استفاده از روغن کنجد برای آشپزی و طبخ غذا

در صورتی که تمایل دارید برای آشپزی و پخت و پز غذا از روغنی سالم و طبیعی استفاده کنید و آن را جایگزین روغن های صنعتی و کارخانه ای کنید قطعا روغن کنجد بهترین انتخاب است. روغن کنجد بکر که روغنی خالص و طبیعی است با داشتن خواص و فواید بسیار روغنی مناسب برای آشپزی و پخت غذا به حساب می آید.

در ادامه این مطلب توضیحات جامع و کاملی در خصوص روغن کنجد و آشپزی با آن ارائه شده و دلایل قانع کننده ای برای مصرف روغن کنجد در آشپزی و طبخ غذا مطرح شده است که می تواند برای شما مفید باشد. پس با با ما همراه باشید تا با همراهی هم این مطلب را به پایان برسانیم.

آیا مصرف روغن کنجد برای آشپزی خوب است؟

بله، روغن کنجد جزء بهترین و سالم ترین روغن های خوراکی است که استفاده از آن برای آشپزی و طبخ غذا خوب است و بسیار توصیه شده است. روغن کنجد بکر یک روغن طبیعی و خالص است که علاوه بر عطر و طعم دلنشین، دارای خواص و فواید بسیاری می باشد. استفاده از آن در آشپزی و پخت غذا باعث می شود غذای شما طعم و مزه فوق العاده ای پیدا کند و برای حفظ و بهبود سلامت بدن مفید باشد. 

در مورد فواید ریختن روغن کنجد در غذا و آشپزی با آن سخن بسیار است اما مهم ترین فایده همین حفظ سلامت غذا است. حتما می دانید که روغن کنجد یکی از سالم ترین و مرغوب ترین روغن های گیاهی است که خواص و فواید درمانی بسیاری دارد و غیر از مصرف خوراکی از به صورت مالشی برای برای بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

مصرف مداوم روغن کنجد و جایگزین کردن آن با روغن های ناسالم و بعضا مضر کارخانه ای باعث می شود تمام خواص دانه های کنجد وارد بدن شده و باعث حفظ و بهبود سطح سلامت بدن شود. به عنوان نمونه بیماری های قلبی و عروقی که بیماری رایج عصر حاضر است و علت آن مصرف روغن های ناسالم و صنعتی است با مصرف روغن کنجد طبیعی بهبود پیدا می کند.

چرا استفاده از روغن کنجد برای آشپزی و پخت و پز خوب است؟

خب دلایل متعدد جهت استفاده از روغن کنجد برای آشپزی و پخت غذا وجود دارد. اما اگر بخواهید این مسئله را خیلی ساده بیان کنیم باید بگوییم که همه افراد دوست دارند غذای سالم مصرف کنند تا بدنشان سالم بماند. روغن هم مولفه مهم در حفظ سلامت غذا است. بنابراین با مصرف روغن سالم می توان قدم بلندی در جهت حفظ سلامتی غذا برداشت.

مصرف روغن کنجد برای طبخ غذا و آشپزی

با این پیش زمینه به سراغ دلایلی می رویم که نشان می دهد روغن کنجد برای آشپزی و پخت غذا مناسب است. در ادامه ۳ دلیل بیان شده است.

دلیل ۱: سالم و طبیعی است

دانه های کنجد بر خلاف دیگر دانه های گیاهی نه تنها تراریخته و حاصل تغییرات ژنتیکی نیستند بلکه کاملا طبیعی بوده و از هزاران سال قبل به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده اند. اگر روغن کنجد بکر باشد هیچ فرآیند مضری روی آن انجام نمی شود و روغن حاصل کاملا سالم و طبیعی خواهد بود. در سالم، طبیعی و مرغوب بودن روغن کنجد هیچ شکی نیست و کسی پیدا نمی شود که این را انکار کند.

علت این است که روغن کنجد به صورت مستقیم از دانه های گیاه کنجد بدست می آید که از صدها یا هزاران سال قبل به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است. شاهد این ادعا این است که در طب سنتی به کنجد و روغن آن اهمیت ویژه ای داده شده است که نشان می دهد سابقه کنجد و روغن آن به صدها یا هزاران سال قبل باز می گردد.

دلیل ۲: خواص و فواید زیادی دارد

روغن کنجد خواص بسیاری دارد. استفاده از روغن کنجد برای حفظ سلامت قلب و عروق بسیار مفید است و به رفع خشکی بدن و یبوست کمک بسیاری می کند. علاوه بر این می توان از روغن کنجد برای حفظ سلامت پوست و مو، پیشگیری از سرطان و کاهش التهاب های بدن نیز استفاده کرد. مصرف روغن کنجد منجر به افزایش کلسترول خوب خون و کاهش کلسترول بد خون می شود. امگا ۳ و ویتامین E و آنتی اکسیدان ها هم که دیگر نیاز به گفتن ندارند.

همه متخصصین و صاحب نظران اقرار می کنند که دانه های کنجد دارای خواص و فواید متعدد درمانی است. لذا به بسیاری از بیماران توصیه می کنند کنجد مصرف کنند و یا روغن کنجد را در سبد غذایی خود بگنجانند. در طب سنتی هم توجه ویژه ای به کنجد و روغن آن شده است. 

دلیل ۳: عطر و طعم خوبی دارد

روغن های طبیعی که به صورت مستقیم از دانه های گیاهی استخراج می شوند عطر و مزه آن دانه ها را در خود نگه می دارند. پس روغن کنجد هم عطر و مزه طبیعی دانه های کنجد را در خود دارد. دانه های کنجد مزه ای بی نظیر و منحصر به فرد دارند که از آن در محصولات غذایی مختلف استفاده می شود. از روغن آن هم در طبخ غذاهای مختلف و تهیه دسر و سالاد استفاده می شود.

همه این ها به خاطر عطم و مزه بی نظیر روغن کنجد است که حضور آن در غذا و مواد غذایی بو و مزه آن را متحول می کند. البته باید دقت کنید که تنها روغن کنجد بکر عطر و مزه دانه های کنجد را دارد. روغن کنجد تصفیه شده به واسطه تصفیه صنعتی که روی آن انجام می شود همه بو و مزه کنجد را از دست می دهد و به روغنی بی بو و بی مزه تبدیل می شود.

مضرات مصرف روغن کنجد چیست؟ اصلا ضرری دارد؟

به طور کلی ضرر مشخص و قابل توجهی برای روغن کنجد مطرح نشده است. در پزشکی و در طب سنتی هم ممنوعیتی برای مصرف روغن کنجد اعلام نشده است. برعکس به افراد بیمار و در معرض بیماری توصیه شده روغن کنجد استفاده کنند. اما باید توجه داشت که منظور از مفید و بی ضرر بودن روغن کنجد برای مصرف متعادل آن است. مصرف بیش از اندازه و خارج از تعادل هر چیزی (حتی آب!) هم مضر است و به بدن انسان زیان می رساند.    

استفاده خوراکی از روغن کنجد بکر

فارغ از موضوع سلامتی، در روغن کنجد یک عیب بزرگ وجود دارد و آن قیمت بالای روغن کنجد نسبت به دیگر روغن های مایع است. متاسفانه روغن کنجد (چه روغن کنجد بکر و چه روغن کنجد تصفیه شده) قیمت بالایی دارد که نسبت به دیگر روغن های مایع بسیار چشمگیر است. روغن های کارخانه ای ارزان قیمت که به کنار، حتی روغن آفتابگردان سنتی که به صورت طبیعی با دستگاه پرس سرد تولید می شود هم قیمت بسیار کمتری از روغن کنجد دارد.

متاسفانه قیمت بالای روغن کنجد که بزرگترین عیب روغن کنجد است باعث عموم مردم نتواند روغن کنجد را در سفره غذایی خود بگنجانند و آن را جایگزین روغن های کارخانه ای مضر کنند.

از روغن کنجد برای سرخ کردن غذا هم می توان استفاده کرد؟

بله، از روغن کنجد برای سرخ کردن غذا و مواد غذایی هم می توان استفاده کرد. به عبارتی مصرف روغن کنجد برای سرخ کردن غذا نه تنها مشکلی ندارد بلکه توصیه هم شده است. بهتر است به جای روغن های کارخانه ای مخصوص سرخ کردن که در بازار وجود دارد از روغن کنجد برای سرخ کردن غذا استفاده شود.

سرخ کردن غذا در روغن کنجد باعث می شود شما هم غذای سالمی سرخ کردنی و هم از تردی و خوشمزگی غذای سرخ شده خود لذت ببرید. برخی افراد همانطور که از روغن کنجد برای پختن غذا و آشپزی استفاده می کنند برای تفت دادن و سرخ کردن غذا هم روغن کنجد مصرف می کنند که هیچ مشکلی ندارد. اصلا برخی شرکت ها هستند که به صورت تخصصی روغن کنجد مخصوص سرخ کردن تولید می کنند که شرکت داتام هم یکی از آنها است. 

بنابراین هیچ مشکلی برای سرخ کردن در روغن کنجد وجود ندارد و همانند پخت و پز و آشپزی می توان از روغن کنجد برا سرخ کردن مواد غذایی هم استفاده کرد. تنها نکته مهمی که نباید از آن غافل شد رعایت میزان حرارت است. روغن کنجد و کلاً روغن های طبیعی باید با شعله و حرارت ملایم سرخ شوند تا سالم بمانند. اگر شعله گاز زیاد باشد روغن کنجد می سوزد و مضر می شود.

چرا استفاده از روغن کنجد برای سرخ کردن غذا خوب است؟

در بخش های قبل در مورد ویژگی های روغن کنجد به صورت کامل توضیح دادیم و با ذکر چند دلیل خوب بودن روغن کنجد برای پخت غذا را اثبات کردیم. به همان دلایل که در بخش های قبل ذکر شد روغن کنجد برای سرخ کردن غذا هم خوب است. یعنی به دلیل سالم و طبیعی بودن روغن کنجد، خواص و فواید بسیار آن و عطر و مزه فوق العاده روغن کنجد می توان از آن برای سرخ کردن غذا استفاده کرد.

سرخ کردن غذا با روغن کنجد

علاوه بر این یک مولفه دیگر هم در روغن کنجد وجود دارد که اصلی ترین و ضروری ترین مولفه برای روغن های سرخ کردنی است و آن نقطه دود بالا است.  نقطه دود یا نقطه دودی شدن روغن درجه حرارتی است که روغن با رسیدن به آن درجه حرارت می سوزد و دود می کند. نقطه دود در واقع آستانه حرارت پذیری روغن است و برای سالم باقی ماندن روغن سرخ کردنی باید دمای آن زیر دمای نقطه دود باقی بماند.

نقطه دود روغن کنجد ۲۳۲ درجه سانتیگراد است که جزء مقادیر بالا در میان روغن های گیاهی است. نقطه دود بالا باعث شده روغن کنجد تحمل حرارت معمولی سرخ کردن را به خوبی داشته باشد و به بهترین و سالم ترین روغن سرخ کردنی تبدیل شود. از این روی می توان با خیال راحت و به صورت ایمن از روغن کنجد برای تفت دادن و سرخ کردن مواد غذایی استفاده کرد.

کاربردهای روغن کنجد در آشپزی و طبخ غذا

همانطور که قبل تر ذکر شد روغن کنجد یکی از روغن های گیاهی سالم و طبیعی است که کاربردهای مختلفی دارد که یکی از آنها آشپزی است. آشپزی با روغن کنجد شامل بخش های مختلفی می شود. در آشپزی و تهیه غذا استفاده های گوناگونی از روغن کنجد می شود که در ادامه یک یک آنها معرفی شده است. 

  • پخت و پز (طبخ غذا)
  • سرخ کردن غذا
  • تهیه سالاد و سس
  • تهیه دسر
  • پخت کیک و شیرینی

در بخش بالا چند مورد از کاربردهای روغن کنجد در آشپزی و تهیه غذا معرفی شد که مهم ترین آن پخت غذا و سرخ کردن است. اما از روغن کنجد در هر یک از موارد ذکر شده می توان استفاده کرد و از مزه و عطر خوب روغن کنجد بهره مند شد.

نتیجه گیری

روغن کنجد یکی از بهترین و سالم ترین روغن های گیاهی است که از زمان های گذشته به عنوان یک روغن سالم و مفید شناخته شده است و اکنون هم از آن برای مصارف خوراکی و درمانی استفاده می شود. روغن کنجد فواید و ویژگی های بسیاری دارد که باعث شده بتوان از آن برای آشپزی از جمله پخت غذا و سرخ کردن استفاده کرد.

اگر شما هم علاقه مند به مصرف روغن کنجد هستید به شما توصیه می کنیم به جای روغن های کارخانه ای صنعتی (که مصرف آنها بسیار مضر است) از روغن کنجد برای مصارف خوراکی و آشپزی خود استفاده کنید تا هم مضرات روغن های صنعتی در امان باشید و هم از فواید سرشار روغن کنجد استفاده کنید. ضمنا برای خرید روغن کنجد خالص و اصل که مصرف آن مفید است تنها از افراد یا برندهای مورد اعتماد و شناخته شده خرید انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *