روغن مایع خوراکی

اگر هنگام خرید مواد خوراکی از فروشگاه دقت به خرج می دهید و نوشته روی محصولات را می خوانید حتما برای خرید روغن مایع خوراکی هم با مشکل بر خورده اید و در انتخاب روغن مایع مناسب برای خود سردرگم شده اید. در قفسه فروشگاه چند نوع روغن مایع زردرنگ با برندهای مختلف وجود دارد که روی هر یک چیزی نوشته شده است. روغن آفتابگردان، روغن مخلوط، روغن مایع و عناوین دیگری شبیه به این که در ابتدا شما را سر در گم می کند.

روغن مخلوط یکی از این عناوین ناآشنا برای خیلی از افراد است که روی برخی از بطری های روغن مایع درج می شود. ممکن است مشاهده این عنوان در اولین بار برای شما سوال برانگیز باشد که منظور از روغن مخلوط چیست و چرا روی بطری روغن مایع خوراکی این عبارت نوشته شده است.

اگر می خواهید به این سوال خود پاسخ دهید و اطلاعات کاملی در مورد روغن مخلوط خوراکی کسب کنید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. با ما همراه باشید.

روغن مخلوط خوراکی چیست؟

روغن مخلوط خوراکی یا روغن مایع مخلوط به روغنی گفته می شود که حاصل ترکیب چند روغن گیاهی دیگر باشد. این ترکیب می تواند شامل نسبت مساوی یا غیرمساوی از هر روغن باشد. در ترکیب روغن مخلوط از هر روغنی می توان استفاده کرد اما بیشتر از روغن های عمومی استفاده می شود.

برخی از روغن‌های عمومی و رایج که در روغن‌های مخلوط استفاده می‌شوند:

  • روغن آفتابگردان
  • روغن کانولا
  • روغن کلزا
  • روغن کنجد
  • روغن سویا
  • روغن ذرت
  • روغن زیتون

روغن مخلوط بسته به روغن های تشکیل دهنده آن می تواند خواص و ویژگی های متفاوتی داشته باشد. اصلا یکی از اهداف تولید روغن مخلوط نیز همین بهره مندی از خواص و ویژگی های چند روغن به صورت یکجا است.

روغن خوراکی بسته بندی شده

به عنوان مثال در یک روغن مخلوط، ۵۰ درصد روغن آفتابگردان، ۳۰ درصد روغن کانولا و ۲۰ درصد روغن کنجد ترکیب می شود. ترکیب این سه روغن که یک روغن مخلوط است ویژگی و خواص هر سه روغن را در خود دارد اما میزان آن به درصد سهیم شدن هر روغن بستگی دارد. یعنی هر روغنی که درصد بیشتری از ترکیب را به خود اختصاص داده باشد خواص و ویژگی های ترکیب را به سمت خود متمایل می کند.

ترکیب هر یک از روغن های معرفی شده می تواند یک روغن مخلوط متفاوت ایجاد کند. در ادامه چند نمونه از روغن‌های مخلوط موجود در بازار معرفی شده است.

  • روغن مخلوط آفتابگردان و ذرت
  • روغن مخلوط کنجد و کلزا
  • روغن مخلوط زیتون و کانولا
  • روغن مخلوط آفتابگران، کانولا و کنجد
  • روغن مخلوط آفتابگردان، سویا و کانولا
  • روغن مخلوط آفتابگردان، سویا و کلزا

ترکیب هر یک از روغن های مخلوط فوق با یکدیگر متفاوت است. طبیعتا خصوصیات و ویژگی های هر یک نیز متفاوت خواهد بود.

هدف از تولید روغن مخلوط؛ چرا روغن مخلوط تولید می شود؟

ترکیب روغن های گیاهی و تولید یک محصول جدید در ظاهر جنبه تبلیغاتی دارد و تصور می شود هدف شرکتها از تولید چنین محصولاتی کاهش هزینه تمام شده محصول و ایجاد جذابیت برای مشتری است. اما این همه ماجرا نیست بلکه دلایل دیگری هم برای این کار وجود دارد. برخی از دلایل و اهداف ترکیب روغن های مایع گیاهی و تولید روغن مخلوط در زیر معرفی شده است.

۱– افزایش خواص روغن

اگر بخواهیم از بعد غذایی به موضوع نگاه کنیم اولین دلیل برای تولید روغن مخلوط افزایش خواص روغن خوراکی است. به طور کلی هدف از ترکیب روغن های گیاهی و تولید روغن مخلوط، ایجاد یک روغن با ترکیبی متعادل از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و مواد مغذی است که برای سلامتی مفید باشد.

به عنوان نمونه برخی روغن‌ها غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده مونو و پُلی هستند، حال آن که برخی دیگر مقادیر بالایی از اسیدهای چرب اشباع یا امگا ۳ و امگا ۶ در خود دارند. ترکیب این روغن‌ها در روغن مخلوط، طیف وسیعی از اسیدهای چرب ضروری را برای بدن فراهم می‌کند.

یا نمونه دیگر تولید روغن مخلوط با استفاده از روغن کنجد است که باعث می شود روغن تولید شده تمام خواص و ویژگی های روغن کنجد را در خود داشته باشد. ترکیب روغن های گیاهی باعث می شود روغن حاصل خواص همه روغن های ترکیب شده را در خود داشته باشد و با مصرف یک روغن بتوان از تمام خواص بهره مند شد.

۲– بهبود طعم و مزه

از نظر کیفیت روغن هم برای ترکیب کردن روغن ها دلیل مناسبی وجود دارد که آن بهبود طعم و مزه روغن حاصل است. همانطور که در آشپزی ترکیب کردن مواد غذایی گوناگون با هم به خلق مزه ای جدید منجر می شود در صنعت تولید روغن هم ترکیب کردن روغن های گیاهی با هم می تواند طعم و مزه جدیدی از روغن را پدید آورد. این مهم تنها با ترکیب روغن ها و ایجاد روغن مخلوط بدست می آید.

البته نباید فراموش کرد که برخی از روغن های مخلوط که در کارخانه تولید می شوند روغن تصفیه شده هستند. یعنی طی فرآیندی صنعتی بو، مزه و خواص روغن های گیاهی قبل از ترکیب یا بعد از ترکیب گرفته شده است. در این موارد ایجاد طعم و مزه جدید در روغن مخلوط معنایی ندارد.

۳– کاهش هزینه تمام شده

نمی توان منکر این شد که برخی شرکت ها برای کاهش قیمت محصولات خود به ترکیب روغن های گیاهی ارزان تر و تولید روغن مخلوط روی آورده اند. خب همه می دانیم که در سال های اخیر قیمت روغن های گیاهی مخصوصا روغن های طبیعی مثل روغن کنجد و زیتون افزایش زیادی داشته است. طبیعتا این افزایش قیمت روی عرضه و تقاضای محصولات مرتبط با آن تاثیر گذاشته است.

یک راه برای ارزان کردن قیمت این روغن ها ترکیب آنها با روغن های ارزان تر مثل روغن آفتابگردان است. در این صورت هم قیمت تمام شده محصول کاهش پیدا می کند و هم می توان محصولی با ترکیب روغن کنجد و زیتون به بازار عرضه کرد.

۴- تبلیغات و افزایش فروش

در تولید روغن مخلوط تنها اهداف فوق که صرفا جنبه مشتری مداری دارند مطرح نیست. حتما افراد یا شرکت هایی هستند که با اهداف تجاری و برای کسب سود بیشتر دست به تولید این محصول می زنند. فرض کنید شرکتی با ترکیب ۱۰ درصد روغن کنجد و ۹۰ درصد روغن کانولا محصولی با عنوان «روغن مخلوط کنجد کانولا» تولید می کند و بدون دادن هیچ اطلاعاتی از درصد ترکیب محصول خود را می فروشد.

مشتری با مشاهده عنوان تصور می کند که حداقل ۵۰ درصد محصول را روغن کنجد تشکیل داده و با این نگاه اقدام به خرید محصول می کند. در چنین مواردی یکی از اهداف تولیدکننده می تواند افزایش جذابیت در محصول و افزایش فروش خود باشد.

موارد مصرف روغن مخلوط خوراکی

از روغن مخلوط خوراکی می توان در هر جا که نیاز دارید استفاده کنید؛ همان طور که از روغن مایع گیاهی استفاده می کنید. تفاوت چندانی میان این دو وجود ندارد.

در ادامه توضیحات مختصری در مورد کاربردهای روغن مخلوط ارائه شده است.

  • پخت و پز: هدف اصلی تولید روغن های مخلوط مصرف آن برای پخت و پز غذاست. پس طبیعتا می توان از آن برای پخت و پز غذا استفاده کرد.
  • سرخ کردن: برای سرخ کردن سطحی و تفت دادن مشکلی در استفاده از روغن مخلوط نیست اما برای سرخ کردن عمیق مناسب نیست و حتما باید از روغن مخلوطی استفاده کنید که مخصوص سرخ کردن باشد.
  • سس و سالاد: برای تهیه سالاد و سس هم برخی افراد از روغن استفاده می کنند. برای این که به سس و سالاد طعمی جدید داده شود می توان از روغن های مخلوط با ترکیبات خوش طعم استفاده کرد.
  • کیک و شیرینی: در تهیه شیرینی و کیک کیفیت روغن اهمیت دارد. لذا بد نیست که از روغن مخلوط با ترکیب خاص به جای روغن معمولی استفاده کرد.
روغن گیری از دانه های گیاهی

نکات مهم در مورد روغن مخلوط

روغن های مخلوط هم کاملا از روغن های گیاهی تولید شده اند و تقریبا تمام شرایط و نکات مربوط به به روغن های گیاهی شامل حال روغن های مخلوط هم می شود. با این وجود چند نکته مهم دیگر در خصوص این روغن ها قابل ذکر است.

  • از روغن مخلوط تنها زمانی برای سرخ کردن استفاده کنید که روی محصول این موضوع ذکر شده باشد.
  • با ترکیب روغن های گیاهی نقطه دودها افزایش پیدا نمی کند بلکه به کمترین نقطه دود در میان روغن های ترکیب شده کاهش پیدا می کند. مثلا اگر نقطه دود روغن الف ۲۰۰ درجه سانتیگراد و نقطه دود روغن ب ۲۵۰ درجه باشد و به میزان برابر با هم ترکیب شوند نقطه دود روغن مخلوط ۲۰۰ درجه می شود.
  • برای خرید روغن مخلوط حتما به اطلاعات ترکیب مثل روغن های ترکیب شده و درصد هر یک توجه کنید.
  • روغنی را برای خرید انتخاب کنید که در آن روغن های با کیفیت بالا ترکیب شده باشد.
  • از روغن های مخلوط با محتوای چربی اشباع پایین استفاده کنید.

نتیجه‌گیری:

روغن مخلوط ترکیبی از روغن های گیاهی خوراکی است که با اهداف مختلف از جمله افزایش خواص روغن، کاهش قیمت تمام شده، بهبود مزه روغن و … تولید می شود. روغن های گیاهی مختلف مثل روغن آفتابگردان، کنجد، زیتون، کانولا، ذرت و غیره پایه ثابت ترکیبات روغن مخلوط هستند. از روغن های مخلوط همچون روغن های مایع گیاهی می توان برای تمام مصارف خوراکی استفاده کرد. برای خرید روغن مخلوط باید به روغن های ترکیب شدن در آن و درصد هر یک توجه ویژه داشت.

در پایان به شما توصیه می کنیم برای خرید روغن مخلوط و روغن سرخ کردن روغن های داتام را انتخاب کنید. روغن سرخ کردنی مخصوص داتام شامل روغن های کنجد، آفتابگردان و کانولا است که از بهترین و مرغوب ترین دانه های گیاهی استخراج شده و با بهترین نسبت ترکیب شده است. نقطه دود بالای این روغن آن را به بهترین روغن برای سرخ کردن غذا تبدیل کرده است. با روغن سرخ کردنی داتام غذای خود را در بهترین روغن های گیاهی سرخ می کنیم و در کنار حفظ سلامتی از طعم و مزه خوب غذا لذت می برید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *