند را در ظرف مربوطه مشاهده کنید.

استخراج و تولید روغن

همانطور که اشاره شد فرآیند پوره سازی باید تا ظاهر شدن روغن زیتون ادامه پیدا کند؛ و هرچه این روند بیشتر ادامه پیدا کند بالطبع روغن بیشتری نیز از آن استخراج می شود. اما از جایی به بعد دیگر خروج روغن از خمیر متوقف می شود. اینجا پایان کار ما است.

مرحله پنجم: حرارت دادن

مرحله نهایی برای استخراج روغن از زیتون حرارت دادن است. به وسیله حرارت دادن است که می توان روغن موجود در دانه های گیاهی را از دل آنها بیرون کشید. لذا زیتون های له شده را روی گاز قرار داده و مقداری آب داخل آن بریزید. بگذارید حدودا ۳۰ دقیقه حرارت ببیند تا روغن داخل گوشت زیتون به خوبی از آن خارج شود.

مرحله ششم: استخراج روغن

پس از گذشت مدتی کوتاه از حرارت دیدن زیتون کم کم روغن داخل آن استخراج می شود. روغن استخراج شده به خوبی در روی ظرف قابل مشاهده خواهد بود.

مرحله هفتم: جداسازی روغن

حالا نوبت به جداسازی روغن های حاصله می رسد. برای این کار شما می توانید ابتدا تمام محتویات و تفاله های موجود را در یک صافی مثل آبکش بریزید و با قرار دادن ظرفی در زیر آن، به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا روغن های موجود آزاد شوند که بتوانید به راحتی آنها را در یک ظرف جداگانه ای قرار دهید.

سپس برای تخلیه کامل روغن ها، می توانید تفاله های زیتون را جداگانه در یک تکه پارچه نخی یا توری با حفره ‌های بسیار ریز بریزید و آن را از چهارگوش جمع کنید و به سمت مرکز هدایت کنید، و در انتها آن را گره بزنید.

در بخش بعدی یک جسم سخت و سنگین مثل سنگ مرمر را روی آن قرار دهید تا بر اثر این فشار، آب و روغن موجود در پوره زیتون خارج شوند. این مرحله باید به میزان نیم ساعت طول بکشد تا فرآیند استخراج روغن از تفاله ها به طور کامل انجام شود؛ به طوری که در انتها خواهید دید محلولی که بدست آمده، مخلوطی از آب و روغن زیتون خواهد بود.

مرحله هشتم: خالص سازی روغن

به منظور جداسازی روغن زیتون از آب، شما باید محلول حاصله را در یک ظرف شیشه ‌ای بریزید. به خاطر این که روغن زیتون از آب سبک تر است (چگالی کمتری دارد) در بالا قرار می گیرد. با یک قاشق یا ملاقه می توانید روغن را از روی محلول بردارید و در ظرف دیگر بریزید. حال روغن زیتون خالص و طبیعی شما با بهترین کیفیت، آماده استفاده و بهره برداری است.

۷ نکته ای که باید در نگهداری روغن های زیتون خانگی رعایت کنید

روغن های مایع باید در شرایط مناسب و مخصوص خود نگهداری شوند تا خراب نشوند. اگر نه پس از مدتی خراب می شوند. روغن های خانگی به دلیل این که تصفیه نشده هستند استعداد فاسد شدن زودتر از موعد را دارند. برای نگهداری این نوع روغن ها باید نکاتی را در نظر بگیرید تا روغن بدست آمده، کیفیت خود را از دست ندهد.

  • هرچه زیتون تهیه شده برای روغن گیری، نارس و جوان‌ تر باشد، مزه روغن تندتر و رنگ آن نیز سبز رنگ خواهد بود.
  • نامرغوب ترین زیتون ها برای روغن گیری، ۷ درصد و بهترین زیتون ها برای روغن گیری، ۲۲ درصد روغن به شما می دهند. بنابراین در صورت تهیه زیتون خوب، می توان از آن به مقدار ۵ کیلوگرم روغن گرفت.
  • روغن تهیه شده در منزل را حتماً در بطری ‌های شیشه ‌ای تمیز نگهداری کنید تا مدت ماندگاری روغن زیتون شما افزایش یابد.
  • رنگ بطری ها را تیره انتخاب کنید تا در برابر اثرات مضر نور مقاوم باشند.
  • بطری ها را حتماً در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
  • به هیچ عنوان روغن را در معرض نور و حرارت قرار ندهید، چراکه باعث تغییر طعم و کاهش ماندگاری محصول خواهد شد.
  • روغن زیتون های خانگی ماندگاری مشابهی با روغن ‌های کارخانه ای ندارد، بنابراین در عرض ۲ تا ۴ ماه باید آنها را استفاده کرد.

جمع بندی

در اینجا روش خانگی برای روغن گیری از زیتون آموزش داده شد. روش کار به صورت خلاصه به این صورت است که ابتدا زیتون تازه تهیه کرده و پس از شستشو هسته آن را جدا می کنید. سپس با گوشت کوب یا مخلوط کن گوشت زیتون ها را تبدیل به پوره می کنید. این کار باعث می شود روغن از دانه ها خارج شود. پس از پایان کار با یک صافی روغن را از تفاله جدا می کنید. در نهایت با قاشق روغن زیتون را که در روی مایع روغنی قرار گرفته است جدا کرده و در ظرف مخصوص خود می ریزید.

مشاهده کردید که چطور می توان در خانه از دانه زیتون روغن گیری کرد. در صورتی که تمایل به روغن گیری در خانه ندارید و می خواهید از بازار روغن زیتون باکیفیت و مرغوب خریداری کنید حتما از برندهای معتبر و اصیل روغن خود را خریداری نمایید.

ما به شما پیشنهاد می کنیم که روغن های داتام را انتخاب کنید. روغن مخصوص سرخ کردن داتام جزء بهترین و سالم ترین روغن های خوراکی است که از مرغوب ترین دانه های روغنی استخراج شده است. در صورت تمایل می توانید از بخش فروشگاه اقدام به خرید روغن کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *