روغن های مناسب برای رژیم لاغری و کاهش وزن

روغن یکی از مهمترین مواد مغذی در رژیم غذایی محسوب می شود که می تواند نقش مهمی را در سلامت و عدم سلامت بدن انسان بر عهده داشته باشد. بر همین اساس روغن را می توان به عنوان یک منبع اصلی انرژی برای بدن نام برد که در جذب انواع ویتامین ها و مواد معدنی محلول در چربی، عملکرد مغز و سیستم عصبی، تنظیم متابولیسم و تولید هورمون ها نقش مهمی را ایفا می کند.

بنابراین برای اینکه بتوان نقش مثبتی را برای روغن در رژیم لاغری و کاهش وزن افراد در نظر گرفت، لازم است از روغن های باکیفیت، سالم و اشباع نشده در حد تعادل استفاده کرد؛ نه اینکه مصرف روغن را به طور کلی از رژیم غذایی خود حذف کرد.

روغن هایی نظیر روغن زیتون، کنجد، کانولا، آفتابگردان و ذرت از جمله روغن های سالم و مغذی محسوب می شوند که سرشار از چربی های غیر اشباعِ سالم هستند و فواید زیادی برای سلامتی بدن و کاهش وزن خواهند داشت.  

حذف روغن از رژیم غذایی، فکری کاملاً غلط

روغن ها دارای میزان کالری بالایی هستند که مصرف بیش از حد آنها می تواند منجر به افزایش وزن برای فرد شود. به عنوان مثال هر گرم روغن حاوی ۹ کالری می باشد که این میزان، بیشتر از پروتئین و کربوهیدرات محسوب می شود.

در این بین مصرف بیش از حد روغن های اشباع شده، می تواند سلامتی فرد را تا حد زیادی با خطر مواجه کند. به طوری که شاهد هستیم بسیاری از افراد برای کاهش وزن خود، میزان روغن مصرفی خود را کم می کنند و یا حتی بعضی از افراد پا را فراتر گذاشته و حذف کامل روغن را در دستور کارِ رژیم غذایی خود قرار داده اند.

به هر ترتیب به یاد داشته باشید که حذف کامل روغن از رژیم غذایی، نه تنها راهگشا نخواهد بود، بلکه حتی منجر به پیدایش عوارض و بیماری های مختلف نظیر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی، کاهش متابولیسم، کاهش عملکرد مغز، افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی و افزایش خطر ابتلا به سرطان نیز خواهد شد.

روغن های غیراشباع بهترین روغن ها برای لاغری و تناسب اندام

همانطور که مستحضرید روغن ها به طور کلی به ۳ دسته مختلف یعنی روغن های اشباع، غیر اشباع و ترانس تقسیم می شوند که در این بین روغن های غیر اشباع از کیفیت و سلامت بیشتری نسبت به هم صنف های خود برخوردار است.

انواع چربی ها در مواد غذایی

افرادی که رژیم غذایی سالم برایشان اهمیت دارد و قصد کاهش وزن خود را دارند، پیشنهاد می شود از روغن های غیر اشباع استفاده کنند. زیرا روغن های غیراشباع عللی برای برتری خود دارند که از مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • روغن اشباع شده که در روغن های پالم یافت می شود، دارای اسیدهای چرب اشباع می باشند که این خصوصیت می تواند خطر ابتلاء به بیماری های قلبی ـ عروقی را افزایش دهد.
  • روغن ترانس هم که در روغن های جامد یافت می شود، دارای اسیدهای چرب ترانس هستند که علاوه بر بیماری های قلبی ـ عروقی، خطر ابتلاء به دیابت و سرطان را نیز افزایش می دهند.
  • روغن های غیر اشباع دارای اسیدهای چرب غیراشباع تک غیراشباع یا چند غیراشباع می باشند که برای سلامت قلب و کاهش وزن بسیار مفید هستند.
  • اسیدهای چرب غیراشباع، به دلیل داشتن پیوندهای دوگانه، نسبت به اسیدهای چرب اشباع، خواص سلامتی بیشتری دارند.
  • اسیدهای چرب غیر اشباع می توانند به کاهش کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب خون (HDL) کمک کنند.
  • این اسیدها می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان را کاهش دهند.

۳ راهکار ساده و کاربردی جهت مصرف روغن در رژیم لاغری

روغن منبع مهم چربی در رژیم غذایی است و حاوی چربی ‌های اشباع و غیر اشباع می باشد. همانطور که می دانید چربی ‌های اشباع برخلاف چربی های غیر اشباع برای سلامتی بدن بسیار مضر هستند. چربی های غیر اشباع سطح کلسترول خون را به هیچ وجه بالا نمی برند و همین موضوع باعث عملکرد صحیح سیستم بدنی و در نتیجه تناسب اندام خواهد شد. بنابراین برای رژیم لاغری رعایت موارد زیر ضروری می باشد:

۱ـ اجتناب از روغن های اشباع و ترانس: روغن پالم سرشار از چربی ‌های اشباع ‌شده و روغن هیدروژنه حاوی چربی ترانس می باشند که باید از آنها دوری کرد. مصرف این نوع روغن ها علاوه بر افزایش وزن، مشکلاتی در زمینه قلب و عروق نیز بوجود خواهند آورد.

۲ـ استفاده از روغن های غیر اشباع: به منظور سرخ کردن مواد غذایی، حدالامکان باید از روغن غیراشباع استفاده کرد، چراکه این نوع روغن ها نقطه دود بالایی دارند و در دمای بالا پایدار هستند. به عنوان مثال برای تهیه سالاد، ساندویچ، انواع سس، چاشنی ها، و پخت و پز می توان از روغن های غیر اشباع استفاده کرد و یا حتی می توان از روغن های سالم به عنوان جایگزین کره یا مارگارین استفاده کرد.

۳ـ استفاده از روغن در حد اعتدلال: میزان مصرف روغن در رژیم لاغری به عوامل مختلفی مثل سن، جنسیت، وضعیت سلامتی و سطح فعالیت بدنی بستگی دارد. به همین منظور یک رژیم غذایی سالم حاوی ۲۰ تا ۳۰ درصد چربی در طول روز می باشد که اگر در صدد کاهش وزن خود هستید، مصرف این روغن را به کمتر از ۲۰ گرم در روز برسانید. بنابراین توصیه می شود مقدار مصرف روغن برای خانم ها، روزانه چیزی در حدود ۲ قاشق غذاخوری و برای آقایان ۳-۴ قاشق غذاخوری از روغن های سالم باشد.

معرفی ۵ روغن گیاهی سالم و رژیمی برای تناسب اندام

اولین نکته ای که در مصرف روغن برای کاهش وزن می توان در نظر گرفت، اعتدال است. البته دقت داشته باشید که نقش روغن در کاهش وزن تنها یک تکه از این پازل محسوب می شود. چراکه تمرکز بر عادات و سبک زندگی سالم مثل فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی مناسب، دیگر قطعات پازل می باشد که برای دستیابی و حفظ تناسب اندام بسیار مهم و ارزشمند می باشد.

به هر حال اگر دنبال رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن خود هستید، باید روغنی را انتخاب کنید که کمترین میزان چربی اشباع را در خود داشته باشد. در ادامه ۵ روغن گیاهی که جزو بهترین روغن ‌ها برای لاغری و تناسب اندام محسوب می شوند را به شما معرفی می کنیم:

۱. روغن کانولا

روغن کانولا یک نوع روغن گیاهی محسوب می شود که از دانه‌ های گیاه کلزا استخراج می ‌شود. این روغن یکی از محبوب‌ ترین روغن‌ های پخت و پز در جهان شناخته شده که به دلیل طعم ملایم، نقطه دود بالا از ارزش غذایی بالایی برخودار است.

این روغن را با توجه به چربی اشباع کمی که دارد، می توان به عنوان یک جایگزین مناسب برای هر نوع روغن ناسالمی در نظر گرفت. تحقیقات نشان می ‌دهد که مصرف روزانه روغن کانولا به مدت چهار هفته، می تواند به کاهش ۱.۶ درصدی چربی شکم کمک کند. همچنین این روغن می ‌تواند خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی ـ عروقی را نیز کاهش دهد.

فواید روغن کانولا

  • سلامت قلب و عروق: روغن کانولا حاوی اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ می باشد که به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کنند. زیرا مصرف روغن کانولا سطح کلسترول بد را کاهش داده و فشار خون را کنترل و خطر بروز بیماری ‌های قلبی را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • سلامت مغز: روغن کانولا حاوی مقادیر زیادی ویتامین E می باشد که یک آنتی ‌اکسیدان قوی محسوب می شود و برای سلامت و عملکرد بهتر مغز بسیار اهمیت دارد. این مواد می ‌توانند در بهبود حافظه، تمرکز و کاهش خطر ابتلا به آسیب ها و بیماری ‌های مغزی مانند آلزایمر کمک کنند.
  • سلامت پوست: روغن کانولا دارای بخش قابل ملاحظه ای از اسیدهای چرب ضروری می باشد که برای سلامت پوست ضروری هستند. اسیدهای چرب ضروری می‌ توانند به مرطوب نگه داشتن پوست و کاهش التهاب کمک کنند.
  • سلامت دیابت: کانولا دارای فیبر قابل توجهی است که به کنترل قند خون کمک می ‌کند. این مواد باعث کاهش جذب قند و بهبود تحرک روده می‌ شود که در مدیریت دیابت نوع ۲ مفید می باشد.
  • ضد التهاب و آنتی ‌اکسیدان: روغن کانولا حاوی مواد فیتوشیمیایی همچون فلاوونوئیدها، ایزوفلاوونوئیدها و فنول ‌ها می باشد که خواص ضد التهابی و آنتی ‌اکسیدانی دارند. این خواص می ‌توانند در کاهش التهابات مرتبط با انواع بیماری ‌های قلبی، سرطان و بیماری ‌های التهابی بسیار کمک کننده باشند.
  • حمایت از سیستم ایمنی: نانوذار که در کانولا وجود دارد، نوعی خواص ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ محسوب می شود که می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت و با انواع عفونت‌ ها مقابله کند.

کاربردهای روغن کانولا

  • پخت و پز: روغن کانولا برای تفت دادن، سرخ کردن، کباب کردن و سایر روش ‌های پخت و پز قابلیت استفاده دارد.
  • پخت و پز بدون چربی: این نوع روغن قابلیت استفاده برای غذاهای بدون چربی یا کم چرب را دارد.
  • انواع سس‌: روغن کانولا را می ‌توان در تهیه سس ‌های سالاد، سس‌ های مایونز و سایر سس ‌ها استفاده کرد.
  • شیرینی پزی: روغن کانولا را می ‌توان در تهیه کیک‌ ها، کلوچه ‌ها، شیرینی ‌ها و سایر محصولات پخته شده استفاده کرد.
بهترین کنجد برای استخراج روغن

۲. روغن کنجد

روغن کنجد یکی دیگر از روغن گیاهی است که از دانه ‌های کنجد گرفته می ‌شود. این روغن جزو قدیمی‌ترین روغن ‌های خوراکی در جهان محسوب می شود که با فرهنگ های مختلف علی الخصوص مناطق آسیا سازگار بوده است. این نوع روغن به دلیل طعم و مزه ملایم و نقطه دود بالا، برای طیف گسترده ‌ای از روش ‌های آشپزی کارایی دارد.

فواید روغن کنجد

روغن کنجد دارای خواص و فواید بسیاری است که برخی از آنها در اینجا ذکر شده است.

  • سلامت قلب: روغن کنجد به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب از جمله سزامول و سسامین، سطح کلسترول بد را کاهش داده و باعث تقویت سیستم قلبی عروقی می شود.
  • تقویت استخوان ‌ها: مس و کلسیم، دو ماده معدنی موجود در روغن کنجد هستند که برای رشد استخوان در بدن ضروری می باشد. این دو ماده علاوه بر مواد معدنی موجود در کنجد، به سرعت بخشیدن در بهبود و رشد مجدد استخوان ‌ها نیز کمک می ‌کند.
  • سلامت مو: این روغن برای حفظ رنگ طبیعی مو، به حداقل رساندن ریزش مو و حفظ سلامت پوست سر بسیار مؤثر است. در واقع اثرات ضد باکتریایی این روغن می ‌تواند به از بین بردن اجسام خارجی کمک کند.
  • پیشگیری از سرطان: روغن کنجد سرشار از لیگنان سزامول و سزامین می باشد و به القای آپوپتوز و جلوگیری از رشد سلول ‌های سرطانی در روده بزرگ کمک شایانی می کند. این روغن همچنین حاوی ترکیبی آلی به نام فیتات است که آن هم دشمن سرسخت سرطان محسوب می ‌شود.
  • سلامت پوست: با مصرف منظم روغن کنجد می توانید خاصیت ارتجاعی پوست خود را افزایش دهید و اثرات مخرب استرس اکسیداتیو در آن را کاهش دهید. همچنین این ماده غذایی طبیعی به کاهش لکه‌ های پیری و دیگر نشانه ‌های پیری زودرس بر روی پوست نیز کمک می‌کند.
  • کاهش التهاب: روغن دانه ‌های کنجد سرشار از مس می باشد که یک ماده ضد التهاب طبیعی محسوب می ‌شود. مس به کاهش التهاب و درد ناشی از نقرس و آرتریت کمک فراوانی می‌ کند.
  • کمک به رشد نوزاد: استفاده از روغن ‌های گیاهی نظیر روغن کنجد برای ماساژ نوزادان می ‌تواند به تقویت و رشد آنها کمک کند. همچنین این ماده گردش خون را افزایش داده و باعث بهبود کیفیت خواب بعد از ماساژ در نوزادان نیز خواهد شد.
  • بهبود سلامت دهان و دندان: قرار دادن روغن کنجد در دهان و سپس چرخاندن آن به اطراف و در نهایت بیرون ریختن آن، بخشی از یک برنامه مراقبت از دهان و دندان محسوب می شود که تکرار آن به داشتن دندان ‌های سفید و محکم کمک خواهد کرد.

کاربردهای روغن کنجد

  • پخت و پز: روغن کنجد را می‌ توان به منظور سرخ کردن، تفت دادن و سایر روش‌های پخت و پز استفاده کرد.
  • انواع سس‌: این نوع روغن در تهیه انواع سس ها و سالادها قابلیت استفاده دارد.
  • کاربردهای آرایشی و بهداشتی: روغن کنجد را می توان به عنوان یک روغن برای ماساژ و یا مرطوب کننده و حالت دهنده مو استفاده کرد.

۳. روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان نیز یک نوع روغن گیاهی محسوب می شود که از دانه ‌های گیاه آفتابگردان استخراج می ‌شود. این روغن به دلیل طعم ملایم و نقطه دود بالا، یکی از پرکاربردترین روغن‌ های خوراکیِ جهان به منظور انواع پخت و پز و سرخ کردن مورد استفاده قرار می گیرد.  

فواید روغن آفتابگردان

  • سلامت قلب و عروق: روغن آفتابگردان یک روغن گیاهی سالم است که سرشار از ویتامین E، چربی تک ‌غیراشباع و چند غیراشباع می باشد. این روغن همچنین حاوی مواد شیمیایی گیاهی مخصوصی است که برای قلب مفید می ‌باشند. روغن آفتابگردان با اولئیک اسید بالا، به کاهش بیماری‌ های قلبی‌ و عروقی کمک و از احتمال حمله قلبی جلوگیری می کند.
  • تقویت سیستم عصبی: روغن تخمه آفتابگردان به دلیل وجود ویتامین B، برای بهبود سیستم عصبی مفید است. این روغن می ‌تواند به تسکین اعصاب افراد سالمند و مبتلا به پارکینسون کمک کند. همچنین استفاده از روغن آفتابگردان در سنین میان ‌سالی موجب ساخته شدن سلول ‌های عصبی جدید و افزایش ترشح هورمون شادی در مغز می ‌شود.
  • بهبود بیخوابی: ساخته شدن سلول های عصبی جدید می ‌تواند به درمان بی‌ خوابی، استرس و نگرانی ‌ها کمک کند. علاوه بر این، روغن آفتابگردان با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به بیماری ‌هایی مانند سرماخوردگی و عفونت ‌های حاد را نیز کاهش می ‌دهد.
  • کاهش التهابات: روغن آفتابگردان دارای ماده‌ ای به نام اولئوکانتال می باشد که نوعی ضد التهاب محسوب می شود و برای تسکین درد مفید می باشد.
  • جلوگیری از آسم و سرطان روده بزرگ: در روغن آفتابگردان ویتامین E بیشتری در مقایسه با دیگر روغن‌ های پخت و پز وجود دارد که این خصوصیت می تواند شما را در مقابل آسم و سرطان روده بزرگ محافظت کند.
  • مناسب برای دوران یائسگی: با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، خواص روغن آفتابگردان برای دوران یائسگی خانم‌ ها بسیار مفید بوده و به کاهش شدت و دفعات گُر گرفتگی در آنها کمک می کند.
  • کاهش بیماری های عفونی: روغن آفتابگردان را برای درمان بیماری ‌های عفونی نوزادان نارس و تازه متولد شده بسیار مفید می دانند. در طب سنتی اشاره‌ شده است که این روغن سبب تقویت غشاء سلولی و پوست می ‌شود که از ورود میکروب ‌ها و ویروس ‌ها به بدن نوزاد جلوگیری می ‌کند و باعث کاهش بیماری ‌های عفونی می ‌شود.

کاربردهای روغن آفتابگردان

  • پخت و پز: روغن آفتابگردان بیشتر برای سرخ کردن، تفت دادن و سایر روش های پخت و پز استفاده می کنند.
  • سرخ کردن: روغن آفتابگردان را می توانبه جرأت یکی از پرکاربردترین روغن ها برای سرخ کردن انواع مواد غذایی نام برد.
  • شیرینی پزی: روغن آفتابگردان را می‌ توان در تهیه کیک‌ ها، شیرینی ها، کلوچه ‌ها و سایر محصولات پخته شده استفاده کرد.

۴. روغن زیتون

روغن زیتون نیز یکی دیگر از انواع روغن گیاهی محسوب می شود که از میوه زیتون استخراج شده است. این روغن به دلیل طعم خوب و ارزش غذایی بالا، جزو روغن ‌های خوراکی پر طرفدار در سطح جهان شناخته شده است که به کاهش وزن کمک شایانی می کند. زیرا روغن زیتون احساس سیری را در افراد تقویت می کند و آنها را از خوردن غذاهای ناسالم باز می دارد.

این روغن با چربی ‌های سالم غنی شده است و در پیشگیری از بیماری‌ های قلبی ـ عروقی و سرطان نقش مهمی دارد. روغن زیتون سرشار از چربی‌ های تک غیراشباع است که به کاهش سطح کلسترول کمک فراوانی می ‌کند. روغن زیتون بکر می ‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش دهد.

فواید روغن زیتون

  • سلامت پوست و مو: روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت از پوست و مو در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید و … کمک کنند. این روغن تمام چربی‌ های‌ اضافه، سلول‌ های مرده، کثیفی ‌ها و آلودگی ‌هایی را که در منافذ پوست و مو گیر کرده‌ اند را جذب و از منافذ خارج می‌کند.
  • سلامت استخوان ها: روغن زیتون حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E است که برای سلامت استخوان ها ضروری است.
  • جلوگیری از سکته قلبی: این روغن با کاهش کلسترول ‌های بد (LDL) بدن، از سکته‌ قلبی و مغزی جلوگیری می‌ کند.
  • رفع مشکلات گوارشی: این روغن به تحریک سیستم هضم کمک می‌ کند و غذا را به نرمی در طول روده حرکت می ‌دهد.
  • درمان افسردگی: متخصصان بر این باورند که مصرف روغن زیتون باعث افزایش میزان سروتونین (هورمون شادی) در بدن می شود که از افسردگی جلوگیری می کند.
  • تقویت حافظه: اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ روغن زیتون، برای سلامت مغز و افزایش حافظه مفید هستند.
  • تسکین درد: روغن زیتون دارای ماده‌ ای به نام اولئوکانتال می باشد که به نوعی ضد التهاب محسوب می شود. این ماده روغن زیتون را به تسکین دهنده‌ا ی طبیعی تبدیل کرده است که با خوردن یا ماساژ موضعی باعث تسکین درد می شود.

کاربردهای روغن زیتون

  • پخت و پز: روغن زیتون به منظور تفت دادن، سرخ کردن، پخت و پز و سایر روش های پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سالاد: روغن زیتون در تهیه انواع سالاد، سس ها و سایر غذاهای سرد کاربرد دارد.
  • ماساژ: روغن زیتون به دلیل خواص مرطوب کنندگی و ضد التهابی، برای ماساژ درمانی بسیار مناسب می باشد.

۵. روغن ذرت

روغن ذرت یک روغن گیاهی است که از دانه‌های ذرت استخراج می‌شود. این یکی از محبوب‌ترین روغن‌های خوراکی در جهان است و به دلیل طعم ملایم، نقطه دود بالا و ارزش غذایی آن شناخته شده است.

فواید روغن ذرت

  • سلامت قلب و عروق: روغن ذرت دارای مقادیر زیادی ویتامین E است که خواص آنتی ‌اکسیدانی موجود در آن، از ایجاد آسیب اکسیداتیو به قلب جلوگیری می ‌کند. روغن ذرت همچنین حاوی فیتواسترول می باشد که میزان کلسترول را کاهش داده و باعث کم شدن بیماری‌ های عروقی و سکته قلبی نیز می‌ شود.
  • سلامت پوست: روغن ذرت به‌ دلیل بافت ویژه‌ ای که دارد، برای مرطوب نگه ‌داشتن پوست بسیار مناسب می باشد. این روغن با دارا بودن آلفا توکوفرولی، از پوست در برابر اثرات رادیکال ‌های آزاد، محافظت می ‌کند.
  • سلامت مو: روغن ذرت برای موهای مجعد، فر و موج‌دار بسیار مناسب است، زیرا به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ و ویتامین‌ های E و K به حفظ رطوبت مو، بهبود خون ‌رسانی به فولیکول های مو کمک می‌ کند.
  • سلامت چربی خون: مصرف روغن ذرت باعث کاهش چربی خون و کلسترول LDL می ‌شود؛ به همین دلیل مصرف این روغن به بسیاری از بیماران توصیه می ‌شود.
  • سلامت دیابت: روغن ذرت نسبت به دیگر روغن ها از ضرر کمتری برای افراد دیابتی برخوردار است و در مقایسه با روغن زیتون، دسترسی به آن آسان‌تر، قیمتش نیز ارزان‌تر می باشد.
  • بهبود رماتیسم: اسید لینولئیک روغن ذرت، ترکیباتی در آن ایجاد می ‌کند که باعث درمان التهاب و درد مفاصل می شود. از این رو استفاده از این روغن برای تسکین بیماری ‌های روماتیسم که با التهاب مفاصل مرتبط هستند، بسیار مفید می باشد.
  • خاصیت لاغری: روغن ذرت اسیدهای چرب ضروری و غیرضروری دارد که می ‌تواند گزینه مناسبی برای گرفتن رژیم غذایی و کاهش وزن باشد.

کاربردهای روغن ذرت

  • پخت و پز: روغن ذرت را می توان به منظور تفت دادن و پخت و پز مواد مختلف غذایی استفاده کرد.
  • انواع سالاد: این روغن در تهیه سالاد، سس ها نیز قابلیت استفاده دارند.

مقایسه چربی ۵ روغن مناسب برای تناسب اندام

در بخش قبل توضیحات کاملی در مورد روغن های سالم و مناسب برای تناسب اندام ارائه شد و پس از آن ۵ مورد از بهترین روغن های مناسب برای لاغری و تناسب اندام بررسی سود. در ادامه روغن های مذکور در جدولی بر اساس چربی های تشکیل دهنده مقایسه شده اند.

روغناسید چرب اشباعاسید چرب تک غیراشباعاسید چرب چند غیراشباع
کانولا۷ درصد۶۱ درصد۳۲ درصد
کنجد۱۲ تا ۱۵ درصد۴۰ تا ۴۵ درصد۴۰ تا ۴۸ درصد
آفتابگردان۱۰ تا ۱۴ درصد۷۰ تا ۷۴ درصد۱۳ تا ۲۰ درصد
زیتون۱۴ درصد۷۳ درصد۱۳ درصد
ذرت۱۳ درصد۶۲ درصد۲۵ درصد

مشاهده کردید که چه روغن های گیاهی برای حفظ تناسب اندام مناسب است و می توان از آنها در رژیم لاغری استفاده کرد. در صورتی که می خواهید از روغن های گیاهی فوق استفاده کنید به شما توصیه می شود حتما از روغن های خالص و اصل استفاده کنید.

شرکت داتام تولیدکننده انواع روغن های خوراکی اصل و کاملا طبیعی است که روغن های گیاهی خود را از بهترین و مرغوب ترین دانه های روغنی استخراج می کند. در صورت تمایل می توانید از وارد فروشگاه داتام شده و روغن مورد نظر خود را به صورت آنلاین خریداری نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *